Het zijn plannen die al lang in de kast lagen en niet als een verrassing kunnen komen. Opel weet zelf ook dat het een andere aanpak nodig heeft om met zijn beperkte afzetkanalen zwarte cijfers te draaien. En Tavares weet hoe je een verlieslijdend bedrijf winstgevend maakt. Nog niet zo heel lang geleden was PSA zelf op sterven na dood en met de ervaring die hij daar heeft opgedaan om het bedrijf vlot te trekken denkt Tavares de Duitse poot nu uit de rode cijfers te kunnen halen.

Met een nogal onbehouwen opmerking dat de schuld voor een groot gedeelte bij de Duitsers zelf ligt en zeker niet alleen bij ex-moederbedrijf GM heeft hij de boel in ieder geval op scherp gezet. Hij wenst dat Opel zelf met oplossingen komt. De reacties bleven niet uit. Met name oud-Opelchef Karl Thomas Neumann noemde het ‘een arrogante opmerking van iemand die eerst zelf maar eens resultaten moet laten zien’. Ook de Opel werknemers bij monde van de OR-voorzitter Wolfgang Schäfer-Klug wezen vooral met de vinger naar Amerika en wasten hun handen in onschuld.

Opvallend echter was dat de Duitse pers, die haar belangrijkste industrietak niet graag door een Portugese Fransman als Tavares bekritiseerd ziet, de kritiek niet luidkeels ontkende. En als zelfs het chauvinistische Bild bij monde van de Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer onderschrijft dat er zeker zesduizend mensen uit kunnen en moeten dan is er wel degelijk iets aan de hand.

"Alleen als Opel een echt Duits merk blijft, is het een aanvulling op onze overige merken," riep Tavares. Maar de opmerking dat oplossingen vooral vanuit ­Duitsland moeten komen kan hem nog achtervolgen. De analyse en de ­beoogde aanpassingen komen namelijk uit een Franse la, die al lang open is gegaan. ­Tavares is bezig om de Franse teugels verder aan te trekken, hij heeft de Duitsers alleen nodig om met hem mee te marcheren en het liefst voor hem uit te lopen zodat hij in de tweede linie kan blijven.