Elkaar de ruimte geven en achter de schermen elkaar helpen waar ze kunnen. Er is plaats voor iedereen, nietwaar? Bovag wil ons dat in ieder geval laten geloven. Maar ik geloof er helemaal niks van. Achter de schermen woedt een concurrentieslag. Feiten: de automarkt in Nederland groeit niet, de onderhoudsfrequentie van de auto’s daalt en de toename van met name (nieuwe) franchiseorganisaties legt nog meer druk op de onderhoudsmarkt.

Het is landjepik. Wat te doen in dat soort situaties? In ieder geval wil je je als garagist onderscheiden van je buurman. Het zogenaamde unique selling point – de onderdelen die jouw bedrijf anders maken – wordt in het zonnetje gezet. Basiskennis marketing, les 1 of 2. Onder de vlag van Bovag worden deze elementaire waarheden echter onder tafel geveegd.

Neem een voorbeeld aan de retailbranche. Met name de kruideniers zijn ware marketingkunstenaars. Volgens kenners is het de meest competitieve markt ter wereld. De grootmeesters van de marketing zijn daar te vinden. Heb je Procter & Gamble, Unilever of Nestlé op je cv staan dan gaan alle deuren voor een glanzende carrière wagenwijd open. Marketingoorlogen om tienden van marktaandelen worden daar uitgevochten. De veldslagen iets dichter bij huis tussen Albert Heijn, C1000 en Aldi zijn ook legendarisch. Overleven is het devies. Laten zien dat je anders bent, beter bent, aantrekkelijker bent, goedkoper bent, de grootste bent. Allemaal aspecten die te pas en te onpas worden opgeplakt.

Waarom? Om de consument maar duidelijk te maken dat we hier niet te maken hebben met een inwisselbare kruidenier, maar met een merk die het beste met ons voor heeft. Onderscheidend vermogen is de reddingsboot voor deze branche. Een branche in een markt die niet groeit en wel regelmatig nieuwe toetreders (lees: franchisers) kent. Herkenbaar, of niet?  Onder het thema: ‘Wie wint, wie verliest?’ houdt AM op woensdag 23 november een middagcongres onder de bezielende leiding van Adriaan Roggeveen in Kasteel de Vanenburg in Putten. Het congres is gericht op de retailer in onze branche.

Welkom merkdealer, universeel, franchisenemer. Ik zie u graag.