CarSelexy biedt eerste hulp bij lege showrooms

Zonder merkdealerschap komt een abrupt einde van de constante stroom demo-auto’s, ­inruilers en jonge occasions. En dat in een tijd dat populaire occasions uiterst gewild zijn. CarSelexy helpt (ex)merkdealers en universelen met aanvoer en financiering van maximaal 24 maanden oude auto’s.

CarSelexy biedt eerste hulp bij lege showrooms

Na de donderslag bij heldere hemel rinkelde de telefoon van Onno Dekker onophoudelijk. Chevrolet had zojuist medegedeeld dat het merk de Europese activiteiten zou stoppen. De opeens ex-dealers luchtten massaal hun hart bij de toenmalige netwerkmanager van Chevrolet Nederland. In deze tamelijke noodsituatie raakte de creativiteit van Onno Dekker geprikkeld, want niet alleen de dealers moesten op zoek naar een nieuwe toekomst, maar hijzelf ook. Hij voorzag de situatie waarin de dealers terecht zouden komen, en dan vooral de gevolgen voor de aanvoer van auto’s. Het idee dat nu als CarSelexy door het leven gaat, was geboren.

Enthousiasme

"Chevrolet bood alle medewerkers een outplacementtraject aan. In één van die gesprekken deelde ik mijn idee, waarop de begeleider opmerkte: ‘Uw ogen beginnen te glimmen en ik hoor uw enthousiasme als u vertelt over uw plan. Ik denk dat u dit moet gaan bespreken met een businesscoach.’ Dit was een bepalend moment." Onno Dekker schoof aan bij Roland Schut, CEO van groothandel en import/export dienstverlener VDS Automotive, met wie hij namens Chevrolet al samenwerkte. Dit resulteerde in TGG Automotive, een joint venture tussen VDS Automotive en Dekker. Met het aantrekken van Ribank – de Nederlandse tak van de grote Franse bank Crédit Agricole – als financieringspartner was het pakket van het soft franchiseconcept CarSelexy compleet.

"Met CarSelexy dichten we het gat dat ontstaat wanneer een salescontract met een merk eindigt. Je bent als bedrijf dan immers niet alleen de aanvoer kwijt van nieuwe auto’s via de importeur, maar vaak ook van jong gebruikt. Plus dat je de inruilers misloopt", schetst Onno Dekker het landschap. "Maar daar staat de vaak grote en trouwe klantenkring tegenover, dus de basis voor succes is aanwezig."

Drie diensten

CarSelexy biedt op drie fronten hulp bij het genereren van extra business. Als eerste een stroom kwaliteitsoccasions uit het buitenland, die niet ouder zijn dan 24 maanden en maximaal 50.000 kilometer op de teller hebben. "De aangesloten bedrijven profiteren optimaal van de ervaringen en het netwerk van VDS ­Automotive." De tweede dienst is de financiering van de in te kopen auto’s. ­"Ribank financiert 100% van het aankoopbedrag van de occasion inclusief btw. Door deze samenwerking wordt een belangrijke barrière voor autobedrijven weggenomen, want voldoende cashflow is altijd een uitdaging." Een derde belangrijke pijler is de support op het gebied van marketing en sales, met bijvoorbeeld een supportdesk. "CarSelexy positioneren we als een merk dat staat voor kwaliteitsoccasions. Van een ondernemer wordt verwacht dat hij ten minste een deel van zijn pand en een deel van zijn showroom presenteert in de CarSelexy-huisstijl. De investeringen voor de ondernemer zijn daarbij overigens heel vriendelijk", benadrukt Dekker.

Compleet traject

De aangeboden auto’s zijn veelal ex-rental of -lease-auto’s die door VDS Automotive in Europa worden aangekocht. Kwaliteit staat voorop. "Constant zijn 250 à 300 auto’s op voorraad, waarbij het zwaartepunt ligt op modellen uit het A-, B-, en C-segment. Het complete traject van transport, importkeuring, kenteken en afdracht van belastingen wordt door ons verzorgd. Ook leveren we waar mogelijk altijd een Nederlands instructieboekje en een Carfax-rapportmetde autohistorie mee. Transparantie is heel belangrijk voor ons." De CarSelexy-dealer wordt geacht het kwaliteitspeil door te trekken, onder meer door de auto’s te verkopen inclusief de resterende fabrieksgarantie, of met minimaal zes maanden Bovag-garantie (als dit langer is) en een afleverbeurt. Als extra service kan een CarSelexy-dealer de aanstaande eigenaar een financieringsoplossing bieden via Fidio voor Auto.

