Tesla 02-serie

In 1961 presenteerde BMW de 1500, een sedan die als blauwdruk diende voor zo’n beetje alle sindsdien geïntroduceerde modellen met conventionele aandrijving. Van outsider op de automarkt werd BMW vervolgens de referentie in het premiumsegment. Niet voor niets werd gesproken van de Neue Klasse. Ruim vijftig jaar later is de concurrentie nog steeds druk bezig met het kopiëren van de nieuwe klassestandaard: de Jaguar XE is daarvan het jongste bewijs.

toralt deinum - buitenlandse zaken

Vandaag de dag is het Tesla dat het meest tot de verbeelding spreekt in het premiumsegment. Niet alleen met de Model S, die de klasseverhoudingen op zijn kop zet, maar ook met zijn businessmodel waarin een solide inkomstenstroom (ook via patenten) wordt gekoppeld aan een strakke kostenbeheersing. Is het succesvolle Tesla daarmee het BMW van de 21ste eeuw?


Nee, voor die titel is het nog te vroeg. Eerst moet Tesla een 02-tje doen. Want de werkelijke doorbraak van BMW kwam pas in 1966, toen de Duitsers de 1602 introduceerden. Die bood meer Freude am Fahren dan de 1500 tegen minder kosten. Een heuse succesformule dus, waarmee BMW zichzelf overtrof. De 1500 neemt in de autogeschiedenis zeker een belangrijke plaats in, maar de iconische status werd pas bereikt met de 02-reeks.


Tesla zal in 2017 een minder geld kostende elektrische sedan introduceren, de Model III. So far, so good. Maar ten opzichte van zijn grote broer zal men met de instapper niet meer kilometers kunnen afleggen, integendeel. De actieradius zal 320 kilometer bedragen en dat is grofweg maar twee derde van de afstand die met de Model S mogelijk is. De nieuwe Tesla gaat dus geen 02 worden.


Het is geen kunst een auto te ontwerpen die goedkoper is dan het origineel maar waarvan de actieradius inferieur is. Het duidt er dus helemaal niet op dat Tesla zich in 2017 gaat overtreffen. Sterker nog: door de lat voor de Model III minder hoog te leggen dan BMW in 1966 bij de 1602 deed, maakt het jonge Amerikaanse automerk zichzelf kwetsbaar. De premiumconcurrentie mag dan verrast zijn door de komst en het succes van Tesla, in 2017 zullen zij hun huiswerk gedaan hebben.

Beter dan een antwoord op de Model S te verzinnen, is het om de Model III aan te pakken. Die is een gemakkelijker doelwit.

Tesla 02-serie - Automobielmanagement.nl

Tesla 02-serie

In 1961 presenteerde BMW de 1500, een sedan die als blauwdruk diende voor zo’n beetje alle sindsdien geïntroduceerde modellen met conventionele aandrijving. Van outsider op de automarkt werd BMW vervolgens de referentie in het premiumsegment. Niet voor niets werd gesproken van de Neue Klasse. Ruim vijftig jaar later is de concurrentie nog steeds druk bezig met het kopiëren van de nieuwe klassestandaard: de Jaguar XE is daarvan het jongste bewijs.

toralt deinum - buitenlandse zaken

Vandaag de dag is het Tesla dat het meest tot de verbeelding spreekt in het premiumsegment. Niet alleen met de Model S, die de klasseverhoudingen op zijn kop zet, maar ook met zijn businessmodel waarin een solide inkomstenstroom (ook via patenten) wordt gekoppeld aan een strakke kostenbeheersing. Is het succesvolle Tesla daarmee het BMW van de 21ste eeuw?


Nee, voor die titel is het nog te vroeg. Eerst moet Tesla een 02-tje doen. Want de werkelijke doorbraak van BMW kwam pas in 1966, toen de Duitsers de 1602 introduceerden. Die bood meer Freude am Fahren dan de 1500 tegen minder kosten. Een heuse succesformule dus, waarmee BMW zichzelf overtrof. De 1500 neemt in de autogeschiedenis zeker een belangrijke plaats in, maar de iconische status werd pas bereikt met de 02-reeks.


Tesla zal in 2017 een minder geld kostende elektrische sedan introduceren, de Model III. So far, so good. Maar ten opzichte van zijn grote broer zal men met de instapper niet meer kilometers kunnen afleggen, integendeel. De actieradius zal 320 kilometer bedragen en dat is grofweg maar twee derde van de afstand die met de Model S mogelijk is. De nieuwe Tesla gaat dus geen 02 worden.


Het is geen kunst een auto te ontwerpen die goedkoper is dan het origineel maar waarvan de actieradius inferieur is. Het duidt er dus helemaal niet op dat Tesla zich in 2017 gaat overtreffen. Sterker nog: door de lat voor de Model III minder hoog te leggen dan BMW in 1966 bij de 1602 deed, maakt het jonge Amerikaanse automerk zichzelf kwetsbaar. De premiumconcurrentie mag dan verrast zijn door de komst en het succes van Tesla, in 2017 zullen zij hun huiswerk gedaan hebben.

Beter dan een antwoord op de Model S te verzinnen, is het om de Model III aan te pakken. Die is een gemakkelijker doelwit.