Perspectief voor dealer

Vrolijk tikken ze elkaar op de schouder. Tijd niet gezien. Hoe gaat het? Ja goed man. Met jou? Ook goed. Mooi. Fijn. Goed te horen. We horen merkdealers onder elkaar op de jaarlijkse dealervergadering.

peter brouwer

Die dealervergadering van Bovag kent een vast patroon. Het gaat altijd goed, beter, best.  De opening van de dag is in handen van een groot gemengd koor. Het zingt vals, maar wel vol overtuiging. Net zo als de opmerkingen naar elkaar dat het gewéldig gaat. Beroepsdichter Nico Dijkshoorn leidt komisch het dagthema perspectief in. Hij doet het voortreffelijk. De zaal lacht luidt, hi ha ho.  Zelfs de meesterinterviewer Frenk van der Linden opent komisch, hij vertelt enige grappige anekdotes. Alles verloopt helemaal in de traditie van goed, beter, best.

Maar voorzitter Eric Tak van Bovan Autodealers heeft al na twee zinnen de boel totaal op de kop gezet. Het gaat namelijk níet goed. Productieoverschot, sterk afnemende merkloyaliteit, noem maar op. Dealers lopen teveel aan de hand van de importeur. Dan hoor ik naast mij ook nog eens de opmerking: het adopteren van nieuwe ideeën gaat bij de universelen een stuk sneller.  Tak gaat door met een eindeloze opsomming van problemen maar na tien minuten roept hij dat er toch perspectief is. Geloof in het eigen ondernemerschap, wees actief, proactief. Laten we zorgen dat de e-call van de auto die onderhoud nodig heeft bij ons binnenkomt.  Investeer in relaties met leasemaatschappijen. Verdiep je in de generatie Y. Internet is cruciaal. Vijftien procent van de omzet in 2015 gaat via internet. Besluiten nemen en stappen zetten.

Standards stopzetten zolang het resultaat ervan niet bewezen is. Volgens onderzoek is het voor de klant nauwelijks een item. Welke rol wilt en kunt u spelen? Wij leveren de tools. Verander uw perspectief op de situatie  De situatie kunt u niet veranderen, wel uw perspectief erop. Dat Albert Heijn binnen vijf jaar ook auto’s wil verkopen, verontrust voorzitter Tak dan ook niet. Het is allemaal een kwestie van perspectief.

Aansluitend loopt de zaal mompelend leeg. Dit jaar was er geen peptalk. Maar wel duidelijke woorden. Het maakt niet uit vanuit welk perspectief.

 

 

Perspectief voor dealer - Automobielmanagement.nl

Perspectief voor dealer

Vrolijk tikken ze elkaar op de schouder. Tijd niet gezien. Hoe gaat het? Ja goed man. Met jou? Ook goed. Mooi. Fijn. Goed te horen. We horen merkdealers onder elkaar op de jaarlijkse dealervergadering.

peter brouwer

Die dealervergadering van Bovag kent een vast patroon. Het gaat altijd goed, beter, best.  De opening van de dag is in handen van een groot gemengd koor. Het zingt vals, maar wel vol overtuiging. Net zo als de opmerkingen naar elkaar dat het gewéldig gaat. Beroepsdichter Nico Dijkshoorn leidt komisch het dagthema perspectief in. Hij doet het voortreffelijk. De zaal lacht luidt, hi ha ho.  Zelfs de meesterinterviewer Frenk van der Linden opent komisch, hij vertelt enige grappige anekdotes. Alles verloopt helemaal in de traditie van goed, beter, best.

Maar voorzitter Eric Tak van Bovan Autodealers heeft al na twee zinnen de boel totaal op de kop gezet. Het gaat namelijk níet goed. Productieoverschot, sterk afnemende merkloyaliteit, noem maar op. Dealers lopen teveel aan de hand van de importeur. Dan hoor ik naast mij ook nog eens de opmerking: het adopteren van nieuwe ideeën gaat bij de universelen een stuk sneller.  Tak gaat door met een eindeloze opsomming van problemen maar na tien minuten roept hij dat er toch perspectief is. Geloof in het eigen ondernemerschap, wees actief, proactief. Laten we zorgen dat de e-call van de auto die onderhoud nodig heeft bij ons binnenkomt.  Investeer in relaties met leasemaatschappijen. Verdiep je in de generatie Y. Internet is cruciaal. Vijftien procent van de omzet in 2015 gaat via internet. Besluiten nemen en stappen zetten.

Standards stopzetten zolang het resultaat ervan niet bewezen is. Volgens onderzoek is het voor de klant nauwelijks een item. Welke rol wilt en kunt u spelen? Wij leveren de tools. Verander uw perspectief op de situatie  De situatie kunt u niet veranderen, wel uw perspectief erop. Dat Albert Heijn binnen vijf jaar ook auto’s wil verkopen, verontrust voorzitter Tak dan ook niet. Het is allemaal een kwestie van perspectief.

Aansluitend loopt de zaal mompelend leeg. Dit jaar was er geen peptalk. Maar wel duidelijke woorden. Het maakt niet uit vanuit welk perspectief.