Frans de Hoyer: Emotie doet volgen

Wist u dat Coca-Cola ruim 22 miljoen fans heeft op Facebook? En dat Frits Wester ruim 95 duizend followers heeft op Twitter? Het zijn duizelingwekkende cijfers, die de vraag oproepen waarom mensen bepaalde bedrijven of personen gaan volgen.

Frans de Hoyer: Emotie doet volgen

Voor een goed antwoord is het van belang u af te vragen waar u zelf fan van bent. Van iemand die zijn sporen heeft verdiend in de autobranche? Van een bepaald automerk? Wat of wie het ook is, iedereen heeft een gevoel bij iets of iemand. Zo zeer zelfs, dat als vanzelf de behoefte aan volgen ontstaat. Dat is de essentie van social media: wat houd je op dit moment bezig, waar ben je en wat doe je?

Column 

Zo zou ik kunnen melden dat ik bezig ben met het schrijven van deze column. Als ik dit als tweet plaats, krijg ik allerlei reacties. De vraag waarom ik een autobedrijf ga volgen, heeft te maken met emotie. Emotie moet je zelf opwekken, door interessant te zijn en informatie te verspreiden waarin mensen geïnteresseerd zijn. Sowieso is de auto een en al emotie, maar u kunt haar ook opzoeken binnen uw bedrijf. Laat iedere medewerker daar over meedenken. Zo zijn er bedrijven die de klanten informeren over modellen die nog moeten komen of tips geven over het gebruik van de auto. Ik ken een autobedrijf dat een YouTube-filmpje heeft gemaakt van de meest voorkomende reparaties, om op die manier de klant meer uitleg te geven. 

Door de interessante informatie die u verspreidt, gaan uw volgers het goede nieuws verder verspreiden.

Interactie

Vrienden van hen zien dat zij uw bedrijf leuk vinden en gaan zelf even op de site kijken. Ook de interactie met de volgers is van groot belang. Alleen maar commerciële boodschappen zenden draagt niet bij tot emotie. De boodschap die u stuurt, moet juist leiden tot actie van uw volgers, oftewel: zij sturen uw boodschap door naar hun eigen volgers.

Terug naar de beginvraag: hoe bereikt u dat mensen u gaan volgen? Door middel van leuke acties, interactie, aardige nieuwtjes. Uw merk en uw bedrijf zijn gebaseerd op emotie. Laat die emotie terugkomen in uw berichten. Alleen dan blijft men u volgen.

Frans de Hoyer: Emotie doet volgen - Automobielmanagement.nl

Frans de Hoyer: Emotie doet volgen

Wist u dat Coca-Cola ruim 22 miljoen fans heeft op Facebook? En dat Frits Wester ruim 95 duizend followers heeft op Twitter? Het zijn duizelingwekkende cijfers, die de vraag oproepen waarom mensen bepaalde bedrijven of personen gaan volgen.

Frans de Hoyer: Emotie doet volgen

Voor een goed antwoord is het van belang u af te vragen waar u zelf fan van bent. Van iemand die zijn sporen heeft verdiend in de autobranche? Van een bepaald automerk? Wat of wie het ook is, iedereen heeft een gevoel bij iets of iemand. Zo zeer zelfs, dat als vanzelf de behoefte aan volgen ontstaat. Dat is de essentie van social media: wat houd je op dit moment bezig, waar ben je en wat doe je?

Column 

Zo zou ik kunnen melden dat ik bezig ben met het schrijven van deze column. Als ik dit als tweet plaats, krijg ik allerlei reacties. De vraag waarom ik een autobedrijf ga volgen, heeft te maken met emotie. Emotie moet je zelf opwekken, door interessant te zijn en informatie te verspreiden waarin mensen geïnteresseerd zijn. Sowieso is de auto een en al emotie, maar u kunt haar ook opzoeken binnen uw bedrijf. Laat iedere medewerker daar over meedenken. Zo zijn er bedrijven die de klanten informeren over modellen die nog moeten komen of tips geven over het gebruik van de auto. Ik ken een autobedrijf dat een YouTube-filmpje heeft gemaakt van de meest voorkomende reparaties, om op die manier de klant meer uitleg te geven. 

Door de interessante informatie die u verspreidt, gaan uw volgers het goede nieuws verder verspreiden.

Interactie

Vrienden van hen zien dat zij uw bedrijf leuk vinden en gaan zelf even op de site kijken. Ook de interactie met de volgers is van groot belang. Alleen maar commerciële boodschappen zenden draagt niet bij tot emotie. De boodschap die u stuurt, moet juist leiden tot actie van uw volgers, oftewel: zij sturen uw boodschap door naar hun eigen volgers.

Terug naar de beginvraag: hoe bereikt u dat mensen u gaan volgen? Door middel van leuke acties, interactie, aardige nieuwtjes. Uw merk en uw bedrijf zijn gebaseerd op emotie. Laat die emotie terugkomen in uw berichten. Alleen dan blijft men u volgen.