Toralt Deinum: Alpine

In juni 2015 is het zover: Renault gaat een conceptversie van een sportwagen presenteren waarmee het merk ‘Alpine’ zijn rentree maakt op de automarkt. Het debuut is gepland voor de op 13 en 14 juni te houden 24-uurs race van Le Mans. Voor de productieversie is het wachten tot 2016, maar dat is niet erg want dan kunnen we vast gaan sparen. Franse bronnen melden dat de bolide omgerekend 48 duizend euro gaat kosten. Vergeleken bij zijn grote voorbeeld, de Porsche Cayman, is dat een schijntje. Die is met 73 mille euro namelijk anderhalf keer zo duur. Renault belooft dan ook een onklopbare prijs-prestatieverhouding.

Toralt Deinum

Verwacht evenwel geen zescilinder (boxer)motor achter de kuipstoelen. Waarschijnlijk monteert Renault daar, om de kosten laag te houden, haar eigen 1,6 liter Energy TCe unit die inmiddels bekend is uit de Clio RS en de jongste Espace. Voor de Alpine (die in eerste instantie samen met Caterham ontwikkeld zou worden) zal het motorvermogen worden opgevoerd tot 250 pk. Dat is voldoende om de zwaardere Cayman te kunnen evenaren in de sprint naar 100 km/u en is superieur aan de kracht van de Alfa Romeo 4C. Die is met een tarief van 71 mille trouwens óók aanzienlijk duurder dan de Alpine. 

 

‘Renault beschikt niet over een

distributienetwerk in de VS, voor sportwagens

de belangrijkste afzetmarkt ‘

 

Vanuit het perspectief van de geclaimde ‘onklopbare prijs-prestatieverhouding’ is de verkoopdoelstelling opvallend bescheiden: niet meer dan drieduizend exemplaren in het eerste volle verkoopjaar 2017. Maar goed, eigenlijk is dat ook wel logisch want de historie van Alpine is nou eenmaal minder roemrucht dan die van Alfa Romeo of Porsche. Bovendien beschikt Renault niet over een distributienetwerk in de Verenigde Staten, voor sportwagens de belangrijkste afzetmarkt van de wereld. En er zijn geen signalen dat de sportwagen (A250?) ook in rechtsgestuurde uitvoering gebouwd gaat worden, dus daarmee mist Alpine afzetkansen in Japan en Groot-Brittannië.

Wat zijn de kansen van slagen voor de terugkeer van het in 1995 opgedoekte submerk? Ik denk best goed, als de Alpine tenminste net zo’n heerlijke Franse stuurmansauto wordt als de vorige generatie Clio RS of de Peugeot RCZ R. Maar hoe je het ook wendt of keert, sportwagens zitten verkooptechnisch in de verdrukking. Gelukkig kan Alpine ook in dit opzicht een voorbeeld nemen aan Porsche. Die doet momenteel uitstekende zaken met de Macan. En omdat Lotus en Maserati inmiddels óók het licht op groen hebben gezet voor een suv, is de voor volgend jaar aangekondigde sportwagen vermoedelijk niet meer dan een hors d’oeuvre van Alpine.

‘De historie van Alpine is nou eenmaal minder roemrucht dan die van Alfa Romeo of Porsche’

Toralt Deinum: Alpine - Automobielmanagement.nl

Toralt Deinum: Alpine

In juni 2015 is het zover: Renault gaat een conceptversie van een sportwagen presenteren waarmee het merk ‘Alpine’ zijn rentree maakt op de automarkt. Het debuut is gepland voor de op 13 en 14 juni te houden 24-uurs race van Le Mans. Voor de productieversie is het wachten tot 2016, maar dat is niet erg want dan kunnen we vast gaan sparen. Franse bronnen melden dat de bolide omgerekend 48 duizend euro gaat kosten. Vergeleken bij zijn grote voorbeeld, de Porsche Cayman, is dat een schijntje. Die is met 73 mille euro namelijk anderhalf keer zo duur. Renault belooft dan ook een onklopbare prijs-prestatieverhouding.

Toralt Deinum

Verwacht evenwel geen zescilinder (boxer)motor achter de kuipstoelen. Waarschijnlijk monteert Renault daar, om de kosten laag te houden, haar eigen 1,6 liter Energy TCe unit die inmiddels bekend is uit de Clio RS en de jongste Espace. Voor de Alpine (die in eerste instantie samen met Caterham ontwikkeld zou worden) zal het motorvermogen worden opgevoerd tot 250 pk. Dat is voldoende om de zwaardere Cayman te kunnen evenaren in de sprint naar 100 km/u en is superieur aan de kracht van de Alfa Romeo 4C. Die is met een tarief van 71 mille trouwens óók aanzienlijk duurder dan de Alpine. 

 

‘Renault beschikt niet over een

distributienetwerk in de VS, voor sportwagens

de belangrijkste afzetmarkt ‘

 

Vanuit het perspectief van de geclaimde ‘onklopbare prijs-prestatieverhouding’ is de verkoopdoelstelling opvallend bescheiden: niet meer dan drieduizend exemplaren in het eerste volle verkoopjaar 2017. Maar goed, eigenlijk is dat ook wel logisch want de historie van Alpine is nou eenmaal minder roemrucht dan die van Alfa Romeo of Porsche. Bovendien beschikt Renault niet over een distributienetwerk in de Verenigde Staten, voor sportwagens de belangrijkste afzetmarkt van de wereld. En er zijn geen signalen dat de sportwagen (A250?) ook in rechtsgestuurde uitvoering gebouwd gaat worden, dus daarmee mist Alpine afzetkansen in Japan en Groot-Brittannië.

Wat zijn de kansen van slagen voor de terugkeer van het in 1995 opgedoekte submerk? Ik denk best goed, als de Alpine tenminste net zo’n heerlijke Franse stuurmansauto wordt als de vorige generatie Clio RS of de Peugeot RCZ R. Maar hoe je het ook wendt of keert, sportwagens zitten verkooptechnisch in de verdrukking. Gelukkig kan Alpine ook in dit opzicht een voorbeeld nemen aan Porsche. Die doet momenteel uitstekende zaken met de Macan. En omdat Lotus en Maserati inmiddels óók het licht op groen hebben gezet voor een suv, is de voor volgend jaar aangekondigde sportwagen vermoedelijk niet meer dan een hors d’oeuvre van Alpine.

‘De historie van Alpine is nou eenmaal minder roemrucht dan die van Alfa Romeo of Porsche’