In de praktijk zijn berijders van bestelwagens niet echt bezig met de mate van belading, maar voor wagenparkbeheerders en planners is het wel zaak om dit te monitoren. Een bestelwagen met overbelasting rijdt minder veilig, maar er zit ook een economisch aspect aan. “De banden en remmen slijten harder en wie op pad gaat met een overbelaste bestelwagen, pleegt een economisch delict,” aldus Roel Franke, eigenaar van het bedrijf dat het LOADMONITOR-systeem levert, naar eigen zeggen het meest innovatieve 4-punts weegsysteem op de markt. Na het uitschakelen van het contact start de weging automatisch en de resultaten worden vervolgens niet alleen op een display in het voertuig weergegeven, maar ook op een online dashboard. “Zo kan een wagenparkbeheerder of een planner op een handige manier zien of een bestelwagen overbeladen is en ingrijpen als dat nodig is,” vertelt Franke. “We kunnen dit systeem ook koppelen aan telematica-systemen zoals Webfleet Solutions.” LOADMONITOR heeft een nauwkeurigheid van 98 procent van het GVW en is eenvoudig te monteren zonder boor- en schroefgaten. Het is een elektronisch aslast-weegsysteem zonder mechanische delen.

De juiste temperatuur

Een ander product dat is gekoppeld aan een online dashboard, is het Tempi-systeem. “Hiermee kunnen vervoerders aan klanten bewijzen dat de vracht die ze vervoeren zoals vis, diepvriesproducten of bloemen, met de juiste temperatuur is vervoerd,” vertelt Franke. Het werkt met 2 of met 4 sensoren. “Daarmee heb je 24/7 inzicht in de temperatuur van je laadruimte, waardoor goederen altijd op de juiste temperatuur afgeleverd worden. Je voldoet aan de kwaliteitsnormen van de afnemer, HACCP-richtlijnen en voorkomt boetes van NVWA.” Draadloze sensoren meten de temperatuur en luchtvochtigheid in een laadruimte. De sensoren worden bevestigd op verschillende plekken in de laadruimte en geven het signaal op basis van bluetooth door aan Tempi Online. Tempi Online is onder andere gekoppeld aan telematicsleverancier Webfleet Solutions. Franke: “Zo heb je realtime inzicht in de temperaturen tijdens een rit, maar je kunt ook achteraf rapportages draaien. Een keer per jaar wordt het systeem geijkt, waarna je een certificaat ontvangt. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan geldende richtlijnen, zoals bijvoorbeeld de HACCP.”