AA-team: Pechhulp als klantenbinder

Steeds meer automobilisten sluiten hun pechhulp af via de ongeveer 500 bij AA-team aangesloten autobedrijven. Deze omslag is verklaarbaar, want pechhulp is jaren eenheidsworst geweest, waarbij het bouwjaar van de auto de belangrijkste variabele is geworden, aldus Marry Kwekel.

AA-team: Pechhulp als klantenbinder

"Wij benaderen het anders: richt een pechhulppakket in naar de wens van het autobedrijf, werkplaatsformule of merk. Zo houd je tevreden klanten, want zij spiegelen zich aan hun garage of automerk. Daarom verzorgen wij (inter)nationale pechhulp onder eigen naam, met een eigen pasje of met een eigen telefoonnummer. Goed voor de klantenbinding." Auto’s worden weliswaar steeds beter, maar ook moderne voertuigen kunnen vandaag de dag nog onverwacht stil komen te staan, ervaart Kwekel. "Mechanische problemen komen wel minder frequent voor dan vroeger, maar daarvoor in de plaats zien we meer elektronische storingen, zoals overbelasting van de CAN-bus. Zeker als mensen op vakantie gaan, zitten ze met vier, vijf apparaten aan de oplader en dan heb ik het nog niet eens over aangekoppelde caravans, koelkasten, enzovoorts. Daar is de CAN-bus niet op berekend, met allerlei storingen tot gevolg. Pechhulp is dus zeker nog nodig."

Betalen naar gebruik

Inmiddels maken onder meer PartsPoint en GroupAuto collectief gebruik van de diensten van het bedrijf, net als een flink aantal zelfstandige autobedrijven en dealergroepen. "Door de lage aanmeldkosten per kenteken van 3,40 euro (kaartcontrole en on-demand zijn gratis) is onze pechhulp een voordelige manier om klanten aan hun bedrijf te binden." Een van de voordelen van AA-team is volgens Kwekel dat er in Nederland wordt betaald op basis van gebruik. "Je betaalt dan nooit te veel". Buiten Nederland – 25 km voorbij de landsgrens – kan dit ook, maar men kan ook collectief het risico dragen. "Onlangs nog zijn we gaan samenwerken met De Nederlandse Veiligheidsdienst Groep. Deze Europees gecertificeerde alarmcentrale is klaar voor E-calltoepassingen en kan rechtstreeks communiceren met andere Europese 112-centrales. Uniek in pechhulpland."

AA-team: Pechhulp als klantenbinder - Automobielmanagement.nl

AA-team: Pechhulp als klantenbinder

Steeds meer automobilisten sluiten hun pechhulp af via de ongeveer 500 bij AA-team aangesloten autobedrijven. Deze omslag is verklaarbaar, want pechhulp is jaren eenheidsworst geweest, waarbij het bouwjaar van de auto de belangrijkste variabele is geworden, aldus Marry Kwekel.

AA-team: Pechhulp als klantenbinder

"Wij benaderen het anders: richt een pechhulppakket in naar de wens van het autobedrijf, werkplaatsformule of merk. Zo houd je tevreden klanten, want zij spiegelen zich aan hun garage of automerk. Daarom verzorgen wij (inter)nationale pechhulp onder eigen naam, met een eigen pasje of met een eigen telefoonnummer. Goed voor de klantenbinding." Auto’s worden weliswaar steeds beter, maar ook moderne voertuigen kunnen vandaag de dag nog onverwacht stil komen te staan, ervaart Kwekel. "Mechanische problemen komen wel minder frequent voor dan vroeger, maar daarvoor in de plaats zien we meer elektronische storingen, zoals overbelasting van de CAN-bus. Zeker als mensen op vakantie gaan, zitten ze met vier, vijf apparaten aan de oplader en dan heb ik het nog niet eens over aangekoppelde caravans, koelkasten, enzovoorts. Daar is de CAN-bus niet op berekend, met allerlei storingen tot gevolg. Pechhulp is dus zeker nog nodig."

Betalen naar gebruik

Inmiddels maken onder meer PartsPoint en GroupAuto collectief gebruik van de diensten van het bedrijf, net als een flink aantal zelfstandige autobedrijven en dealergroepen. "Door de lage aanmeldkosten per kenteken van 3,40 euro (kaartcontrole en on-demand zijn gratis) is onze pechhulp een voordelige manier om klanten aan hun bedrijf te binden." Een van de voordelen van AA-team is volgens Kwekel dat er in Nederland wordt betaald op basis van gebruik. "Je betaalt dan nooit te veel". Buiten Nederland – 25 km voorbij de landsgrens – kan dit ook, maar men kan ook collectief het risico dragen. "Onlangs nog zijn we gaan samenwerken met De Nederlandse Veiligheidsdienst Groep. Deze Europees gecertificeerde alarmcentrale is klaar voor E-calltoepassingen en kan rechtstreeks communiceren met andere Europese 112-centrales. Uniek in pechhulpland."