Investeren in je belangrijkste gereedschap

In september vorig jaar ging de Automotive Academy van start – “bron van kennis voor garagehouder, monteur en baliepersoneel.” AM sprak met Jeroen van Haaster, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf in Leimuiden. Hij en zijn team zijn actieve gebruikers van het cursus-, trainings- en opleidingsaanbod.

Investeren in je belangrijkste gereedschap

"We werken hier met vier man. Een receptionist met monteurservaring, een autotechnicus, 1e monteur en zelf draai ik volledig mee in de werkplaats. We doen onderhoud aan alle automerken. Een half jaar geleden hebben we iemand erbij kunnen nemen. Die is wat ouder, we hebben ‘m voor een update op het traject van Automotive Academy gezet. Hij begon met een entreetoets, waaruit een programma op maat volgde. Er komt van alles aan bod. Diagnose, airco, remsystemen, stuursystemen, hybride voertuigen, CAN-bus, intelligente rij- en veiligheidssystemen, motormanagement benzine en diesel. Op jaarbasis zijn het vier cursussen. Telkens eerst  een online training van anderhalf uur, daarna een middag en avond van twee tot negen. In ons geval bij de locatie in Amsterdam, voor ons een kwartier rijden. Mocht je daarna even op een dood spoor zitten met een klus of willen checken of je de juiste aanpak hebt gekozen, dan is er de helpdesk van Automotive Academy. Training is een must. Ik ben 44, het is ruim twintig jaar geleden dat ik nog in de schoolbanken heb gezeten. Voor mijn personeel geldt min of meer hetzelfde. Uiteraard kun je een hoop nieuwe techniek aan met gezond verstand en learning by doing, maar wil je écht helemaal up-to-date blijven, dan moet je het systematisch aanpakken. Kijk nou eens naar wat er allemaal in en op nieuwe auto’s zit. Zonder training ga je echt achterlopen, moet je storingen doorschuiven naar een collega-bedrijf en wordt je eigen werkaanbod langzaam minder. Het is toch zot als je wel zou investeren in je gereedschap maar niet in je mensen? In het allerbelangrijkste gereedschap dat je hebt in de werkplaats? Nee, zolang de techniek zich blijft doorontwikkelen, en daar ziet het wel naar uit, zullen wij cursussen blijven volgen. Zelf zit ik nu aan het einde van een traject en ben ik aan het kijken hoe ik verder zal gaan. Want in dit vak zul je permanent bijgeschoold moeten worden. Trouwens, ‘moeten’? Het is gewoon leuk om te doen. Ook mijn mensen komen na een training altijd enthousiast terug met verhalen."

Investeren in je belangrijkste gereedschap - Automobielmanagement.nl

Investeren in je belangrijkste gereedschap

In september vorig jaar ging de Automotive Academy van start – “bron van kennis voor garagehouder, monteur en baliepersoneel.” AM sprak met Jeroen van Haaster, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf in Leimuiden. Hij en zijn team zijn actieve gebruikers van het cursus-, trainings- en opleidingsaanbod.

Investeren in je belangrijkste gereedschap

"We werken hier met vier man. Een receptionist met monteurservaring, een autotechnicus, 1e monteur en zelf draai ik volledig mee in de werkplaats. We doen onderhoud aan alle automerken. Een half jaar geleden hebben we iemand erbij kunnen nemen. Die is wat ouder, we hebben ‘m voor een update op het traject van Automotive Academy gezet. Hij begon met een entreetoets, waaruit een programma op maat volgde. Er komt van alles aan bod. Diagnose, airco, remsystemen, stuursystemen, hybride voertuigen, CAN-bus, intelligente rij- en veiligheidssystemen, motormanagement benzine en diesel. Op jaarbasis zijn het vier cursussen. Telkens eerst  een online training van anderhalf uur, daarna een middag en avond van twee tot negen. In ons geval bij de locatie in Amsterdam, voor ons een kwartier rijden. Mocht je daarna even op een dood spoor zitten met een klus of willen checken of je de juiste aanpak hebt gekozen, dan is er de helpdesk van Automotive Academy. Training is een must. Ik ben 44, het is ruim twintig jaar geleden dat ik nog in de schoolbanken heb gezeten. Voor mijn personeel geldt min of meer hetzelfde. Uiteraard kun je een hoop nieuwe techniek aan met gezond verstand en learning by doing, maar wil je écht helemaal up-to-date blijven, dan moet je het systematisch aanpakken. Kijk nou eens naar wat er allemaal in en op nieuwe auto’s zit. Zonder training ga je echt achterlopen, moet je storingen doorschuiven naar een collega-bedrijf en wordt je eigen werkaanbod langzaam minder. Het is toch zot als je wel zou investeren in je gereedschap maar niet in je mensen? In het allerbelangrijkste gereedschap dat je hebt in de werkplaats? Nee, zolang de techniek zich blijft doorontwikkelen, en daar ziet het wel naar uit, zullen wij cursussen blijven volgen. Zelf zit ik nu aan het einde van een traject en ben ik aan het kijken hoe ik verder zal gaan. Want in dit vak zul je permanent bijgeschoold moeten worden. Trouwens, ‘moeten’? Het is gewoon leuk om te doen. Ook mijn mensen komen na een training altijd enthousiast terug met verhalen."