…  het gebrek aan financiële middelen. Frits Hessing vertilde zich aan z’n onroerendgoedproject op zijn oude locatie in De Bilt. Ruim elf jaar liep hij met de gedachte rond daar een ultraluxe omheind villapark te bouwen. Prijzen: tussen de anderhalf en vier miljoen euro per stulpje. Toen hij eind 2010 eindelijk groen licht kreeg, was het momentum eigenlijk weg. En er zat inmiddels al jaren tien miljoen euro in van Evert Louwman, via diens werkmaatschappij Alcredis. Of er ooit behoefte is geweest aan een omheind villapark voor de rijken is de vraag. En ondanks dat er recentelijk nog in het Harry Mens-programma werd beweerd dat veertig procent van de geplande villa’s was verkocht, gebeurde er niets. En Evert Louwman wilde dus weleens wat van z’n uitgeleende geld terugzien.

Nu heeft Louwman best wel een paar miljoen over, maar daarom kan je hem niet verwijten dat hij zijn centen terug wilde. Aangezien geen verbetering was te verwachten, trok hij aan de noodrem en vroeg hij het faillissement aan. Spijtig voor Hessing, maar diens polsstok was veel te kort gebleken en een overbrugging naar betere tijden zat er niet in. Onmiddellijk verklaarde Frits Hessing dat alles door Louwman met voorbedachte rade was gepland met de bedoeling Hessings bedrijf in te pikken.

Zonder detailkennis van de achterliggende gedachten van de overeenkomst tussen beide heren, durf ik te zeggen dat Louwman geen enkele behoefte had om zijn (heel) kleine collega te laten struikelen. De holding van Hessing met vijf werkmaatschappijen en 44 medewerkers hoestte minder dan twintig miljoen euro per jaar aan omzet op. Met het importeurschap van Lamborghini en het dealerschap van Bentley, Maserati, Bugatti en Rolls-Royce heb je misschien een mooi ogende portfolio, maar nog geen winst.

Louwman heeft bewezen oog te hebben voor langetermijnstrategie, zie bijvoorbeeld Lexus. Voor bovengenoemde merken is dat een prettig vooruitzicht. Kapitaal en geduld. Het pand is natuurlijk een pareltje, maar alleen gevuld met modellen van Lexus is-ie toch wel erg groot. De verschillende Hessing-merken zijn ondanks onzekere tijden populair, mede dankzij twee van de succesvolste autoconcerns van deze tijd die op de achtergrond aan de touwtjes trekken: BMW en VW Groep. Eens kijken wat zij voor Nederland in petto hebben.