CarXpert en Autoexcellent beste in ROSA-onderzoek

GroupAuto-directeur Freek Blekxtoon is zo trots als een pauw. Uit de editie 2018 van ROSA, het jaarlijkse garage­formuleonderzoek van de Bovag, kwamen ‘zijn’ formules Autoexcellent en CarXpert als beste uit de bus. Innovatie is hiervoor van doorslaggevend belang.

CarXpert en Autoexcellent beste in ROSA-onderzoek

"Het is een enorme erkenning voor onze vestigingen in Nederland en daarbuiten. In Europa zijn we met CarXpert in meer dan 25 landen actief en staat de teller inmiddels op meer dan 6000 deelnemers. In Nederland zijn dat er rond de 110. Met Autoexcellent zitten we op een tiental deelnemers. De instap is daar ook iets hoger." De klassieke pijlers als technische ondersteuning en marketing blijven belangrijk, maar ook op het gebied van social media worden de CarXpert- en Autoexcellent-deelnemers dagelijks ondersteund door middel van onder andere Facebook-campagnes en verschillende apps. 

G-connect

Wat momenteel ook speelt, zijn telematica, pass through en diagnose op afstand. Voor telematica biedt GroupAuto een eigen oplossing onder de naam G-connect. "Via een dongel ontvangt de garagehouder informatie over de auto met betrekking tot de onderhoudssituatie, eventuele storingen en noodzakelijke reparaties. Hij kan in bijzondere gevallen zelfs direct met de automobilist via de app overleggen over noodzakelijke maatregelen, eventuele pechhulp en het maken van een werkplaatsafspraak." Daarnaast omvat G-connect andere functionaliteit op het gebied van track & trace, ritregistratie en het rijgedrag van de bestuurder. Functionaliteit waar ook leasemaatschappijen en fleetowners van kunnen profiteren. "En het is allemaal in overeenstemming met de AVG," benadrukt Blekxtoon. "Het registreren van je rijgedrag is overigens niet alleen een leuke gimmick, het kan je bijvoorbeeld ook helpen om een korting te bedingen op je verzekeringspremie. Dat gebeurt in de praktijk ook al, maar alleen als wij hiervoor nadrukkelijk toestemming hebben."

Compasso

Innovatie loopt als een rode draad door de initiatieven die er voor de beide garageformules worden ontwikkeld. Medio 2019 komt daar ‘Compasso’ bij; een centraal platform waar de garagist al zijn dagelijkse online activiteiten kan uitvoeren en bijhouden. "Denk hierbij aan het bestellen van onderdelen, auto’s APK-afmelden, voorraadbeheer, RDW-contact en het beheer van occasionportals. Daarbovenop kun je bijvoorbeeld ook alle WhatsApp-communicatie met klanten onderhouden evenals andere socialmedia- activiteiten." Via Compasso zal het ook mogelijk zijn om via pass through toegang te krijgen tot automotive data. "Met één wachtwoord kun je dan inloggen bij alle grote autofabrikanten, nu zijn dat er al 17, zodat je onder meer een ticket kunt kopen voor de aanschaf van software of het uploaden van een foutcode." 

Data

Blekxtoon benadrukt tot slot nogmaals het belang van data en connectiviteit die de beide formules leveren. "Door het contact met klanten te optimaliseren verbeter je de klantenbinding. En dat begint bij voertuigdata. Zonder data ben je nergens, dan kun je niet op tijd acteren en verdwijnt de klant naar de concurrent die wél eerder van zich laat horen en actie onderneemt om de automobilist naar de werkplaats te krijgen."

CarXpert en Autoexcellent beste in ROSA-onderzoek - Automobielmanagement.nl

CarXpert en Autoexcellent beste in ROSA-onderzoek

GroupAuto-directeur Freek Blekxtoon is zo trots als een pauw. Uit de editie 2018 van ROSA, het jaarlijkse garage­formuleonderzoek van de Bovag, kwamen ‘zijn’ formules Autoexcellent en CarXpert als beste uit de bus. Innovatie is hiervoor van doorslaggevend belang.

CarXpert en Autoexcellent beste in ROSA-onderzoek

"Het is een enorme erkenning voor onze vestigingen in Nederland en daarbuiten. In Europa zijn we met CarXpert in meer dan 25 landen actief en staat de teller inmiddels op meer dan 6000 deelnemers. In Nederland zijn dat er rond de 110. Met Autoexcellent zitten we op een tiental deelnemers. De instap is daar ook iets hoger." De klassieke pijlers als technische ondersteuning en marketing blijven belangrijk, maar ook op het gebied van social media worden de CarXpert- en Autoexcellent-deelnemers dagelijks ondersteund door middel van onder andere Facebook-campagnes en verschillende apps. 

G-connect

Wat momenteel ook speelt, zijn telematica, pass through en diagnose op afstand. Voor telematica biedt GroupAuto een eigen oplossing onder de naam G-connect. "Via een dongel ontvangt de garagehouder informatie over de auto met betrekking tot de onderhoudssituatie, eventuele storingen en noodzakelijke reparaties. Hij kan in bijzondere gevallen zelfs direct met de automobilist via de app overleggen over noodzakelijke maatregelen, eventuele pechhulp en het maken van een werkplaatsafspraak." Daarnaast omvat G-connect andere functionaliteit op het gebied van track & trace, ritregistratie en het rijgedrag van de bestuurder. Functionaliteit waar ook leasemaatschappijen en fleetowners van kunnen profiteren. "En het is allemaal in overeenstemming met de AVG," benadrukt Blekxtoon. "Het registreren van je rijgedrag is overigens niet alleen een leuke gimmick, het kan je bijvoorbeeld ook helpen om een korting te bedingen op je verzekeringspremie. Dat gebeurt in de praktijk ook al, maar alleen als wij hiervoor nadrukkelijk toestemming hebben."

Compasso

Innovatie loopt als een rode draad door de initiatieven die er voor de beide garageformules worden ontwikkeld. Medio 2019 komt daar ‘Compasso’ bij; een centraal platform waar de garagist al zijn dagelijkse online activiteiten kan uitvoeren en bijhouden. "Denk hierbij aan het bestellen van onderdelen, auto’s APK-afmelden, voorraadbeheer, RDW-contact en het beheer van occasionportals. Daarbovenop kun je bijvoorbeeld ook alle WhatsApp-communicatie met klanten onderhouden evenals andere socialmedia- activiteiten." Via Compasso zal het ook mogelijk zijn om via pass through toegang te krijgen tot automotive data. "Met één wachtwoord kun je dan inloggen bij alle grote autofabrikanten, nu zijn dat er al 17, zodat je onder meer een ticket kunt kopen voor de aanschaf van software of het uploaden van een foutcode." 

Data

Blekxtoon benadrukt tot slot nogmaals het belang van data en connectiviteit die de beide formules leveren. "Door het contact met klanten te optimaliseren verbeter je de klantenbinding. En dat begint bij voertuigdata. Zonder data ben je nergens, dan kun je niet op tijd acteren en verdwijnt de klant naar de concurrent die wél eerder van zich laat horen en actie onderneemt om de automobilist naar de werkplaats te krijgen."