Beurzenland

AutoProf Gorinchem stelde zijn plannen bij. Een nieuwe indeling met minder vierkante meters bleek op het allerlaatst noodzakelijk. En passant werd onverwacht veel concurrentie van EquipVAK gemeld. De EquipVAK, het initiatief van RAI Vereniging, beter gezegd van de Garage Uitrusting-groep, staat met bijna veertig deelnemers vol, zoals gepland.

Peter Brouwer: Beurzenland

Na een weinig stille dood van de Autovak enkele jaren geleden, is er een onderhuidse ontevredenheid over de toekomst van beurzenland. En er is nog geen definitieve oplossing voor gevonden. De laatste nagel aan de doodskist van Autovak waren zonder meer de beurzen in Hardenberg en Gorinchem.

In het begin kregen die de handen van de deelnemers op elkaar. ‘Minder duur, gezelliger en goed bezocht’, waren de argumenten. In de wandelgangen klonk na verloop van enkele jaren echter de klacht dat het wel heel erg gezellig werd, met hele families en gratis eten en drinken. Ook de snelle veranderingen in de contactpersonen van de organisator doet Autoprof geen goed. En tel daarbij nog ‘ns een agressieve Benelux-beurs Autotechnica 2016 die eind maart in Brussel wordt gehouden en beurzenland is weer opnieuw in rep en roer. Gorinchem wordt ongetwijfeld een mooie beurs, maar de toekomst vraagt meer gezamenlijke visie.

De vergelijking met Europa dringt zich op. Veel eilandjes met allemaal een eigen agenda. Ook hier ligt er nog geen oplossing in het verschiet. Welke bedreigingen zijn nodig om de eigen belangen naar de achtergrond te schuiven?

Samenwerken onder druk is niet de meest wenselijke vorm. Samenwerken omdat de toekomst dat vraagt en kansen biedt, is de goede reden. Zie de beweging die Focwa maakt door de nieuwe stijl van de branchevereniging te laten samenlopen met de toenadering (letterlijk en figuurlijk) van de andere belangenverenigingen van de autobranche. Dit is geen pad zonder doornen geweest. De protesten en zelfs een uitgestelde ledenvergadering moesten eraan te pas komen om de eerste stappen te zetten. Maar de onlangs gehouden ledenvergadering had een mooie opkomst en toonde een enthousiaste zaal met tevreden gezichten.

Ook in de wandelgangen, waar normaal gesproken altijd wel een ‘second opinion’ is te horen, was men opmerkelijk eensgezind.

Beurzenland - Automobielmanagement.nl

Beurzenland

AutoProf Gorinchem stelde zijn plannen bij. Een nieuwe indeling met minder vierkante meters bleek op het allerlaatst noodzakelijk. En passant werd onverwacht veel concurrentie van EquipVAK gemeld. De EquipVAK, het initiatief van RAI Vereniging, beter gezegd van de Garage Uitrusting-groep, staat met bijna veertig deelnemers vol, zoals gepland.

Peter Brouwer: Beurzenland

Na een weinig stille dood van de Autovak enkele jaren geleden, is er een onderhuidse ontevredenheid over de toekomst van beurzenland. En er is nog geen definitieve oplossing voor gevonden. De laatste nagel aan de doodskist van Autovak waren zonder meer de beurzen in Hardenberg en Gorinchem.

In het begin kregen die de handen van de deelnemers op elkaar. ‘Minder duur, gezelliger en goed bezocht’, waren de argumenten. In de wandelgangen klonk na verloop van enkele jaren echter de klacht dat het wel heel erg gezellig werd, met hele families en gratis eten en drinken. Ook de snelle veranderingen in de contactpersonen van de organisator doet Autoprof geen goed. En tel daarbij nog ‘ns een agressieve Benelux-beurs Autotechnica 2016 die eind maart in Brussel wordt gehouden en beurzenland is weer opnieuw in rep en roer. Gorinchem wordt ongetwijfeld een mooie beurs, maar de toekomst vraagt meer gezamenlijke visie.

De vergelijking met Europa dringt zich op. Veel eilandjes met allemaal een eigen agenda. Ook hier ligt er nog geen oplossing in het verschiet. Welke bedreigingen zijn nodig om de eigen belangen naar de achtergrond te schuiven?

Samenwerken onder druk is niet de meest wenselijke vorm. Samenwerken omdat de toekomst dat vraagt en kansen biedt, is de goede reden. Zie de beweging die Focwa maakt door de nieuwe stijl van de branchevereniging te laten samenlopen met de toenadering (letterlijk en figuurlijk) van de andere belangenverenigingen van de autobranche. Dit is geen pad zonder doornen geweest. De protesten en zelfs een uitgestelde ledenvergadering moesten eraan te pas komen om de eerste stappen te zetten. Maar de onlangs gehouden ledenvergadering had een mooie opkomst en toonde een enthousiaste zaal met tevreden gezichten.

Ook in de wandelgangen, waar normaal gesproken altijd wel een ‘second opinion’ is te horen, was men opmerkelijk eensgezind.