De mannen en vrouwen in Leusden pakken hun kansen, hebben durf en zijn niet bang om fors te investeren. Pon is een handelsmaatschappij met een staat van dienst van meer dan honderd jaar. Naaimachines legden de basis voor het succes. Fietsen waren een tweede succesverhaal ironisch genoeg ook van het merk Opel uit Rüsselsheim. Slechts één enkel boekje en wat verhalen op het internet getuigen van de zakelijke successen van de handelsmaatschappij. Verder zit de deur potdicht. Bij Pon slaat men zich niet in het openbaar op de borst. 

Het bedrijf heeft een hekel aan pottenkijkers en opereert het liefst achter de schermen. Aan ‘persoonsverheerlijking’ wordt evenmin gedaan. Er zijn geen mannetjes of vrouwtjes die met enige regelmaat in de spotlights staan of fier staan te zwaaien met het vaandel van de onderneming. Integendeel, het draait om de zaak, niet om de persoon. 

Het lijkt een van de mantra’s die de Pon-medewerkers allemaal dienen te kennen en na te leven. "Je past bij ons en dan heb je geweldige carrièremogelijkheden, of je gaat hier binnen een maand weer gillend naar buiten," lvertelde een medewerker mij eens. Hoe goed de resultaten in euro’s precies zijn, maakt het bedrijf alleen via een jaarverslag bekend. Over 2010 leverde Pon 178 miljoen euro aan winst op over een omzet van meer dan vijf miljard. De woordvoerder wil geen commentaar geven op de gepubliceerde cijfers. Weer de deur dicht. De autoimporteur is ook actief met producten en diensten voor bedrijfswagens, vrachtwagens, bussen, banden, grondverzet- en wegenbouwmachines, scheepvaart, off-shore, transport en logistiek. 

Daar voegen we nu fietsen aan toe. Toegevoegd aan het palet is onlangs de Koninklijke Gazelle uit Dieren – nog niet zo lang geleden eigendom van de familie van Erik Breukink (Rabobank Wielerploeg). De cirkel is rond. Met name de toekomstkansen voor de elektrische fiets hebben Pon over de streep getrokken. Vragen of de elektrische scooter ook op het verlanglijstje van de Pon staat, doet het bedrijf af met ‘we doen geen mededelingen over de strategie.’ Deur dicht, ik weet het.

Als u ook even de deur dicht doet, wens ik u allen een fijne vakantie. De volgende AM is er op 12 augustus (maar elke dag natuurlijk op het internet).