Dealer-universeel

Het verschil tussen merkdealers en universele garages zal blijven afnemen.

Peter Brouwer

De tekenen bedriegen niet. De schermutselingen, of hofmakerij zo u wilt, zijn al geruime tijd aan de gang. Zowel nationaal als internationaal zijn de eerste pasjes gezet. In Nederland hebben de universelen en merkdealers elkaar al een jaar of twee officieel in de armen gesloten. Door toenmalige Bovag-bobo’s werd ons verzekerd dat beide marktpartijen de strijdbijl gingen begraven.

Hiervóór woedde een soort van stammenstrijd, waar veel geld en goodwill in gingen zitten, en die volgens dealers en niet-dealers contraproductief werkten. De slogan ‘liever de dealer’ ging de koelkast in en de universeel riep niet meer dat-ie toch goedkoper was. Ook werden vanaf dat moment de onderlinge verschillen niet meer uitgelicht. Één voor allen en allen voor één, werd (onofficieel)  de lijfspreuk.

Een duidelijk voorbeeld was de presentatie, begin vorige maand, van de website Garagetaal.nl. De consumentenpeiling die diende als inhoudelijk fundament was betaald en geïnitieerd door de Bovag. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat de garagist letterlijk onduidelijke taal spreekt tegen de klant. Vooral de onbegrijpelijke rekening bezorgt de consument hoofdpijn, wat voor hem of haar een reden zou zijn elders zijn heil te zoeken. Het onderzoek gaf geen onderscheid aan tussen de verschillende garages. Ging het hier om merkdealers, universele garages, fastfitters? Ik durf te wedden dat de conclusie ‘onduidelijke rekeningen’ het minst opgeld doet voor de universele garagist. Want direct contact met de klant is altijd het sterkste punt van deze categorie geweest.

Internationaal is de slag om de technische data volop aan de gang. De autofabrikanten houden hun merkdealers nog in de race door broodnodige data onverminderd buiten het directe bereik van de universeel  te houden. Maar het is een kwestie van tijd. Brussel wil brede toegankelijkheid en zal die na verloop van tijd ook afdwingen. Vanaf dat moment weet de dealer zich niet langer omringd door de fabrikant als beschermende schil. Hun formele, innige relatie gaat dan ongetwijfeld zijn nadagen in. En alles wat een merkdealer ooit onderscheidde van de universeel verdampt. Zowel de garantie, nieuwverkoop, reparatie als het onderhoud zijn dan overgeleverd aan de markt.

Ik ben benieuwd wie in dat nieuwe krachtenveld straks de winnaar wordt. Ons Driving Business After Market Event op 23 november in Putten pakt het item op.

 

Dealer-universeel - Automobielmanagement.nl

Dealer-universeel

Het verschil tussen merkdealers en universele garages zal blijven afnemen.

Peter Brouwer

De tekenen bedriegen niet. De schermutselingen, of hofmakerij zo u wilt, zijn al geruime tijd aan de gang. Zowel nationaal als internationaal zijn de eerste pasjes gezet. In Nederland hebben de universelen en merkdealers elkaar al een jaar of twee officieel in de armen gesloten. Door toenmalige Bovag-bobo’s werd ons verzekerd dat beide marktpartijen de strijdbijl gingen begraven.

Hiervóór woedde een soort van stammenstrijd, waar veel geld en goodwill in gingen zitten, en die volgens dealers en niet-dealers contraproductief werkten. De slogan ‘liever de dealer’ ging de koelkast in en de universeel riep niet meer dat-ie toch goedkoper was. Ook werden vanaf dat moment de onderlinge verschillen niet meer uitgelicht. Één voor allen en allen voor één, werd (onofficieel)  de lijfspreuk.

Een duidelijk voorbeeld was de presentatie, begin vorige maand, van de website Garagetaal.nl. De consumentenpeiling die diende als inhoudelijk fundament was betaald en geïnitieerd door de Bovag. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat de garagist letterlijk onduidelijke taal spreekt tegen de klant. Vooral de onbegrijpelijke rekening bezorgt de consument hoofdpijn, wat voor hem of haar een reden zou zijn elders zijn heil te zoeken. Het onderzoek gaf geen onderscheid aan tussen de verschillende garages. Ging het hier om merkdealers, universele garages, fastfitters? Ik durf te wedden dat de conclusie ‘onduidelijke rekeningen’ het minst opgeld doet voor de universele garagist. Want direct contact met de klant is altijd het sterkste punt van deze categorie geweest.

Internationaal is de slag om de technische data volop aan de gang. De autofabrikanten houden hun merkdealers nog in de race door broodnodige data onverminderd buiten het directe bereik van de universeel  te houden. Maar het is een kwestie van tijd. Brussel wil brede toegankelijkheid en zal die na verloop van tijd ook afdwingen. Vanaf dat moment weet de dealer zich niet langer omringd door de fabrikant als beschermende schil. Hun formele, innige relatie gaat dan ongetwijfeld zijn nadagen in. En alles wat een merkdealer ooit onderscheidde van de universeel verdampt. Zowel de garantie, nieuwverkoop, reparatie als het onderhoud zijn dan overgeleverd aan de markt.

Ik ben benieuwd wie in dat nieuwe krachtenveld straks de winnaar wordt. Ons Driving Business After Market Event op 23 november in Putten pakt het item op.