Peter Brouwer: Kleine klantjes

De downsizing in de leasewereld zet door. Zo’n zeventig procent van de auto’s valt in het A- of B-segment terwijl dat nog maar een paar jaar geleden dertig procent was. Het is ten dele fiscaal gedreven maar het is ook ingegeven door financiële parameters, oftewel door kostenbesparing. Dit is een citaat van directeur Carel Bal van ALD Automotive, die in Automobiel Management aan het woord kwam naar aanleiding van de opening van het ALD Mobility Experience Centre.

peter brouwer

De leasewereld werd jarenlang als de rijke tak van de automotive-wereld beschouwd maar moet nu de broekriem aanhalen en zoeken naar klanten. De dubbele groeicijfers zien we al jaren niet meer en ook de ongebreidelde start van kleine leasemaatschappijen, die zichzelf daarna op de markt aanboden om voor forse bedragen te worden overgenomen, liggen achter ons. De branche is volwassen.


Dat is uitstekend. Maar als volwassen ‘volgroeid’ betekent, is er een probleem. Een markt met veel aanbieders die niet meer groeit en waarin nauwelijks beweging zit, is weinig aantrekkelijk voor investeerders. De prijzenslag ligt voor het grootste gedeelte achter ons, de door de klanten verlangde transparantie is hier mede debet aan. Ook de efficiency is bij alle bedrijven tijdens de crisis al aangescherpt.


Productvernieuwing of -verbreding is een andere oplossing om het leaseschip drijvend te houden. De auto maakt plaats voor ‘mobiliteit’ maar voorlopig is de invulling ervan nog mager. De markt is maar matig geïnteresseerd en de leasemaatschappijen hebben het begrip (nog) niet naar tevredenheid van de klanten kunnen invullen. Wie hiervoor het boetekleed mag aantrekken, is niet duidelijk. Maar feit is dat de leaseauto nog steeds veruit de nummer één is in populariteit bij zowel de berijder als bij de leasemaatschappij.
Bovendien is er een nieuwe school vissen in de leasemarkt ontdekt: de mkb’er blijkt voor iedere leasemaatschappij inmiddels een aantrekkelijke klant te zijn. Geen aanbieder haalt de neus nog op voor klanten met twee, vijf of tien auto’s. Onlangs vroeg ik aan een directeur van een grote leasemaatschappij of hij zijn veters nog wel strikt voor een klantje met tien auto’s. Zijn antwoord was: "Daarvoor sta ik om half zes op zodat ik om zeven uur voor de deur kan staan." 


De jacht op de kleine klant is definitief begonnen. Ik ben benieuwd welk aas er voor deze groep wordt uitgeworpen.

Reacties

8 X per week om half zes opstaan wordt moeilijk.

Geplaatst door: Peter op
Peter Brouwer: Kleine klantjes - Automobielmanagement.nl

Peter Brouwer: Kleine klantjes

De downsizing in de leasewereld zet door. Zo’n zeventig procent van de auto’s valt in het A- of B-segment terwijl dat nog maar een paar jaar geleden dertig procent was. Het is ten dele fiscaal gedreven maar het is ook ingegeven door financiële parameters, oftewel door kostenbesparing. Dit is een citaat van directeur Carel Bal van ALD Automotive, die in Automobiel Management aan het woord kwam naar aanleiding van de opening van het ALD Mobility Experience Centre.

peter brouwer

De leasewereld werd jarenlang als de rijke tak van de automotive-wereld beschouwd maar moet nu de broekriem aanhalen en zoeken naar klanten. De dubbele groeicijfers zien we al jaren niet meer en ook de ongebreidelde start van kleine leasemaatschappijen, die zichzelf daarna op de markt aanboden om voor forse bedragen te worden overgenomen, liggen achter ons. De branche is volwassen.


Dat is uitstekend. Maar als volwassen ‘volgroeid’ betekent, is er een probleem. Een markt met veel aanbieders die niet meer groeit en waarin nauwelijks beweging zit, is weinig aantrekkelijk voor investeerders. De prijzenslag ligt voor het grootste gedeelte achter ons, de door de klanten verlangde transparantie is hier mede debet aan. Ook de efficiency is bij alle bedrijven tijdens de crisis al aangescherpt.


Productvernieuwing of -verbreding is een andere oplossing om het leaseschip drijvend te houden. De auto maakt plaats voor ‘mobiliteit’ maar voorlopig is de invulling ervan nog mager. De markt is maar matig geïnteresseerd en de leasemaatschappijen hebben het begrip (nog) niet naar tevredenheid van de klanten kunnen invullen. Wie hiervoor het boetekleed mag aantrekken, is niet duidelijk. Maar feit is dat de leaseauto nog steeds veruit de nummer één is in populariteit bij zowel de berijder als bij de leasemaatschappij.
Bovendien is er een nieuwe school vissen in de leasemarkt ontdekt: de mkb’er blijkt voor iedere leasemaatschappij inmiddels een aantrekkelijke klant te zijn. Geen aanbieder haalt de neus nog op voor klanten met twee, vijf of tien auto’s. Onlangs vroeg ik aan een directeur van een grote leasemaatschappij of hij zijn veters nog wel strikt voor een klantje met tien auto’s. Zijn antwoord was: "Daarvoor sta ik om half zes op zodat ik om zeven uur voor de deur kan staan." 


De jacht op de kleine klant is definitief begonnen. Ik ben benieuwd welk aas er voor deze groep wordt uitgeworpen.

Reacties

8 X per week om half zes opstaan wordt moeilijk.

Geplaatst door: Peter op