Financiering

"75 procent van de particuliere auto’s in Nederland wordt gefinancierd, alleen vaak niet via het autobedrijf", benadrukt Onno Dekker. "Met Fidio voor Auto, het consumentenlabel van Ribank, ligt daar nu een kans. Dit zorgt bovendien voor een win-winsituatie: het afsluiten van financieringen door klanten resulteert via een bonussysteem in betere voorwaarden voor de CarSelexy-dealer bij de eigen voorraadfinanciering." CarSelexy is met opzet ontwikkeld als een soft franchiseconcept. "We rekenen dus geen maandelijkse fee, maar bepalen wel een verkooptarget. ­Samenwerken met ons is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. De benchmark is dat 80% van de ingekochte auto’s binnen 3 maanden een nieuwe eigenaar vindt." Blijft het aantal verkochte auto’s onder de norm, dan onderzoekt Onno Dekker samen met de ondernemer in kwestie hoe de verkoop kan worden gestimuleerd.

Contracten

Ondertussen telt het netwerk van CarSelexy 9 contracten (12 vestigingen), waarbij nummer 10 zich binnenkort aansluit. "Vanuit de branche is er veel belangstelling, want bij een flink aantal merken worden salescontracten opgezegd. Je moet dan denken aan ex-dealers van bijvoorbeeld Opel, Mitsubishi, Hyundai en Peugeot." CarSelexy mikt voor dit jaar op een verdubbeling van het aantal partners. Als het netwerk groeit, zal CarSelexy ook haar marketingactiviteiten gaan uitbreiden. Naast online leadgeneratie zal daarbij vooral worden ingezet op lokale ondersteuning in het dealerrayon. En: alleen Bovag bedrijven zijn welkom.

CarSelexy biedt eerste hulp bij lege showrooms - Automobielmanagement.nl

CarSelexy biedt eerste hulp bij lege showrooms

Zonder merkdealerschap komt een abrupt einde van de constante stroom demo-auto’s, ­inruilers en jonge occasions. En dat in een tijd dat populaire occasions uiterst gewild zijn. CarSelexy helpt (ex)merkdealers en universelen met aanvoer en financiering van maximaal 24 maanden oude auto’s.

CarSelexy biedt eerste hulp bij lege showrooms

Na de donderslag bij heldere hemel rinkelde de telefoon van Onno Dekker onophoudelijk. Chevrolet had zojuist medegedeeld dat het merk de Europese activiteiten zou stoppen. De opeens ex-dealers luchtten massaal hun hart bij de toenmalige netwerkmanager van Chevrolet Nederland. In deze tamelijke noodsituatie raakte de creativiteit van Onno Dekker geprikkeld, want niet alleen de dealers moesten op zoek naar een nieuwe toekomst, maar hijzelf ook. Hij voorzag de situatie waarin de dealers terecht zouden komen, en dan vooral de gevolgen voor de aanvoer van auto’s. Het idee dat nu als CarSelexy door het leven gaat, was geboren.

Enthousiasme

"Chevrolet bood alle medewerkers een outplacementtraject aan. In één van die gesprekken deelde ik mijn idee, waarop de begeleider opmerkte: ‘Uw ogen beginnen te glimmen en ik hoor uw enthousiasme als u vertelt over uw plan. Ik denk dat u dit moet gaan bespreken met een businesscoach.’ Dit was een bepalend moment." Onno Dekker schoof aan bij Roland Schut, CEO van groothandel en import/export dienstverlener VDS Automotive, met wie hij namens Chevrolet al samenwerkte. Dit resulteerde in TGG Automotive, een joint venture tussen VDS Automotive en Dekker. Met het aantrekken van Ribank – de Nederlandse tak van de grote Franse bank Crédit Agricole – als financieringspartner was het pakket van het soft franchiseconcept CarSelexy compleet.

