Peter Brouwer: Op de beurs

2011 wordt een mooi jaar, dat durf ik wel te stellen. We hebben in ieder geval de AutoRAI, de AutovakRAI en minstens twee keer dit jaar de AutoProf.

AutovakRAI

Beurzen zijn als communicatiemiddel niet meer geheel onomstreden. ‘Ze zijn te duur, niet onze doelgroep, feestjes voor hardcore bezoekers, schieten met hagel’, allemaal argumenten om niet deel te nemen aan een beurs. Kijkend naar vele afzeggingen voor de AutoRAI 2011 hebben dit jaar de Japanse merken flink uit het rijtje excuses geput. Jammer dus dat de beurs geen volledig landschap aan de Nederlandse consument kan laten zien, maar of het veel wanklanken van de bezoekers oplevert, is de vraag. De wanklanken komen vaak van collega’s die zich in de steek gelaten voelen. Het ondermijnt de saamhorigheid van de branche. Maar zo langzamerhand hebben meer merken de Amsterdamse autoparade al weleens in de kou laten staan. Echt recht van spreken hebben die dan ook niet meer.

De laatste aflevering in 2009 trok bijna een kwart miljoen bezoekers. Genoeg om een behoorlijk aantal showrooms te vullen, maar ook bijna de helft minder dan de editie daarvoor. De losgebarsten economische crises vroeg om een aangepaste of, beter gezegd, een uitgeklede AutoRAI. Weinig keus voor de organisatie die kostte wat kost de beurs niet wilde afblazen. Het resultaat moet de bezoeker, die immers pracht en praal verwacht, rauw op het dak zijn gevallen. Maar goed, de show ging in ieder geval door.

Beurzen zijn een onderdeel van de communicatiemix geworden en geen vanzelfsprekendheid in het marketingbudget. Op zich is daar niks mis mee. De mogelijkheden om met klanten en potentiële klanten in contact te komen, zijn zeker via de digitale snelweg enorm gegroeid. Een merk als BMW (en zeker Mini) stemt een belangrijk deel van de communicatie, in sommige gevallen zelfs helemaal, op het internet af. De beoogde doelgroep voelt zich daar het beste thuis en vertoeft veel tijd achter het beeldscherm.

Houdt dat nu in dat de internetgebruiker die een auto wil kopen geen gebruik maakt van andere bronnen? In het totale proces blijkt dat informatie van de dealer op de tweede plaats komt, gevolgd door advies van vrienden en kennissen. Dus het winnen en behouden van vertrouwen werkt nog steeds uitstekend via elkaar fysiek een hand geven.

En dat kan op een beurs.

Peter Brouwer: Op de beurs - Automobielmanagement.nl

Peter Brouwer: Op de beurs

2011 wordt een mooi jaar, dat durf ik wel te stellen. We hebben in ieder geval de AutoRAI, de AutovakRAI en minstens twee keer dit jaar de AutoProf.

AutovakRAI

Beurzen zijn als communicatiemiddel niet meer geheel onomstreden. ‘Ze zijn te duur, niet onze doelgroep, feestjes voor hardcore bezoekers, schieten met hagel’, allemaal argumenten om niet deel te nemen aan een beurs. Kijkend naar vele afzeggingen voor de AutoRAI 2011 hebben dit jaar de Japanse merken flink uit het rijtje excuses geput. Jammer dus dat de beurs geen volledig landschap aan de Nederlandse consument kan laten zien, maar of het veel wanklanken van de bezoekers oplevert, is de vraag. De wanklanken komen vaak van collega’s die zich in de steek gelaten voelen. Het ondermijnt de saamhorigheid van de branche. Maar zo langzamerhand hebben meer merken de Amsterdamse autoparade al weleens in de kou laten staan. Echt recht van spreken hebben die dan ook niet meer.

De laatste aflevering in 2009 trok bijna een kwart miljoen bezoekers. Genoeg om een behoorlijk aantal showrooms te vullen, maar ook bijna de helft minder dan de editie daarvoor. De losgebarsten economische crises vroeg om een aangepaste of, beter gezegd, een uitgeklede AutoRAI. Weinig keus voor de organisatie die kostte wat kost de beurs niet wilde afblazen. Het resultaat moet de bezoeker, die immers pracht en praal verwacht, rauw op het dak zijn gevallen. Maar goed, de show ging in ieder geval door.

Beurzen zijn een onderdeel van de communicatiemix geworden en geen vanzelfsprekendheid in het marketingbudget. Op zich is daar niks mis mee. De mogelijkheden om met klanten en potentiële klanten in contact te komen, zijn zeker via de digitale snelweg enorm gegroeid. Een merk als BMW (en zeker Mini) stemt een belangrijk deel van de communicatie, in sommige gevallen zelfs helemaal, op het internet af. De beoogde doelgroep voelt zich daar het beste thuis en vertoeft veel tijd achter het beeldscherm.

Houdt dat nu in dat de internetgebruiker die een auto wil kopen geen gebruik maakt van andere bronnen? In het totale proces blijkt dat informatie van de dealer op de tweede plaats komt, gevolgd door advies van vrienden en kennissen. Dus het winnen en behouden van vertrouwen werkt nog steeds uitstekend via elkaar fysiek een hand geven.

En dat kan op een beurs.