“Auto’s zijn tegenwoordig een iPad op wielen, ze worden steeds slimmer. Tesla is het huidige voorbeeld van hoe de auto van de toekomst er uit zal zien. Via ons platform YesHugo maken wij gebruik van die connectiviteit en kunnen wij online de rittenregistratie verzorgen, maken wij een analyse van het rijgedrag van de bestuurder c.q. auto en kunnen we het voertuig voortdurend lokaliseren met de GPS autotracker,” aldus Curious Inc. eigenaar Hans Schaap. “Met Curious Inc. meten wij hoe voertuigen worden gebruikt. Wij vertalen de verzamelde data van het betreffende voertuig in kostenbesparingen door zaken als brandstofverbruik, onderhoud en schadelast te koppelen aan rijgedrag. Wij kunnen dus heel precies laten zien welk gedrag verantwoordelijk is voor welke kosten. Ons softwareplatform ontwikkelt analyses met hardware-onafhankelijke voertuigdata, waardoor wij risicoanalyses en besparingsrapportages aanbieden aan onze gebruiker. Ook zorgen wij ervoor dat het juiste type voertuig voor de werkzaamheden kan worden ingezet door middel van een data gedreven analyse.”

Doelgroepen

We richten ons met name op bepaalde groepen. Voor de zzp’er hebben we een goedkope rittenregistratie ontwikkeld, die in geval van de montage van een kastje ongeveer tien euro per maand kost. Wij kunnen dezelfde dienst voor de helft aanbieden – zonder kastje – dus voor vijf euro per maand. Autorijscholen zijn een andere groep waarvoor wij de planning en administratie kunnen verzorgen. Zij gaan steeds meer data gedreven aan het werk, waardoor we actief kunnen sturen op efficiency. Een voorbeeld hiervan is dat door minder kilometers te maken tijdens een les, er een brandstofbesparing wordt gerealiseerd. We kunnen ook weergeven wat er tijdens een les gebeurt. Ik denk dan aan een ingreep, zodat we met de cursist een les kunnen analyseren en sneller tot een goed resultaat komen. Een derde groep vormen de moeilijk te verzekeren auto’s, zoals taxi’s en koeriersbedrijven. Met onze analyses kunnen ze een premiebesparing realiseren omdat ze betalen volgens het ‘pay how you drive’-principe. Als laatste wil ik nog even de voertuigen noemen uit wereld van de groenvoorziening. Zij kunnen met YesHugo hun route zo efficiënt mogelijk maken volgens het principe ‘just in time, just enough’.” De data gedreven analyses van YesHugo met hun principe van rittenregistratie, een voertuig te volgen en het rijgedrag te monitoren, kunnen op vele wijzen toegepast worden. Moedermaatschappij Curious Inc. biedt telematica en besparende data-oplossingen aan in combinatie met de bijbehorende persoonlijke aandacht. En nog een voordeel: de gebruiker zit niet vast aan langlopende contracten, een overeenkomst is direct opzegbaar!