Peter Brouwer: Feiten, meningen en geruchten

De soap rondom Saab blijft doorgaan.

Peter Brouwer

Victor Muller blijkt iedere keer weer een nieuw Chinees konijn uit de hoed te kunnen toveren. Misschien is dat wel zijn grootste kwaliteit, vanuit het niets als een comeback kid weer vooraan staan. Muller heeft de gave ogenschijnlijk hopeloze projecten weer leven in te blazen. Of althans, het geloof erin over te brengen. Nu, met de zoveelste Chinese onderneming op rij, is er weer een nieuw hoofdstuk aan het project Spyker/Saab toegevoegd. Muller doet alles op zijn eigen manier. De man heeft een bloedhekel aan kritiek. Maar voorlopig houdt de enthousiasmerende straatvechter nog steeds een schier onmogelijk lijkend project in de lucht. 

Dat geruchten niet exclusief voor Saab zijn, blijkt wel uit de steeds hardnekkig terugkerende geluiden dat GM nog steeds (of weer) Opel wil verkopen. De Europese tak wil maar niet in de zwarte cijfers belanden. De Belg Alain Visser, nu vice president sales, marketing & aftersales Europe voor Opel, en ooit verantwoordelijk voor Opel Nederland, liet mij in de wandelgangen weten dat er geen enkele sprake van is en dat Opel zich momenteel in een snelle klim naar boven bevindt. “Dat is tot tevredenheid van allen die erbij betrokken zijn”,  meende de beminnelijke zuiderbuur. Weer een gerucht de wereld uit.

Eric Beers, stammend uit de familie die Beers NV startte dat in 2001 in handen kwam van Scania, werkt aan de eerste serie emissieloze trucks op waterstof. Beers vertelt verderop in dit blad dat hij verantwoordelijkheid wil nemen voor een schonere wereld. “Ik wil straks aan mijn kleinkinderen vertellen dat ik mijn best heb gedaan hun wereld minder te vernielen. We kunnen bewegen dus moeten we het ook doen.” Een duidelijke mening die er toe heeft geleid dat de eerste serie Hytrucks nu bij Ginaf in productie wordt genomen.

Willem Zwijnenburg, commercieel directeur van Sator, stapt geheel onverwachts op. Nadat de portefeuilles door het aankomende vertrek van het branche-icoon Adriaan Roggeveen herverdeeld waren, heeft Zwijnenburg zich niet in zijn portefeuille kunnen vinden. Desgevraagd liet Roggeveen weten zeer verrast te zijn door de beslissing van Zwijnenburg. En die verwijst voor commentaar door naar zijn oude baas Roggeveen. En dat is geen gerucht maar een feit.

Peter Brouwer: Feiten, meningen en geruchten - Automobielmanagement.nl

Peter Brouwer: Feiten, meningen en geruchten

De soap rondom Saab blijft doorgaan.

Peter Brouwer

Victor Muller blijkt iedere keer weer een nieuw Chinees konijn uit de hoed te kunnen toveren. Misschien is dat wel zijn grootste kwaliteit, vanuit het niets als een comeback kid weer vooraan staan. Muller heeft de gave ogenschijnlijk hopeloze projecten weer leven in te blazen. Of althans, het geloof erin over te brengen. Nu, met de zoveelste Chinese onderneming op rij, is er weer een nieuw hoofdstuk aan het project Spyker/Saab toegevoegd. Muller doet alles op zijn eigen manier. De man heeft een bloedhekel aan kritiek. Maar voorlopig houdt de enthousiasmerende straatvechter nog steeds een schier onmogelijk lijkend project in de lucht. 

Dat geruchten niet exclusief voor Saab zijn, blijkt wel uit de steeds hardnekkig terugkerende geluiden dat GM nog steeds (of weer) Opel wil verkopen. De Europese tak wil maar niet in de zwarte cijfers belanden. De Belg Alain Visser, nu vice president sales, marketing & aftersales Europe voor Opel, en ooit verantwoordelijk voor Opel Nederland, liet mij in de wandelgangen weten dat er geen enkele sprake van is en dat Opel zich momenteel in een snelle klim naar boven bevindt. “Dat is tot tevredenheid van allen die erbij betrokken zijn”,  meende de beminnelijke zuiderbuur. Weer een gerucht de wereld uit.

Eric Beers, stammend uit de familie die Beers NV startte dat in 2001 in handen kwam van Scania, werkt aan de eerste serie emissieloze trucks op waterstof. Beers vertelt verderop in dit blad dat hij verantwoordelijkheid wil nemen voor een schonere wereld. “Ik wil straks aan mijn kleinkinderen vertellen dat ik mijn best heb gedaan hun wereld minder te vernielen. We kunnen bewegen dus moeten we het ook doen.” Een duidelijke mening die er toe heeft geleid dat de eerste serie Hytrucks nu bij Ginaf in productie wordt genomen.

Willem Zwijnenburg, commercieel directeur van Sator, stapt geheel onverwachts op. Nadat de portefeuilles door het aankomende vertrek van het branche-icoon Adriaan Roggeveen herverdeeld waren, heeft Zwijnenburg zich niet in zijn portefeuille kunnen vinden. Desgevraagd liet Roggeveen weten zeer verrast te zijn door de beslissing van Zwijnenburg. En die verwijst voor commentaar door naar zijn oude baas Roggeveen. En dat is geen gerucht maar een feit.