"Met CarSelexy dichten we het gat dat ontstaat wanneer een salescontract met een merk eindigt. Je bent als bedrijf dan immers niet alleen de aanvoer kwijt van nieuwe auto’s via de importeur, maar vaak ook van jong gebruikt. Plus dat je de inruilers misloopt", schetst Onno Dekker het landschap. "Maar daar staat de vaak grote en trouwe klantenkring tegenover, dus de basis voor succes is aanwezig."

Drie diensten

CarSelexy biedt op drie fronten hulp bij het genereren van extra business. Als eerste een stroom kwaliteitsoccasions uit het buitenland, die niet ouder zijn dan 24 maanden en maximaal 50.000 kilometer op de teller hebben. "De aangesloten bedrijven profiteren optimaal van de ervaringen en het netwerk van VDS ­Automotive." De tweede dienst is de financiering van de in te kopen auto’s. ­"Ribank financiert 100% van het aankoopbedrag van de occasion inclusief btw. Door deze samenwerking wordt een belangrijke barrière voor autobedrijven weggenomen, want voldoende cashflow is altijd een uitdaging." Een derde belangrijke pijler is de support op het gebied van marketing en sales, met bijvoorbeeld een supportdesk. "CarSelexy positioneren we als een merk dat staat voor kwaliteitsoccasions. Van een ondernemer wordt verwacht dat hij ten minste een deel van zijn pand en een deel van zijn showroom presenteert in de CarSelexy-huisstijl. De investeringen voor de ondernemer zijn daarbij overigens heel vriendelijk", benadrukt Dekker.

Compleet traject

De aangeboden auto’s zijn veelal ex-rental of -lease-auto’s die door VDS Automotive in Europa worden aangekocht. Kwaliteit staat voorop. "Constant zijn 250 à 300 auto’s op voorraad, waarbij het zwaartepunt ligt op modellen uit het A-, B-, en C-segment. Het complete traject van transport, importkeuring, kenteken en afdracht van belastingen wordt door ons verzorgd. Ook leveren we waar mogelijk altijd een Nederlands instructieboekje en een Carfax-rapportmetde autohistorie mee. Transparantie is heel belangrijk voor ons." De CarSelexy-dealer wordt geacht het kwaliteitspeil door te trekken, onder meer door de auto’s te verkopen inclusief de resterende fabrieksgarantie, of met minimaal zes maanden Bovag-garantie (als dit langer is) en een afleverbeurt. Als extra service kan een CarSelexy-dealer de aanstaande eigenaar een financieringsoplossing bieden via Fidio voor Auto.

Financiering

"75 procent van de particuliere auto’s in Nederland wordt gefinancierd, alleen vaak niet via het autobedrijf", benadrukt Onno Dekker. "Met Fidio voor Auto, het consumentenlabel van Ribank, ligt daar nu een kans. Dit zorgt bovendien voor een win-winsituatie: het afsluiten van financieringen door klanten resulteert via een bonussysteem in betere voorwaarden voor de CarSelexy-dealer bij de eigen voorraadfinanciering." CarSelexy is met opzet ontwikkeld als een soft franchiseconcept. "We rekenen dus geen maandelijkse fee, maar bepalen wel een verkooptarget. ­Samenwerken met ons is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. De benchmark is dat 80% van de ingekochte auto’s binnen 3 maanden een nieuwe eigenaar vindt." Blijft het aantal verkochte auto’s onder de norm, dan onderzoekt Onno Dekker samen met de ondernemer in kwestie hoe de verkoop kan worden gestimuleerd.

Contracten

Ondertussen telt het netwerk van CarSelexy 9 contracten (12 vestigingen), waarbij nummer 10 zich binnenkort aansluit. "Vanuit de branche is er veel belangstelling, want bij een flink aantal merken worden salescontracten opgezegd. Je moet dan denken aan ex-dealers van bijvoorbeeld Opel, Mitsubishi, Hyundai en Peugeot." CarSelexy mikt voor dit jaar op een verdubbeling van het aantal partners. Als het netwerk groeit, zal CarSelexy ook haar marketingactiviteiten gaan uitbreiden. Naast online leadgeneratie zal daarbij vooral worden ingezet op lokale ondersteuning in het dealerrayon. En: alleen Bovag bedrijven zijn welkom.