CarCollect: met behulp van algoritmen en AI maximale handelswaarde

brand story

Het is wellicht moeilijk voor te stellen in deze digitale wereld, maar veel autobedrijven vertrouwen nog steeds op hun onderbuikgevoel bij de aan- en verkoop van auto’s. Met behulp van kunstmatige intelligentie, slimme algoritmen en een groot (digitaal) verkoopnetwerk kunnen de marges flink worden verhoogd.

“We hebben CarCollect opgericht omdat het best complex is om op basis van een offline handelsnetwerk de maximale handelsprijs te krijgen,” aldus Lev van der Eng, Chief Commercial Officer bij CarCollect. “Een online handelsplatform is een slimme manier om kopers en verkopers bij elkaar te brengen.” Door met behulp van AI en algoritmen de juiste kopers bij handelsauto’s te vinden, kan een maximaal rendement worden behaald. En dat doet het nog jonge bedrijf met succes, want ondanks corona vonden afgelopen jaar 40.000 transacties plaats, waarbij CarCollect inmiddels actief is in 8 landen. “Bedrijven die nog op de traditionele wijze handelen, kunnen we naast de 5 tot 20 partners waarmee ze van oudsher zakendoen toegang bieden tot 5.000 nieuwe handelsrelaties,” aldus Van der Eng. “We geven die bedrijven toegang tot het grootste handelsnetwerk van Nederland, dat hen in staat stelt om het maximale uit een auto te halen.”

Booking.com van de autobranche

Het bedrijf beschouwt zichzelf daarbij als het Airbnb of Booking.com van de autobranche. “Het maakt ons niet uit wie een auto koopt, we zitten niet in de deal. Het gaat ons simpelweg om het maximale handelsrendement.” Volgens Van der Eng vergeten partijen nog wel eens dat ze ook met een inruiler goed geld kunnen verdienen. “Bedrijven die werken met ons platform, ruilen 25 procent meer auto’s in omdat meer klanten het inruilbod accepteren. Via ons kunnen ze de auto voor een goede prijs verkopen, waardoor ze én hun klanten een goed bod kunnen doen én er nog wat aan kunnen verdienen.”

Alle data op één plek

Een ander voordeel van het werken met één platform in plaats van met dat van verschillende partijen is het feit dat alle data ook op één plek is te vinden, waardoor het op een efficiënte wijze voor remarketing kan worden gebruikt. “Als alle data centraal binnenkomt, kun je daarop sturen. Vroeger was de data versnipperd over meerdere kanalen,” vertelt Van der Eng. Door het klik- en koopgedrag te monitoren, kunnen ze bij CarCollect precies zien wat bedrijven zoeken, wel of geen dieselauto’s bijvoorbeeld. “Veel bedrijven denken op basis van de leeftijd en kilometerstand dat een auto courant is, maar bij ons kunnen ze met één druk op de knop zien of dat ook echt zo is. Daarvoor werken we samen met verschillende dataleveranciers, waaronder Indicata en JP.cars.”

CarCollect: met behulp van algoritmen en AI maximale handelswaarde - Automobielmanagement.nl

CarCollect: met behulp van algoritmen en AI maximale handelswaarde

brand story

Het is wellicht moeilijk voor te stellen in deze digitale wereld, maar veel autobedrijven vertrouwen nog steeds op hun onderbuikgevoel bij de aan- en verkoop van auto’s. Met behulp van kunstmatige intelligentie, slimme algoritmen en een groot (digitaal) verkoopnetwerk kunnen de marges flink worden verhoogd.

“We hebben CarCollect opgericht omdat het best complex is om op basis van een offline handelsnetwerk de maximale handelsprijs te krijgen,” aldus Lev van der Eng, Chief Commercial Officer bij CarCollect. “Een online handelsplatform is een slimme manier om kopers en verkopers bij elkaar te brengen.” Door met behulp van AI en algoritmen de juiste kopers bij handelsauto’s te vinden, kan een maximaal rendement worden behaald. En dat doet het nog jonge bedrijf met succes, want ondanks corona vonden afgelopen jaar 40.000 transacties plaats, waarbij CarCollect inmiddels actief is in 8 landen. “Bedrijven die nog op de traditionele wijze handelen, kunnen we naast de 5 tot 20 partners waarmee ze van oudsher zakendoen toegang bieden tot 5.000 nieuwe handelsrelaties,” aldus Van der Eng. “We geven die bedrijven toegang tot het grootste handelsnetwerk van Nederland, dat hen in staat stelt om het maximale uit een auto te halen.”

Booking.com van de autobranche

Het bedrijf beschouwt zichzelf daarbij als het Airbnb of Booking.com van de autobranche. “Het maakt ons niet uit wie een auto koopt, we zitten niet in de deal. Het gaat ons simpelweg om het maximale handelsrendement.” Volgens Van der Eng vergeten partijen nog wel eens dat ze ook met een inruiler goed geld kunnen verdienen. “Bedrijven die werken met ons platform, ruilen 25 procent meer auto’s in omdat meer klanten het inruilbod accepteren. Via ons kunnen ze de auto voor een goede prijs verkopen, waardoor ze én hun klanten een goed bod kunnen doen én er nog wat aan kunnen verdienen.”

Alle data op één plek

Een ander voordeel van het werken met één platform in plaats van met dat van verschillende partijen is het feit dat alle data ook op één plek is te vinden, waardoor het op een efficiënte wijze voor remarketing kan worden gebruikt. “Als alle data centraal binnenkomt, kun je daarop sturen. Vroeger was de data versnipperd over meerdere kanalen,” vertelt Van der Eng. Door het klik- en koopgedrag te monitoren, kunnen ze bij CarCollect precies zien wat bedrijven zoeken, wel of geen dieselauto’s bijvoorbeeld. “Veel bedrijven denken op basis van de leeftijd en kilometerstand dat een auto courant is, maar bij ons kunnen ze met één druk op de knop zien of dat ook echt zo is. Daarvoor werken we samen met verschillende dataleveranciers, waaronder Indicata en JP.cars.”