Automotive College in co-creatie met de branche

De banden met de Bovag zijn al jaren innig. Maar op de verlanglijst van Wim Bos, directeur Automotive College – ROC Midden Nederland, staan meer van dergelijke samenwerkingen met de branche. De zogenoemde Co-creatie wordt een belangrijk onderdeel in de vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs.

Automotive College in co-creatie met de branche

Niemand die het nut van samenwerking tussen opleiders en het bedrijfsleven zal ontkennen. De autobranche heeft nog altijd veel behoefte aan middelbaar geschoold (technisch) personeel. Door alle berichtgeving over elektrische en zelfrijdende auto’s lijkt het alsof de hele sector wordt bevolkt door ingenieurs of zelfs wiskundigen. Maar in de praktijk is het nog vooral de vakman of -vrouw die het werk doet. En ook al zal de elektrische auto het uiteindelijk gaan overnemen, de komende twintig jaar blijft de verbrandingsmotor het straatbeeld bepalen, benadrukt Wim Bos.

Sterker nog, Bos wil de studenten van ‘zijn’ Automotive College in Nieuwegein een belangrijkere rol gaan geven bij autobedrijven. Veel taken zouden prima kunnen worden ingevuld door studenten, het ROC levert het hele pallet aan mbo-kwalificaties, zoekt altijd stageplaatsen en verzorgt zelfs ook in-company trainingen. Voor Defensie, waar het al jarenlang nauw mee samenwerkt, verzorgt men bijvoorbeeld ook omscholingscursussen. Maar die banden met het bedrijfsleven kunnen nauwer. Daar gaat Bos de komende tijd op inzetten. "De laatste jaren waren we nogal intern gericht, vooral bezig om al die bezuinigingen die ons zijn opgelegd, te verwerken. Ook de autobranche zelf toonde weinig belangstelling voor het onderwijs. Maar van beide kanten lijkt dat nu voorbij."

Bovag

De Bovag heeft volgens Bos hierin een belangrijke rol gespeeld. Dat begon met de beslissing om het aantal opleidingen bedrijfsautotechniek (Truck Academy) op ROC’s vanaf dit jaar fors te verkleinen. Negen van de 25 ROC’s zijn nu geselecteerd die bedrijfsautotechniek voeren, het  Automotive College in Nieuwegein is één van de negen. Die concentratie is een goede zaak, zegt Bos. "De opleiding is relatief duur en de investeringsmogelijkheden voor ROC’s beperkt. Daarom is het noodzakelijk meer leerlingen en daarmee meer bekostiging per opleidingslocatie te realiseren. Dat levert meer armslag op om te investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Ook kan het bedrijfsleven gerichter en efficiënter mee investeren in deze scholen."

Wat dat laatste betreft, afgelopen donderdag 21 januari heeft Bos de vernieuwde praktijklokalen van het Tech College geopend. Hier krijgen studenten praktijkgericht onderwijs waarbij apparatuur bijvoorbeeld door het bedrijfsleven wordt geleverd. Overigens worden ook de docenten van het Automotive Collega regelmatig op stage gestuurd. Niet alleen om de sfeer in bedrijven te kunnen proeven, maar ook om te ervaren hoe de verhoudingen in de branche liggen, eventuele nieuwe samenwerkingsverbanden of andere (werk)innovaties. Bos: "Ook bij ons is de uitdaging om ons docentencorps bij de les te houden en het onderwijs uitdagend te houden. Maar de talrijke ontwikkelingen in de branche, maken het zeker niet minder spannend."

 

Eigen raceteam

Terwijl de studierichting carrosserietechniek onder druk staat (minder studenten want ook een branche die het moeilijk heeft) doet de richting Manager Transport  & logistiek het goed. Ook het aantal studenten voor technisch specialist is gegroeid. En die laatste groep kan zich, net als bijvoorbeeld de collega’s van de Technische Universiteit Eindhoven met hun solar team, uitleven met een raceproject, genaamd IDRT – Innovatief Duurzaam Raceteam. Het is een project in samenwerking met Innovam. Het team van uit acht studenten van het college prepareren een Saker (van de Saker Sportscars die worden gebouwd in Etten-Leur) die loopt op bio-ethanol.  De geprepareerde raceauto doet vervolgens mee in de Saker Challenge. De studenten onderhouden de auto voor, tijdens en na de wedstrijden. De technische begeleiding van de teamleden is in handen van Bas Koeten Racing.

