Top dossiers

, 12 oktober 2011 13:32

Peter Brouwer: De factuur

De factuur is een probleem. Nu hebben we daar allemaal wel eens last van maar deze factuur is voor de klant.

'
1/1
Meer over
Peter Brouwer
Volgens een onderzoek van Bovag is de gemiddelde waardering voor de factuur een ruime zeven. Maar toch is voor iets meer dan de helft van de zeshonderd respondenten een onduidelijke factuur reden om naar een andere garage over te stappen. Tijdens het BOA-congres in Den Bosch ( de universelen) kwam de ideale factuur dan ook op tafel. Samen met de leuke spotjes die onder meer de nodige technische termen aan het grote publiek uitleggen, is het  een uitstekende actie.

Dat dit initiatief op het BOA- jaarcongres aan een zaal vol universelen werd gepresenteerd, roept bij mij toch vraagtekens op. In het onderzoek bleek geen verschil te zijn gemaakt tussen klanten van merkdealers en onafhankelijke garages. Vreemd, juist omdat de universeel naar eigen zeggen direct contact heeft met zijn klanten. De auto van mijn dochter wordt (uitstekend) door een lokale garagist onderhouden. Na iedere ingreep staat de monteur of eigenaar klaar – soms met de onderdelen in de hand – om uit te leggen waarom het bedrag op de factuur zo is geworden. Dat werkt uitstekend. En ik hoef u niet te vertellen dat deze garagist niet de enige universeel is die het zo aanpakt.

Ik wil hier niet het vergelijk met de merkdealer en zijn administratieve afhandeling maken, want dat zou appels met peren vergelijken zijn. Zo heeft de merkdealer vaak met leaseauto’s te maken die een heel andere aanpak vergen. Alle begrip voor. Ook de werkzaamheden die onder de garantiebepalingen van de verschillende merken vallen, gaan vaak aan de berijder voorbij.

Dat de BOA-leden tijdens hun congres heel enthousiast reageren op een toch niet kosteloos onderzoek waar zij weinig tot geen baat bij hebben doet mijn wenkbrauwen fronsen. De toenaderingspogingen tussen de universelen en merkendealers binnen Bovag zijn al geruime tijd gaande onder het motto ‘lief zijn voor elkaar’. Een mooi polderinitiatief maar of beide partijen daarmee nou beter af zijn, durf ik zeer te betwijfelen.

De visie dat er in de toekomst geen onderscheid meer zal zijn tussen merkdealers en universelen kan ik niet uitsluiten. Maar ik heb het nog niet helder voor ogen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

AM 2 maanden gratis proberen?

     Afbeelding abo
groen

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1796)...

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

GRATIS proefnummer

Wilt u Automobiel Management nu éénmalig GRATIS proberen? Dat kan! Klik op onderstaande link en vraag nu een proefnummer aan.

 

PROEFNUMMER AANVRAGEN