"Het lijkt wel alsof op garantiegebied de occasionmarkt wordt vergeten. Alleen de officiële occasionlabels bieden vaak 12 of 24 maanden garantie, maar daarna houdt het al snel op en wordt een auto het liefst zonder garantie verkocht. Voor autokopers is dat onbegrijpelijk, want ook dan heb je het nog steeds over een aanschaf die rustig dertig, veertig mille kost. Op de korte termijn is het misschien interessant, alhoewel ik dat betwijfel, maar op de lange termijn ga je financieel gezien zeker het schip in met zo’n klantbenadering."
Loyaliteitspunten
Onbekendheid met garantieregelingen is een van de redenen, denkt Simonis, waarom ze niet ten volle worden benut. "Neem de import. Op veel auto’s die zijn geïmporteerd en hier verkocht, zit nog steeds een vorm van garantie; vaak van ons. Maar wanneer een klant ook echt aanspraak op die garantie wil maken, dan geeft de dealer vaak niet thuis. Te ingewikkeld. Zo’n klant wordt dan niet goed geholpen en in het ergste geval weggestuurd, terwijl een telefoontje naar ons kantoor voldoende is om duidelijkheid te krijgen over die garantieregeling. Het is juist een fantastische kans om die klant te helpen en loyaliteitspunten te scoren."
Portemonnee
Simonis pleit voor een mentaliteitsverandering waardoor er meer geld verdiend kan worden en minder wordt weggegooid. "De tijdgeest is er nu eentje van hoge kortingen en zo min mogelijk marge, en aan de andere kant weinig tot geen garantie op occasions. Maar juist die garantie zorgt voor meer klantloyaliteit, meer werkplaatsbezoek en een langere klantenbinding. Dat levert aantoonbaar omzet op. Een auto zonder garantie verkopen is – vanuit de autokoper geredeneerd – gewoon raar. Daarnaast ben je een dief van je eigen portemonnee."