Innovam verschaft universele autobedrijven professionele EV-kennis

brand story

Met de opkomst van de verschillende EV’s (e-voertuigen) en de verschuiving van onderhoud van dealers naar universele autobedrijven is het onvermijdelijk dat die bedrijven meer onderhoudswerkzaamheden aan e-voertuigen gaan uitvoeren. Met tal van trainingen zorgt Innovam ervoor dat ze ook op dit vlak goed beslagen ten ijs komen.

Hoewel in het verleden universele garages veelal een traditionele inslag leken te hebben, is ook hier de opkomst van de EV in volle gang. “Er is een verschuiving van onderhoud naar de universele garages, ook vanuit leasemaatschappijen,” aldus Berend Jan Grimmerink. “Technici die bij dealers aan e-voertuigen werken, krijgen via de importeur de juiste merkspecifieke trainingen, voor universele bedrijven is dat toch lastiger.” Grimmerink werkt als senior trainer bij Innovam-dochter Autoniveau, dat tal van trainingen op EV-gebied voor de universele garage ontwikkelde. De trainingen die Innovam aanbiedt hebben betrekking op de verschillende soorten HV-batterijen en de aandrijflijn van e-voertuigen. Zowel voor batterijmanagement als de aandrijflijn is er eerst een basistraining. Na de basistraining volgt de diagnosetraining waarbij deelnemers zelf diagnose stellen aan realistische storingen.

Werken onder spanning

“In de batterijmanagement-training wordt ingegaan op de opbouw van de HV-batterij, het laden en de koeling. Bovendien gaan deelnemers zelf de werken aan de batterij,” aldus Grimmerink. “Na deze training succesvol te hebben afgerond, ontvangt de deelnemer een certificaat waarmee de deelnemer door zijn werkgever kan worden aangewezen om volgens NEN9140 te werken onder spanning. Tot nu toe zijn wij de enige aanbieder in Nederland met een dergelijke opleiding voor de universele markt.” State of health

“Garagebedrijven willen graag weten hoe je de state of health van een hoogvolt-batterij kunt checken. Soms is deze uitleesbaar, maar dit blijkt niet altijd betrouwbaar. We leren hoe er een capaciteitsmeting kan worden uitgevoerd. Is er capaciteitsverlies, dan is het belangrijk te weten of het de hele batterij betreft of slechts een paar cellen. Vaak kijken monteurs naar celspanningen, echter wordt daarbij dan vergeten dat het batterijmanagement voortdurend balanceert. Als je geen goede kennis hebt, ga je de mist in. Als er iets mis is met het koelsysteem, dan zal de bestuurder mogelijk klachten hebben over het laden of het beschikbare motorvermogen. Of bedenk eens hoe je te werk moet gaan als een e-voertuig niet wil opladen.”

Waterstof

“Sommige garagebedrijven kijken nog steeds de kat uit de boom omdat ze stellen dat de EV uiteindelijk zal worden afgelost door de waterstofauto, daarbij vergeten ze misschien dat het in beide gevallen om een elektrische aandrijflijn gaat,” aldus Grimmerink. “De aandrijflijn-trainingen zijn dus ook in dat geval actueel.” Technici zijn daarna nog niet uitgeleerd. “We hebben ook trainingen ontwikkeld die ingaan op de comfortaspecten van een EV,” vertelt Grimmerink. “Denk daarbij aan ADAS-systemen, en de klimaatregeling met warmtepomp. Al die zaken zijn bij EV’s vaak ook heel geavanceerd.”

Innovam verschaft universele autobedrijven professionele EV-kennis - Automobielmanagement.nl

Innovam verschaft universele autobedrijven professionele EV-kennis

brand story

Met de opkomst van de verschillende EV’s (e-voertuigen) en de verschuiving van onderhoud van dealers naar universele autobedrijven is het onvermijdelijk dat die bedrijven meer onderhoudswerkzaamheden aan e-voertuigen gaan uitvoeren. Met tal van trainingen zorgt Innovam ervoor dat ze ook op dit vlak goed beslagen ten ijs komen.

Hoewel in het verleden universele garages veelal een traditionele inslag leken te hebben, is ook hier de opkomst van de EV in volle gang. “Er is een verschuiving van onderhoud naar de universele garages, ook vanuit leasemaatschappijen,” aldus Berend Jan Grimmerink. “Technici die bij dealers aan e-voertuigen werken, krijgen via de importeur de juiste merkspecifieke trainingen, voor universele bedrijven is dat toch lastiger.” Grimmerink werkt als senior trainer bij Innovam-dochter Autoniveau, dat tal van trainingen op EV-gebied voor de universele garage ontwikkelde. De trainingen die Innovam aanbiedt hebben betrekking op de verschillende soorten HV-batterijen en de aandrijflijn van e-voertuigen. Zowel voor batterijmanagement als de aandrijflijn is er eerst een basistraining. Na de basistraining volgt de diagnosetraining waarbij deelnemers zelf diagnose stellen aan realistische storingen.

Werken onder spanning

“In de batterijmanagement-training wordt ingegaan op de opbouw van de HV-batterij, het laden en de koeling. Bovendien gaan deelnemers zelf de werken aan de batterij,” aldus Grimmerink. “Na deze training succesvol te hebben afgerond, ontvangt de deelnemer een certificaat waarmee de deelnemer door zijn werkgever kan worden aangewezen om volgens NEN9140 te werken onder spanning. Tot nu toe zijn wij de enige aanbieder in Nederland met een dergelijke opleiding voor de universele markt.” State of health

“Garagebedrijven willen graag weten hoe je de state of health van een hoogvolt-batterij kunt checken. Soms is deze uitleesbaar, maar dit blijkt niet altijd betrouwbaar. We leren hoe er een capaciteitsmeting kan worden uitgevoerd. Is er capaciteitsverlies, dan is het belangrijk te weten of het de hele batterij betreft of slechts een paar cellen. Vaak kijken monteurs naar celspanningen, echter wordt daarbij dan vergeten dat het batterijmanagement voortdurend balanceert. Als je geen goede kennis hebt, ga je de mist in. Als er iets mis is met het koelsysteem, dan zal de bestuurder mogelijk klachten hebben over het laden of het beschikbare motorvermogen. Of bedenk eens hoe je te werk moet gaan als een e-voertuig niet wil opladen.”

Waterstof

“Sommige garagebedrijven kijken nog steeds de kat uit de boom omdat ze stellen dat de EV uiteindelijk zal worden afgelost door de waterstofauto, daarbij vergeten ze misschien dat het in beide gevallen om een elektrische aandrijflijn gaat,” aldus Grimmerink. “De aandrijflijn-trainingen zijn dus ook in dat geval actueel.” Technici zijn daarna nog niet uitgeleerd. “We hebben ook trainingen ontwikkeld die ingaan op de comfortaspecten van een EV,” vertelt Grimmerink. “Denk daarbij aan ADAS-systemen, en de klimaatregeling met warmtepomp. Al die zaken zijn bij EV’s vaak ook heel geavanceerd.”