Solera: Technische voertuigdata voortaan automatisch in schadedossier

Technische voertuigdata toevoegen aan de dossiers van schadeherstellers. Dat is een van de speerpunten van Solera, een wereldwijd concern gefocust op het versoepelen van het schadeafhandelingproces.

Solera: Technische voertuigdata voortaan automatisch in schadedossier

De schadebranche kende Solera lange tijd ook als ABZ, maar die naam wordt al enige tijd niet meer gevoerd. Deze globale speler heeft nauwe banden met autofabrikanten en is actief in meer dan 58 landen. Er werken ruim 5000 werknemers. In Europa zijn er vier datacentra die informatie binnenkrijgen, verwerken en beschikbaar maken voor de schadeherstelbranche. En alhoewel de naam Solera wellicht niet meteen een bel doet rinkelen, zijn de producten wel degelijk bekend. Denk aan het Audatex calculatiesysteem en DWpro, het meest gebruikte backofficesysteem in de schadeherstelsector, voorheen bekend als Delta/W. Wat je documenteert in je backoffice, wordt steeds belangrijker, merkt business development director Thomas Hermans op. "Auto’s worden complexer en kwaliteitsnormen worden aangescherpt. Er wordt meer en meer verlangd dat je vastlegt wat je doet, en welke informatie je hebt geraadpleegd. Het wordt voor herstellers en opdrachtgevers daarmee steeds belangrijker dat ze gebruikmaken van de juiste technische voertuigdata."

SVI-tec

Om schadeherstellers die data ook daadwerkelijk te kunnen verstrekken, heeft Solera begin dit jaar de Britse Autodata Group overgenomen. "Zij leveren de technische informatie. Dat gaat heel ver, van het aanhaalmoment van een wielophanging tot de dikte van een remschijf, olievoorschriften of een elektrisch schema." Nu is het verzamelen van dergelijke informatie door Solera één ding, het op een toegankelijke manier aanbieden aan schadeherstellers is een tweede. Om dat te realiseren, is er een nieuw product gelanceerd: SVI-tec. "Met deze oplossing krijg je bij elke schadecalculatie nu automatisch ook de technische voertuiginformatie meegeleverd die via een app rechtstreeks vanuit de backoffice naar de monteur in de werkplaats gaat. Het voordeel is niet alleen dat je hiermee voldoet aan de eisen van opdrachtgevers en fabrikanten, maar ook dat je veel sneller en efficiënter kan werken. Het scheelt simpelweg heel veel opzoekwerk, tot wel een half uur per dossier."

Werkprocessen optimaliseren

Ander nieuws is dat Solera werkt aan een slimmere oplossing voor een schadediagnose van de elektronica aan boord. "Het gaat dan om de pre-scan en exit-scan via de OBD-stekker betreffende elektronische componenten van een voertuig. Deze scans leveren twee statusrapporten op van de situatie voor en na reparatie, en worden toegevoegd aan het dossier. Ze zijn cruciaal, want er kan ook schade zijn aan componenten die je niet ziet. We werken er nu aan om dit ook makkelijker en toegankelijker te maken voor schadeherstelbedrijven. Dat is sowieso de rode draad in onze manier van werken: de branche staat onder druk om zo prijsbewust, kwalitatief, snel en efficiënt mogelijk te werken en daarom is alles er bij ons op gericht om herstellers hierin te ondersteunen. Dat betekent: werkprocessen optimaliseren en relevante informatie op de juiste plek krijgen zonder dat de hersteller er veel moeite voor hoeft te doen. Zo kunnen zij hun tijd optimaal besteden aan een kwalitatieve reparatie van het voertuig en het tevreden stellen van hun klanten."

Reacties

*Betaalde advertentie*

Geplaatst door: Theodoor van Es op
Solera: Technische voertuigdata voortaan automatisch in schadedossier - Automobielmanagement.nl

Solera: Technische voertuigdata voortaan automatisch in schadedossier

Technische voertuigdata toevoegen aan de dossiers van schadeherstellers. Dat is een van de speerpunten van Solera, een wereldwijd concern gefocust op het versoepelen van het schadeafhandelingproces.

Solera: Technische voertuigdata voortaan automatisch in schadedossier

De schadebranche kende Solera lange tijd ook als ABZ, maar die naam wordt al enige tijd niet meer gevoerd. Deze globale speler heeft nauwe banden met autofabrikanten en is actief in meer dan 58 landen. Er werken ruim 5000 werknemers. In Europa zijn er vier datacentra die informatie binnenkrijgen, verwerken en beschikbaar maken voor de schadeherstelbranche. En alhoewel de naam Solera wellicht niet meteen een bel doet rinkelen, zijn de producten wel degelijk bekend. Denk aan het Audatex calculatiesysteem en DWpro, het meest gebruikte backofficesysteem in de schadeherstelsector, voorheen bekend als Delta/W. Wat je documenteert in je backoffice, wordt steeds belangrijker, merkt business development director Thomas Hermans op. "Auto’s worden complexer en kwaliteitsnormen worden aangescherpt. Er wordt meer en meer verlangd dat je vastlegt wat je doet, en welke informatie je hebt geraadpleegd. Het wordt voor herstellers en opdrachtgevers daarmee steeds belangrijker dat ze gebruikmaken van de juiste technische voertuigdata."

SVI-tec

Om schadeherstellers die data ook daadwerkelijk te kunnen verstrekken, heeft Solera begin dit jaar de Britse Autodata Group overgenomen. "Zij leveren de technische informatie. Dat gaat heel ver, van het aanhaalmoment van een wielophanging tot de dikte van een remschijf, olievoorschriften of een elektrisch schema." Nu is het verzamelen van dergelijke informatie door Solera één ding, het op een toegankelijke manier aanbieden aan schadeherstellers is een tweede. Om dat te realiseren, is er een nieuw product gelanceerd: SVI-tec. "Met deze oplossing krijg je bij elke schadecalculatie nu automatisch ook de technische voertuiginformatie meegeleverd die via een app rechtstreeks vanuit de backoffice naar de monteur in de werkplaats gaat. Het voordeel is niet alleen dat je hiermee voldoet aan de eisen van opdrachtgevers en fabrikanten, maar ook dat je veel sneller en efficiënter kan werken. Het scheelt simpelweg heel veel opzoekwerk, tot wel een half uur per dossier."

Werkprocessen optimaliseren

Ander nieuws is dat Solera werkt aan een slimmere oplossing voor een schadediagnose van de elektronica aan boord. "Het gaat dan om de pre-scan en exit-scan via de OBD-stekker betreffende elektronische componenten van een voertuig. Deze scans leveren twee statusrapporten op van de situatie voor en na reparatie, en worden toegevoegd aan het dossier. Ze zijn cruciaal, want er kan ook schade zijn aan componenten die je niet ziet. We werken er nu aan om dit ook makkelijker en toegankelijker te maken voor schadeherstelbedrijven. Dat is sowieso de rode draad in onze manier van werken: de branche staat onder druk om zo prijsbewust, kwalitatief, snel en efficiënt mogelijk te werken en daarom is alles er bij ons op gericht om herstellers hierin te ondersteunen. Dat betekent: werkprocessen optimaliseren en relevante informatie op de juiste plek krijgen zonder dat de hersteller er veel moeite voor hoeft te doen. Zo kunnen zij hun tijd optimaal besteden aan een kwalitatieve reparatie van het voertuig en het tevreden stellen van hun klanten."

Reacties

*Betaalde advertentie*

Geplaatst door: Theodoor van Es op