Top dossiers

, 28 december 2017 16:03

Electric Touring Car Championship

Porsche stapt uit de koningsklasse van de langeafstandsracerij, het WEC. Het trekt daarmee het tapijt onder de poten van de LMP1-klasse vandaan en daarmee de 24 Uren van Le Mans. Feitelijk heeft Porsche daarmee de koningsklasse om zeep geholpen. LMP1 was de meest interessante autosportklasse van de afgelopen jaren, barstend van de innovatieve technologie die op een relevante wijze op de proef werd gesteld.

Feitelijk heeft Porsche daarmee de koningsklasse om zeep geholpen. LMP1 was de meest interessante autosportklasse van de afgelopen jaren, barstend van de innovatieve technologie die op een relevante wijze op de proef werd gesteld. Niet zo sjiek van Porsche, het zet Toyota in zijn hemd - er is nu geen capabele tegenstander meer - en het laat de organisatie van Le Mans met een onoplosbaar probleem achter: hoe nu verder met LMP1?

Gaan de LMP2's nu de hoofdattractie worden? Lastig verhaal, qua techniek hebben ze veel minder aan innovatie te bieden. Ze rijden met atmosferische V8's, en het ontbreekt er aan interessante fabrikanten die elkaar de handschoen toewerpen.

Toch begrijp ik de stap van Porsche enigszins want LMP1 kost naar schatting minstens 200 miljoen euro per seizoen. De directie heeft aangekondigd dat ­Porsche nu gaat meedoen aan de veel goedkopere Formule E, want dat sluit zo mooi aan op de toekomst en kan als promotie dienen voor de vol-elektrische Mission E van 2019. Het is geen actie die me aanspreekt. Een topfabrikant die zich altijd in de voorhoede van technologie heeft bewogen en die zich nu met ­relatief oninteressante monoposto's gaat bezighouden, die in wezen bestaan uit niet meer dan een elektromotor, een accupakket en een regeneratiesysteem.

Ik heb natuurlijk naar een Formule E race gekeken, en vond het een merkwaardige gewaarwording. Raceauto's die klinken als stofzuigers en waarvan bandengepiep het overheersende geluid is. Hilarisch is dat de rijders na een minuten of 25 van auto moeten wisselen omdat de accu's het geen 50 minuten volhouden, daarmee benadrukkend waar de schoen wringt bij de elektrische auto. Maar eerlijk is eerlijk: er was niet veel minder actie op de baan dan in de F1.

Toch betwijfel ik of racen met ontmande F1-auto's de weg is om propaganda voor elektrische auto's te maken. Als je als fabrikant wilt laten zien hoe goed je elektrische gebruiksauto's kunt maken, moet je met toerwagens gaan racen. Dat is in voorbereiding: Jaguar gaat cupracen, alleen maar i-PACE's tegen elkaar. Mooi plan, maar je bewijst er niks mee. Je wint wel altijd. Om echt indruk op consumenten te maken zouden fabrikanten met elektrische toerwagens tegen elkaar moeten gaan racen, naar voorbeeld van het BTCC. Weg met de Formule E, kom op met het Electric Touring Car Championship.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

AM 2 maanden gratis proberen?

     Afbeelding abo
groen

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1783)...

Jaco Bijlsma, hoofdredacteur Autovisie over de International Amsterdam Motor Show 2018

Jaco Bijlsma, hoofdredacteur Autovisie over de International Amsterdam Motor Show 2018

GRATIS proefnummer

Wilt u Automobiel Management nu éénmalig GRATIS proberen? Dat kan! Klik op onderstaande link en vraag nu een proefnummer aan.

 

PROEFNUMMER AANVRAGEN