Will.i.am

Is uw auto al gekoppeld aan een internationaal bekende ster ? Geen autotype of er komt tegenwoordig een hippe muzikant bij kijken, liefst een deejay.

peter brouwer - will.i.am

Zo is de Zweedse Avici voor de Volvo XC 90 het boegbeeld, doet Will.i.am het met een Lexus NV en heeft Tiësto een Skoda Citigo in de schuur staan, naast zijn Bentley. Hardwell,  Neerlands dj-nummer één, heeft van Opel een Adam gekregen waar hij blijkbaar niet in rijdt. Deze mannen zijn de nieuwe helden van vandaag.

Maar helemaal nieuw is het koppelen van muzikale sterren aan een automerk nu ook weer niet. Volkswagen had in de begin jaren negentig de Rolling Stones, Pink Floyd en Bon Jovi aan de Golf gekoppeld. En nog iets verder terug was het Janis Joplin die om een Mercedes-Benz  vroeg. Nooit gekregen dus.
In Duitsland geven de merken bizar veel geld uit aan sportsponsoring . Daar zijn het vooral de voetbalclubs die de euro’s ontvangen van de autofabrikanten. Natuurlijk zijn het de Duitse merken die voorop lopen, maar ook Alfa Romeo plaatste zijn logo op de borst van volksclub Eintracht Frankfurt. Volkswagen sponsort maar liefst zestien voetbalclubs op de één of de andere manier. Het betaalde vorig jaar niet minder dan dertig miljoen euro aan sponsorgeld alleen aan Vfl Wolfsburg, dat vorig seizoen tweede in de Duitse competitie werd, overigens met dank aan onze topscorer Bas Dost. Maar het kan gekker want in Engeland betaalde Chevrolet 54 miljoen euro om op het Manchester United-shirt te mogen staan.
Dit soort bedragen steekt wel heel schril af bij de luizige vijf miljoen euro die Opel Nederland aan Feyenoord betaalde. Die werd vorig seizoen ook maar vierde in de Nederlandse competitie en dat is nu eenmaal niet meer dan een Mickey Mouse-competitie zoals ons door de analisten steeds is voorgehouden. Overigens, Dirk Kuijt stond met een brede glimlach op de persfoto voor een Opel Insignia. En ik geloof zelfs dat die down to earth-Katwijker er nog in rijdt ook. Iets wat onze Mickey Mouse-voetballers in veel gevallen namelijk niet doen, getuige de auto’s op de parkeerplaatsen van een gemiddelde Nederlandse (sub)topclubs.
Dat toch niet iedere beroemdheid- gratis dan wel tegen zeer aantrekkelijke condities – in de auto van zijn keuze kan rijden,  blijkt uit het verhaal dat een Saab-directeur mij ooit vertelde. Toen hij een telefoontje van een dealer kreeg met de vraag of een ‘zeer  populaire volkszanger’ tegen een nogal flinke korting in een Saab mocht rijden, antwoordde hij: "Vraag hem hoeveel hij wil hebben om er vanaf te zien."

Will.i.am - Automobielmanagement.nl

Will.i.am

Is uw auto al gekoppeld aan een internationaal bekende ster ? Geen autotype of er komt tegenwoordig een hippe muzikant bij kijken, liefst een deejay.

peter brouwer - will.i.am

Zo is de Zweedse Avici voor de Volvo XC 90 het boegbeeld, doet Will.i.am het met een Lexus NV en heeft Tiësto een Skoda Citigo in de schuur staan, naast zijn Bentley. Hardwell,  Neerlands dj-nummer één, heeft van Opel een Adam gekregen waar hij blijkbaar niet in rijdt. Deze mannen zijn de nieuwe helden van vandaag.

Maar helemaal nieuw is het koppelen van muzikale sterren aan een automerk nu ook weer niet. Volkswagen had in de begin jaren negentig de Rolling Stones, Pink Floyd en Bon Jovi aan de Golf gekoppeld. En nog iets verder terug was het Janis Joplin die om een Mercedes-Benz  vroeg. Nooit gekregen dus.
In Duitsland geven de merken bizar veel geld uit aan sportsponsoring . Daar zijn het vooral de voetbalclubs die de euro’s ontvangen van de autofabrikanten. Natuurlijk zijn het de Duitse merken die voorop lopen, maar ook Alfa Romeo plaatste zijn logo op de borst van volksclub Eintracht Frankfurt. Volkswagen sponsort maar liefst zestien voetbalclubs op de één of de andere manier. Het betaalde vorig jaar niet minder dan dertig miljoen euro aan sponsorgeld alleen aan Vfl Wolfsburg, dat vorig seizoen tweede in de Duitse competitie werd, overigens met dank aan onze topscorer Bas Dost. Maar het kan gekker want in Engeland betaalde Chevrolet 54 miljoen euro om op het Manchester United-shirt te mogen staan.
Dit soort bedragen steekt wel heel schril af bij de luizige vijf miljoen euro die Opel Nederland aan Feyenoord betaalde. Die werd vorig seizoen ook maar vierde in de Nederlandse competitie en dat is nu eenmaal niet meer dan een Mickey Mouse-competitie zoals ons door de analisten steeds is voorgehouden. Overigens, Dirk Kuijt stond met een brede glimlach op de persfoto voor een Opel Insignia. En ik geloof zelfs dat die down to earth-Katwijker er nog in rijdt ook. Iets wat onze Mickey Mouse-voetballers in veel gevallen namelijk niet doen, getuige de auto’s op de parkeerplaatsen van een gemiddelde Nederlandse (sub)topclubs.
Dat toch niet iedere beroemdheid- gratis dan wel tegen zeer aantrekkelijke condities – in de auto van zijn keuze kan rijden,  blijkt uit het verhaal dat een Saab-directeur mij ooit vertelde. Toen hij een telefoontje van een dealer kreeg met de vraag of een ‘zeer  populaire volkszanger’ tegen een nogal flinke korting in een Saab mocht rijden, antwoordde hij: "Vraag hem hoeveel hij wil hebben om er vanaf te zien."