Column Toralt Deinum: Het gelijk van Ford

Heeft de lage auto nog toekomst? Ford denkt van niet. Althans, niet op de Noord- Amerikaanse markt. Ford heeft namelijk besloten om alle sedans en hatchbacks uit haar gamma te schrappen. De lage auto is dood, lang leve de hoge SUV!

Toralt Deinum: Het gelijk van Ford

De koerswending van Ford komt niet als een grote verrassing. Fiat Chrysler schrapte al eerder sedans en er gaat geen week voorbij zonder dat General Motors meedeelt dat zij fabriekspersoneel dat gewone personenwagens bouwt, werktijdverkorting geeft wegens tegenvallende verkopen. En nu is het geduld van Ford op. Niet alleen de Fusion (de Amerikaanse versie van de Mondeo) verdwijnt uit het gamma, maar ook de hatchback-modellen Fiesta en Focus. Alleen in de hoger op zijn poten staande Active terreinlookversie van de laatste ziet Ford nog wel brood. En natuurlijk mag ook de iconische Mustang blijven.

Waarom is Ford in Amerika klaar met de lage auto? Het enige juiste antwoord: omdat de consument ze niet meer blieft. En dat is eigenlijk logisch. In die zin, dat auto’s in Amerika ook langer en breder zijn bij ons, dus waarom zouden ze dan ook niet hog­er mogen zijn? Niet voor niets vond Jeep in 1962 in de vorm van de Wagoneer de SUV uit.

In Japan zijn hogere auto’s ook populair, maar die zijn niet evenredig breder en langer. Dat heeft te maken met de bevolkingsdichtheid, de daarmee samenhangende parkeerdruk en het daarop afgestemde fiscale beleid voor personen­wagens. Koop een maximaal 3,4 meter lang en 1,48 meter breed model, en je wordt belastingtechnisch in de watten gelegd. Hoe hoog de auto is, kan de Japanse overheid geen zier schelen.

In Europa is geen subsidie nodig om de hoge auto populair te maken. En het relatief stevige verbruik van een SUV ontmoedigt de consument niet om voor een dergelijk model te kiezen. Zelf heb ik er ook eentje. Niet omdat mijn hoofd dat wil (dat erkent dat modellen met een laag zwaartepunt veel beter rijden), noch mijn hart (een sportieve hatchback oogt heel aantrekkelijk), maar omdat mijn rug dicteert dat ik rechtop moet zitten. Anders gaat die pijnlijk protesteren. Ik ben vast niet de enige met een ‘zwakke’ rug. Sterker nog: het is een gevolg van onze Westerse levensstijl, die gekenmerkt wordt door te weinig bewegen. Wij zijn het jagen verleerd. Als wij op koopjesjacht gaan, dan doen wij dat op internet vanuit onze luie stoel. Kinderen zijn veel minder goed in gymnastiek dan een generatie terug. Dat komt doordat zij te weinig buiten spelen. Dus later krijgen zij ook rugproblemen. En een SUV.

Column Toralt Deinum: Het gelijk van Ford - Automobielmanagement.nl

Column Toralt Deinum: Het gelijk van Ford

Heeft de lage auto nog toekomst? Ford denkt van niet. Althans, niet op de Noord- Amerikaanse markt. Ford heeft namelijk besloten om alle sedans en hatchbacks uit haar gamma te schrappen. De lage auto is dood, lang leve de hoge SUV!

Toralt Deinum: Het gelijk van Ford

De koerswending van Ford komt niet als een grote verrassing. Fiat Chrysler schrapte al eerder sedans en er gaat geen week voorbij zonder dat General Motors meedeelt dat zij fabriekspersoneel dat gewone personenwagens bouwt, werktijdverkorting geeft wegens tegenvallende verkopen. En nu is het geduld van Ford op. Niet alleen de Fusion (de Amerikaanse versie van de Mondeo) verdwijnt uit het gamma, maar ook de hatchback-modellen Fiesta en Focus. Alleen in de hoger op zijn poten staande Active terreinlookversie van de laatste ziet Ford nog wel brood. En natuurlijk mag ook de iconische Mustang blijven.

Waarom is Ford in Amerika klaar met de lage auto? Het enige juiste antwoord: omdat de consument ze niet meer blieft. En dat is eigenlijk logisch. In die zin, dat auto’s in Amerika ook langer en breder zijn bij ons, dus waarom zouden ze dan ook niet hog­er mogen zijn? Niet voor niets vond Jeep in 1962 in de vorm van de Wagoneer de SUV uit.

In Japan zijn hogere auto’s ook populair, maar die zijn niet evenredig breder en langer. Dat heeft te maken met de bevolkingsdichtheid, de daarmee samenhangende parkeerdruk en het daarop afgestemde fiscale beleid voor personen­wagens. Koop een maximaal 3,4 meter lang en 1,48 meter breed model, en je wordt belastingtechnisch in de watten gelegd. Hoe hoog de auto is, kan de Japanse overheid geen zier schelen.

In Europa is geen subsidie nodig om de hoge auto populair te maken. En het relatief stevige verbruik van een SUV ontmoedigt de consument niet om voor een dergelijk model te kiezen. Zelf heb ik er ook eentje. Niet omdat mijn hoofd dat wil (dat erkent dat modellen met een laag zwaartepunt veel beter rijden), noch mijn hart (een sportieve hatchback oogt heel aantrekkelijk), maar omdat mijn rug dicteert dat ik rechtop moet zitten. Anders gaat die pijnlijk protesteren. Ik ben vast niet de enige met een ‘zwakke’ rug. Sterker nog: het is een gevolg van onze Westerse levensstijl, die gekenmerkt wordt door te weinig bewegen. Wij zijn het jagen verleerd. Als wij op koopjesjacht gaan, dan doen wij dat op internet vanuit onze luie stoel. Kinderen zijn veel minder goed in gymnastiek dan een generatie terug. Dat komt doordat zij te weinig buiten spelen. Dus later krijgen zij ook rugproblemen. En een SUV.