 

 

 

 

 

Automotive College in co-creatie met de branche - Automobielmanagement.nl

Automotive College in co-creatie met de branche

De banden met de Bovag zijn al jaren innig. Maar op de verlanglijst van Wim Bos, directeur Automotive College – ROC Midden Nederland, staan meer van dergelijke samenwerkingen met de branche. De zogenoemde Co-creatie wordt een belangrijk onderdeel in de vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs.

Automotive College in co-creatie met de branche

Niemand die het nut van samenwerking tussen opleiders en het bedrijfsleven zal ontkennen. De autobranche heeft nog altijd veel behoefte aan middelbaar geschoold (technisch) personeel. Door alle berichtgeving over elektrische en zelfrijdende auto’s lijkt het alsof de hele sector wordt bevolkt door ingenieurs of zelfs wiskundigen. Maar in de praktijk is het nog vooral de vakman of -vrouw die het werk doet. En ook al zal de elektrische auto het uiteindelijk gaan overnemen, de komende twintig jaar blijft de verbrandingsmotor het straatbeeld bepalen, benadrukt Wim Bos.

Sterker nog, Bos wil de studenten van ‘zijn’ Automotive College in Nieuwegein een belangrijkere rol gaan geven bij autobedrijven. Veel taken zouden prima kunnen worden ingevuld door studenten, het ROC levert het hele pallet aan mbo-kwalificaties, zoekt altijd stageplaatsen en verzorgt zelfs ook in-company trainingen. Voor Defensie, waar het al jarenlang nauw mee samenwerkt, verzorgt men bijvoorbeeld ook omscholingscursussen. Maar die banden met het bedrijfsleven kunnen nauwer. Daar gaat Bos de komende tijd op inzetten. "De laatste jaren waren we nogal intern gericht, vooral bezig om al die bezuinigingen die ons zijn opgelegd, te verwerken. Ook de autobranche zelf toonde weinig belangstelling voor het onderwijs. Maar van beide kanten lijkt dat nu voorbij."

Bovag

De Bovag heeft volgens Bos hierin een belangrijke rol gespeeld. Dat begon met de beslissing om het aantal opleidingen bedrijfsautotechniek (Truck Academy) op ROC’s vanaf dit jaar fors te verkleinen. Negen van de 25 ROC’s zijn nu geselecteerd die bedrijfsautotechniek voeren, het  Automotive College in Nieuwegein is één van de negen. Die concentratie is een goede zaak, zegt Bos. "De opleiding is relatief duur en de investeringsmogelijkheden voor ROC’s beperkt. Daarom is het noodzakelijk meer leerlingen en daarmee meer bekostiging per opleidingslocatie te realiseren. Dat levert meer armslag op om te investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Ook kan het bedrijfsleven gerichter en efficiënter mee investeren in deze scholen."

Wat dat laatste betreft, afgelopen donderdag 21 januari heeft Bos de vernieuwde praktijklokalen van het Tech College geopend. Hier krijgen studenten praktijkgericht onderwijs waarbij apparatuur bijvoorbeeld door het bedrijfsleven wordt geleverd. Overigens worden ook de docenten van het Automotive Collega regelmatig op stage gestuurd. Niet alleen om de sfeer in bedrijven te kunnen proeven, maar ook om te ervaren hoe de verhoudingen in de branche liggen, eventuele nieuwe samenwerkingsverbanden of andere (werk)innovaties. Bos: "Ook bij ons is de uitdaging om ons docentencorps bij de les te houden en het onderwijs uitdagend te houden. Maar de talrijke ontwikkelingen in de branche, maken het zeker niet minder spannend."

 

Eigen raceteam

Terwijl de studierichting carrosserietechniek onder druk staat (minder studenten want ook een branche die het moeilijk heeft) doet de richting Manager Transport  & logistiek het goed. Ook het aantal studenten voor technisch specialist is gegroeid. En die laatste groep kan zich, net als bijvoorbeeld de collega’s van de Technische Universiteit Eindhoven met hun solar team, uitleven met een raceproject, genaamd IDRT – Innovatief Duurzaam Raceteam. Het is een project in samenwerking met Innovam. Het team van uit acht studenten van het college prepareren een Saker (van de Saker Sportscars die worden gebouwd in Etten-Leur) die loopt op bio-ethanol.  De geprepareerde raceauto doet vervolgens mee in de Saker Challenge. De studenten onderhouden de auto voor, tijdens en na de wedstrijden. De technische begeleiding van de teamleden is in handen van Bas Koeten Racing.