CarXpert maakt voertuigen ‘connected’

Bij CarXpert, het garageconcept van GroupAuto, staat de teller inmiddels op zo’n zesduizend deel­nemers in 35 landen. De groei is er nog niet uit, constateert directeur Freek Blekxtoon. “We noteren een toename van 10 procent per jaar. Er blijft veel belangstelling voor een full serviceconcept als CarXpert.” Innovatie blijkt een belangrijke aanjager.

CarXpert maakt voertuigen 'connected'

Nieuwe deelnemers voor het CarXpert-concept zijn over het algemeen universele autobedrijven die al zakendoen met de GroupAuto grossiers. Blekxtoon noemt een aantal voordelen waarvan zij profiteren. "We bieden een laagdrempelig concept en we zoeken altijd samen met de GroupAuto grossier naar een CarXpert-jasje dat de ondernemer het beste past. Men heeft de beschikking over ondersteuning op maat op allerlei gebied. Zo hebben we een krachtig marketingapparaat waarmee we acties ontwikkelen, ook online en op social media, en natuurlijk is er aandacht voor de techniek. Het autobedrijf kan bijvoorbeeld gebruik maken van DiagnoseXpert; de technische supportlijn van GroupAuto."

OBD-poort

Nieuw is een telematicaproject waarmee voertuigen ‘connected’ gemaakt kunnen worden, legt Blekx­toon uit. "Alle auto’s met een OBD-poort kunnen hiermee worden voorzien van technologie, zodat ze met het garagebedrijf gaan communiceren." Technisch gezien bestaat de oplossing van CarXpert uit een Eobd-dongel met simkaart. De dongel is verbonden met een app en een diagnoseplatform, zodat berijders, hun voertuig en het garagebedrijf met elkaar verbonden zijn. "De auto is vanaf dat moment in staat om gegevens over de technische staat door te sturen naar de eigenaar. Denk aan storingen en meldingen over onderhoudsintervallen. Maar dat niet alleen, data kunnen ook worden doorgestuurd naar het garagebedrijf. In plaats van een passieve diagnose in de werkplaats uit te voeren, maak je zo de stap naar een actieve prognose buiten de werkplaats om. Dit heeft meerdere voordelen voor het autobedrijf en voor de klant: het zorgt voor preventief onderhoud, goed voor de werkplaats, wat kan voorkomen dat je met pech stil komt te staan. En dat is goed nieuws voor de klant."

CarXpert maakt voertuigen ‘connected’ - Automobielmanagement.nl

CarXpert maakt voertuigen ‘connected’

Bij CarXpert, het garageconcept van GroupAuto, staat de teller inmiddels op zo’n zesduizend deel­nemers in 35 landen. De groei is er nog niet uit, constateert directeur Freek Blekxtoon. “We noteren een toename van 10 procent per jaar. Er blijft veel belangstelling voor een full serviceconcept als CarXpert.” Innovatie blijkt een belangrijke aanjager.

CarXpert maakt voertuigen 'connected'

Nieuwe deelnemers voor het CarXpert-concept zijn over het algemeen universele autobedrijven die al zakendoen met de GroupAuto grossiers. Blekxtoon noemt een aantal voordelen waarvan zij profiteren. "We bieden een laagdrempelig concept en we zoeken altijd samen met de GroupAuto grossier naar een CarXpert-jasje dat de ondernemer het beste past. Men heeft de beschikking over ondersteuning op maat op allerlei gebied. Zo hebben we een krachtig marketingapparaat waarmee we acties ontwikkelen, ook online en op social media, en natuurlijk is er aandacht voor de techniek. Het autobedrijf kan bijvoorbeeld gebruik maken van DiagnoseXpert; de technische supportlijn van GroupAuto."

OBD-poort

Nieuw is een telematicaproject waarmee voertuigen ‘connected’ gemaakt kunnen worden, legt Blekx­toon uit. "Alle auto’s met een OBD-poort kunnen hiermee worden voorzien van technologie, zodat ze met het garagebedrijf gaan communiceren." Technisch gezien bestaat de oplossing van CarXpert uit een Eobd-dongel met simkaart. De dongel is verbonden met een app en een diagnoseplatform, zodat berijders, hun voertuig en het garagebedrijf met elkaar verbonden zijn. "De auto is vanaf dat moment in staat om gegevens over de technische staat door te sturen naar de eigenaar. Denk aan storingen en meldingen over onderhoudsintervallen. Maar dat niet alleen, data kunnen ook worden doorgestuurd naar het garagebedrijf. In plaats van een passieve diagnose in de werkplaats uit te voeren, maak je zo de stap naar een actieve prognose buiten de werkplaats om. Dit heeft meerdere voordelen voor het autobedrijf en voor de klant: het zorgt voor preventief onderhoud, goed voor de werkplaats, wat kan voorkomen dat je met pech stil komt te staan. En dat is goed nieuws voor de klant."