Rol Micpoint verandert

Doordat steeds meer auto’s af fabriek zijn voorzien van telematica-apparatuur, is ook de rol van leveranciers van telecommunicatiesystemen als Micpoint aan het veranderen. Alle data moet echter nog altijd op één platform inzichtelijk worden gemaakt voor wagenparkbeheerders en -eigenaren.

Rol Micpoint verandert

‘Big data’ is een term die je de laatste tijd bijzonder vaak hoort, gevolgd door een discussie over wie er nu eigenaar is van de data. Ed Moné, CEO bij Micpoint, is er duidelijk over. "De eigenaar van de auto is ook de eigenaar van de data." Hoewel de koppeling van de verschillende systemen van de autofabrikanten met het Micpoint-platform soms lastig is, is er volgens Moné nog altijd behoefte aan een dergelijk platform. "Alle data moet op één platform samenkomen zodat deze inzichtelijk kan worden gemaakt en kan worden geanalyseerd", zegt hij. "Het is ondenkbaar dat alleen autofabrikanten de data gaan gebruiken, want gebruikers willen die data kunnen inzetten bij hun bedrijfsvoering en overheden hebben de data nodig voor wetgeving. Als we mobiliteit anders willen gaan organiseren, dan moet de data voor alle partijen inzichtelijk zijn."

Registreren, niet volgen

Een goede ritregistratie die de bijtelling borgt, een goede kilometeradministratie mogelijk maakt en aan de privacywetgeving voldoet, is volgens hem dan ook van grote waarde. "Aan ons MyFMS-platform is een app gekoppeld die auto’s en medewerkers zichtbaar maakt om bijvoorbeeld het woon-werkverkeer inzichtelijk te maken en in te spelen op mobiliteitsconcepten", zegt Moné. "Het is belangrijk om daarbij te vermelden dat mensen worden geregistreerd, niet gevolgd. Ze kunnen de app altijd uitzetten." Volgens hem zal de datastroom op termijn worden opgedeeld voor specifieke doeleinden. "De data zal gesegmenteerd worden. Het is een onmogelijke taak om eigenaar te zijn van alle data, en dat is ook weinig zinvol."

Rol Micpoint verandert - Automobielmanagement.nl

Rol Micpoint verandert

Doordat steeds meer auto’s af fabriek zijn voorzien van telematica-apparatuur, is ook de rol van leveranciers van telecommunicatiesystemen als Micpoint aan het veranderen. Alle data moet echter nog altijd op één platform inzichtelijk worden gemaakt voor wagenparkbeheerders en -eigenaren.

Rol Micpoint verandert

‘Big data’ is een term die je de laatste tijd bijzonder vaak hoort, gevolgd door een discussie over wie er nu eigenaar is van de data. Ed Moné, CEO bij Micpoint, is er duidelijk over. "De eigenaar van de auto is ook de eigenaar van de data." Hoewel de koppeling van de verschillende systemen van de autofabrikanten met het Micpoint-platform soms lastig is, is er volgens Moné nog altijd behoefte aan een dergelijk platform. "Alle data moet op één platform samenkomen zodat deze inzichtelijk kan worden gemaakt en kan worden geanalyseerd", zegt hij. "Het is ondenkbaar dat alleen autofabrikanten de data gaan gebruiken, want gebruikers willen die data kunnen inzetten bij hun bedrijfsvoering en overheden hebben de data nodig voor wetgeving. Als we mobiliteit anders willen gaan organiseren, dan moet de data voor alle partijen inzichtelijk zijn."

Registreren, niet volgen

Een goede ritregistratie die de bijtelling borgt, een goede kilometeradministratie mogelijk maakt en aan de privacywetgeving voldoet, is volgens hem dan ook van grote waarde. "Aan ons MyFMS-platform is een app gekoppeld die auto’s en medewerkers zichtbaar maakt om bijvoorbeeld het woon-werkverkeer inzichtelijk te maken en in te spelen op mobiliteitsconcepten", zegt Moné. "Het is belangrijk om daarbij te vermelden dat mensen worden geregistreerd, niet gevolgd. Ze kunnen de app altijd uitzetten." Volgens hem zal de datastroom op termijn worden opgedeeld voor specifieke doeleinden. "De data zal gesegmenteerd worden. Het is een onmogelijke taak om eigenaar te zijn van alle data, en dat is ook weinig zinvol."