… en zich ook niet meer als voorspelbare koper langs de productgroepenlat laten leggen. Zo hadden we Kees Jan: Volvo 850 estate, golfclubs, polo van Ralph Lauren, liefhebber klassieke muziek, brogues, vakantie in Zuid-Frankrijk, twee kinderen, Frans kaasje en goed glas wijn. Zo, daar stond-ie dan, overgeleverd aan de verschillende leveranciers van producten en diensten die een uitstekende trefkans hadden met hun generieke reclameaanbod: advertentie in Telegraaf en Elsevier en een spotje op Radio 1. Klaar was Kees Jan.

Maar Kees Jan bestaat niet meer. Beter gezegd, hij is niet meer het standaardtype voor de zogenaamde B1/2-categorie waarin de oude marketing hem kon categoriseren. Kees Jan leest De Telegraaf alleen nog op internet, koopt af en toe ‘ns een papieren Financial Times, heeft een app voor de New York Times, kijkt naar Nederland 1, 2 en 3, samen met zijn vriendin naar Net 5, BBC1 en BBC2 en pakt een filmp via Filmnet. Gaat twee, drie keer per jaar naar een congres, twee keer per jaar op vakantie (last minute, lekker goedkoop en verrassend). KJ wil niet gebeld worden door telemarketeers, wil wel de lokale sufferdjes maar niet de ongeadresseerde advertentiepakken en surft dagelijks een uurtje over het net met zijn iPad2. Alleen het volgen van deze Kees Jan is nagenoeg onmogelijk. Laat staan zijn buurman, die nooit naar Net 5 kijkt, wel naar de bioscoop gaat, dagelijks de Volkskrant door de bus krijgt, en zweert bij Vlieland.

De vroegere homogeniteit tussen de twee buren is al jaren ver te zoeken. Het onuitputtelijke aanbod op media-gebied maakt Kees Jan moeilijk traceerbaar. Om Kees Jan en zijn buurman toch aan de jas te kunnen trekken heb je een brede scoop nodig. Een mediamix waarin het niet voldoende is alleen een advertentie in een blad te plaatsen. Om Kees Jan tegenwoordig te bereiken moeten we in ieder geval aanwezig zijn op internet, bij de elektronische nieuwsbrieven, op congressen en op social media. Kees Jan is te vinden, maar moet gevonden wórden. Want hij gaat niet op zoek naar u.

Zie de autoreclamebestedingen in 2011 op pagina 12/13 van Automobiel Management 2