… als je op een redactie werkt, uitnodigingen bij de vleet. In het licht van de eeuwigheid zijn ze niet allemaal even interessant, maar afijn. Deze uitnodiging trok de aandacht. Delfts tegeltjesblauw met in het midden de woorden ‘Hollands Glorie’, omlijst door vier plaatjes van een schaatsenrijder, een tulpenveld, sullige koeien in een weiland en een rek met klompen. 

De oer-Hollandse plaatjes zijn weliswaar uiterst stereotype en het Nederlandse bureau van toerisme zou zich er dood voor schamen, maar ze spelen wel in op een trend die momenteel leeft. Programma’s als Ik Hou Van Holland laten zien dat gewoon, begrijpelijk en dichtbij huis hoog op het verlanglijstje van de gemiddelde Nederlander staan. 

Stereotypen te over, ware het niet dat er in het midden onder ‘Hollands Glorie’  in afwijkende kleuren het Bovag-logo stond. Nadat ik de uitnodiging had uitgeklapt viel meteen de sfeer van de jaren zestig op. Vraag: Of wij als redactie naar de ledenvergadering van de Bovag willen komen. Zoiets slaan we natuurlijk niet af. Een aantrekkelijk programma, met namen als Humberto Tan en (diep respect) Johan Cruijff, entertainment met onder meer Edsilia Rombley trekt de twijfelaar in ieder geval over de streep. Het is duidelijk dat wij zouden gaan, totdat een van ons zich afvroeg of er nu ook voor het eerst een gemeenschappelijk Bovag-leden Congres plaatsvindt. Pas de kleine lettertjes maakten ons duidelijk dat het hier om het congres van de Bovag Onafhankelijke Autobedrijven gaat. U weet wel, jarenlang het kleine, arme broertje van de merkendealers. Beide besturen hebben een paar jaar geleden besloten om meer als eenheid naar buiten te treden. 

In de branche is de upgrading van de onafhankelijke garagist onmiskenbaar in opmars. Upgrading in kwaliteit en uitstraling. De kwaliteitsverhoging heeft ook doorgezet in de congressen van de onafhankelijken die zich vooral kenmerkten door met-beide-benen-op-de-grond-activiteiten te ontplooien. Daar is niks mis mee, maar het komende congres heeft duidelijk een heel ander karakter. Over de upgrading van kosten heb ik nog niks gehoord. 

Dat de onafhankelijke garagist zich anders profileert richting consument is uitstekend, maar laat hem het onderscheid met de merkendealer in stand houden. Want dát heeft de universeel groot gemaakt.