Focwa: toekomst en kwaliteit van de branche veiligstellen

In een tijd waarin we zien dat jongeren minder vaak kiezen voor techniek of ambacht, constateert de Focwa dat haar leden bezorgd zijn over de continuïteit van hun vak. Alle reden om meer dan ooit in te zetten op instroom, opleidingen, vakmanschap en kwaliteitsborging, horen we van directeur Femke Teeling.

Focwa, VACO en Stiba werken aan managementprogramma voor jonge ondernemers

Niet alleen het voortbestaan van het beroep autoschadehersteller dwingt de branche om actief op te treden. Ook de snel ontwikkelende autotechniek vereist scherpte. Om dit te borgen, is er sinds mei 2016 een nieuwe kwaliteitsnorm, de Focwa Standaard, die sinds mei dit jaar verplicht is voor alle leden.

Uitdagingen
Teeling: "Dat is een belangrijke stap in de goede richting. Daarnaast vragen we als Focwa aandacht voor voldoende kwalitatieve opleidingsplaatsen, ook regionaal. Hierbij zijn leermeesters cruciaal. Schadeherstel vraagt om specifieke opleidingen. Ook voor bedrijven is het essentieel dat zij ervoor zorgen dat hun personeel goed geschoold is en blijft. Zowel werkgever als werknemer moeten ervan bewust zijn dat het bijhouden van vakkennis een belangrijke sleutel is voor huidig en toekomstig succes. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten hoe de materialen die in auto’s worden gebruikt zich gedragen en hoe ze hersteld moeten worden. En natuurlijk zijn er de voertuigveiligheidssystemen, die na schadeherstel weer net zo goed moeten werken als daarvoor. Er liggen dus veel uitdagingen.

Enthousiasmeren
We willen jongeren enthousiasmeren voor techniek en ook voldoende kwalitatieve leerplekken aanbieden. Bijkomend voordeel voor de bedrijven is dat de oudere werknemer ook kan leren van de jongere. Sommige bedrijven organiseren een kijkdag voor scholieren, dat juichen wij van harte toe. Een ander speerpunt is de ontwikkeling van soft skills in de opleidingen, bijvoorbeeld het klantencontact. Een goede uitleg van de uitgevoerde werkzaamheden wordt door de klant zeer gewaardeerd, net als het sturen van een foto tijdens het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden. Investeren in de toekomst staat centraal, de generatie van nu neemt straks het stokje over. Focwa zet zich op alle fronten in om het mooie vak van schadehersteller aantrekkelijk en toekomstzeker te maken."

Focwa: toekomst en kwaliteit van de branche veiligstellen - Automobielmanagement.nl

Focwa: toekomst en kwaliteit van de branche veiligstellen

In een tijd waarin we zien dat jongeren minder vaak kiezen voor techniek of ambacht, constateert de Focwa dat haar leden bezorgd zijn over de continuïteit van hun vak. Alle reden om meer dan ooit in te zetten op instroom, opleidingen, vakmanschap en kwaliteitsborging, horen we van directeur Femke Teeling.

Focwa, VACO en Stiba werken aan managementprogramma voor jonge ondernemers

Niet alleen het voortbestaan van het beroep autoschadehersteller dwingt de branche om actief op te treden. Ook de snel ontwikkelende autotechniek vereist scherpte. Om dit te borgen, is er sinds mei 2016 een nieuwe kwaliteitsnorm, de Focwa Standaard, die sinds mei dit jaar verplicht is voor alle leden.

Uitdagingen
Teeling: "Dat is een belangrijke stap in de goede richting. Daarnaast vragen we als Focwa aandacht voor voldoende kwalitatieve opleidingsplaatsen, ook regionaal. Hierbij zijn leermeesters cruciaal. Schadeherstel vraagt om specifieke opleidingen. Ook voor bedrijven is het essentieel dat zij ervoor zorgen dat hun personeel goed geschoold is en blijft. Zowel werkgever als werknemer moeten ervan bewust zijn dat het bijhouden van vakkennis een belangrijke sleutel is voor huidig en toekomstig succes. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten hoe de materialen die in auto’s worden gebruikt zich gedragen en hoe ze hersteld moeten worden. En natuurlijk zijn er de voertuigveiligheidssystemen, die na schadeherstel weer net zo goed moeten werken als daarvoor. Er liggen dus veel uitdagingen.

Enthousiasmeren
We willen jongeren enthousiasmeren voor techniek en ook voldoende kwalitatieve leerplekken aanbieden. Bijkomend voordeel voor de bedrijven is dat de oudere werknemer ook kan leren van de jongere. Sommige bedrijven organiseren een kijkdag voor scholieren, dat juichen wij van harte toe. Een ander speerpunt is de ontwikkeling van soft skills in de opleidingen, bijvoorbeeld het klantencontact. Een goede uitleg van de uitgevoerde werkzaamheden wordt door de klant zeer gewaardeerd, net als het sturen van een foto tijdens het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden. Investeren in de toekomst staat centraal, de generatie van nu neemt straks het stokje over. Focwa zet zich op alle fronten in om het mooie vak van schadehersteller aantrekkelijk en toekomstzeker te maken."