Top dossiers

Peter Brouwer: Autoliefhebbers

De AutoRAI 2011 sloot de deuren nadat ongeveer 275 duizend bezoekers een bezoekje brachten aan het zonovergoten tentoonstellingsgebouw.

'
1/1
Meer over
Peter Brouwer
Dat is ongeveer 50.000 man meer dan het rampjaar 2009. De organisatie is tevreden met de aanloop. Begrijpelijk. De fascinatie voor auto’s neemt in rap tempo af. De snelle, coole 4x4 of de glanzende bolide kan met name bij veel jongeren het hart niet meer sneller doen kloppen.

Niet dat de auto in hetzelfde verdomhoekje zit als de sigaret, in de jaren zestig nog een toonbeeld van mannelijkheid. Maar samen met de overheidsmaatregelen maakt de auto toch wel een diepe duikeling op de lijst van Wannahaves. Is dat erg? Nou nee, we zagen al geruime tijd een verschuiving van merk naar model. De opmars van de Koreaanse 4x4 bijvoorbeeld, dat was het levende bewijs dat afkomst niet meer doorslaggevend was. Het was alsof een burgermeisje een prins trouwde. Zo haalden we onze eigen Maxima of Kate binnen de branche.

Voeg daarbij de maatregelen van de overheid waarbij duurzaamheid en milieu financieel
gestimuleerd worden en we zien dat de prijselasticiteit van het automobiel wel degelijk zijn grenzen kent. Het is in ieder geval een extra pressiemiddel gebleken dat de ontmythologisering van de auto in rap tempo aanstuurt. Hoe groot de aantrekkingskracht van de auto nog is, zullen wij samen met het RDC ook in het derde Nationaal Zakenauto Onderzoek meenemen. Resultaten vanuit een Duits onderzoek lieten al zien dat met name veel jongeren niet meer warm lopen voor het bezit van een auto en ik zou niet één twee drie een reden weten te bedenken waarom dat in Nederland heel anders zou liggen. De presentatie van de resultaten van het derde Nationaal Zakenauto Onderzoek vindt plaats op het Driving Business Event op woensdag 28 september. De gevolgen van een eventuele andere houding tegenover het automobiel zijn voor onze branche zeker interessant en het is noodzakelijk om het boven tafel te krijgen.

Om de onnavolgbare consument toch enigszins te kunnen volgen, is het van het grootste belang om behalve de cijfers toch vooral ook de ervaring in te zetten. Even gauw een marketeer loslaten op harde data, zal standaard antwoorden tot gevolg hebben. En dat zijn nu net de antwoorden waar niemand op zit te wachten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

AM 2 maanden gratis proberen?

     Afbeelding abo
groen

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1796)...

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

GRATIS proefnummer

Wilt u Automobiel Management nu éénmalig GRATIS proberen? Dat kan! Klik op onderstaande link en vraag nu een proefnummer aan.

 

PROEFNUMMER AANVRAGEN