AM over de vloer: Motorenrevisiebedrijf Frank

Marcel Frank: Een andere visie op revisie

frank

In een volksbuurt van Hilversum, vlakbij het station, ligt Motorenrevisiebedrijf Frank. Al ruim zeventig jaar wordt hier alles gereviseerd wat benzine, gas of diesel kan verbranden. Maar de branche staat aan de vooravond van een koerswijziging, meent mede-eigenaar Marcel Frank.
Paul Steenhoff

Op de lts hing Marcel Frank (31) er maar een beetje bij. Hij moest naar school, maar kon daar niet leren wat hij wílde leren: reviseren van motoren. De échte leerschool stond thuis aan de Geuzenweg 2-12 in Hilversum, waar zijn vader Martin Frank motoren weer nieuw leven inblies. Inmiddels is Marcel mede-eigenaar geworden en werken vader en zoon zij aan zij in het revisiebedrijf, samen met nog twee vaste krachten.

Nu houdt Marcel zijn kennis op peil door regelmatig lezingen van Bovag te volgen. “Laatst ben ik naar een lezing geweest over koppakkingen. Die veranderen langzaam van fiber naar meerlaagsstaal. Dat heeft onder meer te maken met het milieu en de hogere drukken bij common rail dieselmotoren.”

Volgas
In de loop der jaren is binnen revisiebedrijven het accent verschoven van complete revisie naar deelrevisie. “Het aanbod van complete motoren is minder geworden. Moderne motoren gaan immers veel langer mee. Ze draaien gerust drie, vier ton waar voorheen een ton al heel wat was. Cilinderkoppen hebben het echter zwaar, zeker als op gas gereden wordt. Vandaar dat zestig procent van het werk dat we hier doen bestaat uit revisie van cilinderkoppen.

In veel gevallen vervangen we klepzittingen voor exemplaren die gasbestendig zijn. De verbrandingstemperatuur van gas ligt hoger. Iemand die op LPG plankgas over de Autobahn naar de wintersport rijdt, krijgt vroeg of laat problemen. Dealers en particulieren komen dan hier met die koppen. Eerst reinigen we ze, daarna stralen we ze, om daarna de kleppen en de zittingen aan te pakken. Uiteraard kunnen we ook de kop vlakken en afpersen om scheurtjes te ontdekken die je met het blote oog niet kunt zien.”

Panne
Marcel Frank heeft het laatste woord nog niet uitgesproken of er klopt iemand op de deur. Een klant. “Hij loopt weer hoor!” deelt deze enthousiast mee. Op de oprit staat een grote Chevrolet, waarvan de zescilinder tevreden rondspint. Met de kap open luistert het tweetal naar de motor. “Heb je het CO2-gehalte afgesteld?”, vraagt Marcel. “Nog niet”, zegt de klant. “Doe dat nou, anders sta je straks hier weer”, zegt Marcel berispend.

Als even later de tevreden klant wegrijdt, legt Marcel uit dat de koppen gereviseerd zijn. “Het gebeurt niet veel dat klanten terugkomen om te laten zien hoe het geworden is. Terwijl dat voor ons natuurlijk heel leuk is. Het geeft ook de andere kant van ons vak weer; je kunt een motor of kop nog zo goed reviseren, maar als de klant er versleten carburateurs of een versleten ontsteking opzet, of de motor aansluit op een vuile tank, heb je zo weer panne of een niet goed lopende motor. Ook de randvoorwaarden moeten goed worden ingevuld wil een revisie goed uit de verf komen.”

AM over de vloer: Motorenrevisiebedrijf Frank - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: Motorenrevisiebedrijf Frank

Marcel Frank: Een andere visie op revisie

frank

In een volksbuurt van Hilversum, vlakbij het station, ligt Motorenrevisiebedrijf Frank. Al ruim zeventig jaar wordt hier alles gereviseerd wat benzine, gas of diesel kan verbranden. Maar de branche staat aan de vooravond van een koerswijziging, meent mede-eigenaar Marcel Frank.
Paul Steenhoff

Op de lts hing Marcel Frank (31) er maar een beetje bij. Hij moest naar school, maar kon daar niet leren wat hij wílde leren: reviseren van motoren. De échte leerschool stond thuis aan de Geuzenweg 2-12 in Hilversum, waar zijn vader Martin Frank motoren weer nieuw leven inblies. Inmiddels is Marcel mede-eigenaar geworden en werken vader en zoon zij aan zij in het revisiebedrijf, samen met nog twee vaste krachten.

Nu houdt Marcel zijn kennis op peil door regelmatig lezingen van Bovag te volgen. “Laatst ben ik naar een lezing geweest over koppakkingen. Die veranderen langzaam van fiber naar meerlaagsstaal. Dat heeft onder meer te maken met het milieu en de hogere drukken bij common rail dieselmotoren.”

Volgas
In de loop der jaren is binnen revisiebedrijven het accent verschoven van complete revisie naar deelrevisie. “Het aanbod van complete motoren is minder geworden. Moderne motoren gaan immers veel langer mee. Ze draaien gerust drie, vier ton waar voorheen een ton al heel wat was. Cilinderkoppen hebben het echter zwaar, zeker als op gas gereden wordt. Vandaar dat zestig procent van het werk dat we hier doen bestaat uit revisie van cilinderkoppen.

In veel gevallen vervangen we klepzittingen voor exemplaren die gasbestendig zijn. De verbrandingstemperatuur van gas ligt hoger. Iemand die op LPG plankgas over de Autobahn naar de wintersport rijdt, krijgt vroeg of laat problemen. Dealers en particulieren komen dan hier met die koppen. Eerst reinigen we ze, daarna stralen we ze, om daarna de kleppen en de zittingen aan te pakken. Uiteraard kunnen we ook de kop vlakken en afpersen om scheurtjes te ontdekken die je met het blote oog niet kunt zien.”

Panne
Marcel Frank heeft het laatste woord nog niet uitgesproken of er klopt iemand op de deur. Een klant. “Hij loopt weer hoor!” deelt deze enthousiast mee. Op de oprit staat een grote Chevrolet, waarvan de zescilinder tevreden rondspint. Met de kap open luistert het tweetal naar de motor. “Heb je het CO2-gehalte afgesteld?”, vraagt Marcel. “Nog niet”, zegt de klant. “Doe dat nou, anders sta je straks hier weer”, zegt Marcel berispend.

Als even later de tevreden klant wegrijdt, legt Marcel uit dat de koppen gereviseerd zijn. “Het gebeurt niet veel dat klanten terugkomen om te laten zien hoe het geworden is. Terwijl dat voor ons natuurlijk heel leuk is. Het geeft ook de andere kant van ons vak weer; je kunt een motor of kop nog zo goed reviseren, maar als de klant er versleten carburateurs of een versleten ontsteking opzet, of de motor aansluit op een vuile tank, heb je zo weer panne of een niet goed lopende motor. Ook de randvoorwaarden moeten goed worden ingevuld wil een revisie goed uit de verf komen.”