De trainingen van Corbo zijn erop gericht om het gedrag van personeelsleden te veranderen, de communicatie te verbeteren en een efficiëntere organisatie neer te zetten. Ze vinden plaats in groepsverband, waarna individuele coaching plaatsvindt om te beoordelen of de cursist het geleerde goed in de praktijk brengt.

Bij Corbo gelooft men niet in korte trainingen als je een gedragsverandering wilt realiseren, meldt directeur Rob Schmidt. Om dat te bereiken, begeleidt men de cursist voor een langere periode. "Daarnaast zorgen we voor bewustzijn bij het management, zodat zij hun medewerkers de ruimte geven om te veranderen. Als je dat hebt gerealiseerd, is het resultaat er ook naar."

Blended learning

Vooral het verbeteren van de kwaliteit van het middenkader – medewerkers aftersales, werkplaatschefs, salesmanagers en servicemanagers – staat centraal bij het dealerbedrijf. Dat is dan ook een van de speerpunten bij het organisatiebureau. Het trainingsaanbod van Corbo is hierop ontwikkeld, alleen de manier waarop de trainingen worden gegeven verandert.

Waar men ‘vroeger’ veelal op locatie een trainingsprogramma uitrolde, is nu blended learning de manier om kennis efficiënt over te dragen en de gewenste gedragsverandering structureel teweeg te brengen. "Blended learning biedt een scala aan trainingsmogelijkheden om een bepaald doel te bereiken. Het bestaat uit een combinatie van groepslessen, huiswerkopdrachten, coaching on the job en online bijeenkomsten. Ik merk daarnaast een duidelijke toename in de behoefte aan coaching on the job als onderdeel van blended learning. Individuele coaching om echt in de praktijk te verbeteren en om in staat te zijn jezelf verder te ontwikkelen als de coaching stopt."

Virtual classrooms

Virtual classrooms zijn in de praktijk altijd onderdeel van blended learning en bestaan uit online trainingen van maximaal één uur. "We behandelen de stof, beantwoorden vragen en bespreken opdrachten. De deelnemers voeren daarnaast individueel of in kleine groepjes onder begeleiding opdrachten uit."

Door de afwisseling van persoonlijk en online contact zijn cursisten intensiever bezig met de lesstof en nemen ze het beter op, is de ervaring van Schmidt. Veel online sessies zijn ’s avonds, maar het is ook goed mogelijk om overdag een training in te plannen. De grootte van de groepen die Schmidt online traint varieert van tien deelnemers tot enkele tientallen. "Je kan eenvoudig opschalen. Je logt in, ik kan zien wie er zijn en ik kan vragen stellen. Deelnemers reageren dan via de chat of via een beeldverbinding. Een ideale aanpak om tussen de trainingen door uitgebreider op de lesstof in te gaan."