Garantievragen.nl schept duidelijkheid wet- en regelgeving

De wet- en regelgeving rondom garantie en conformiteit bij de koop van tweedehandsauto’s is complex en diffuus. Garantievragen.nl wil duidelijkheid scheppen om consumenten te informeren en autobedrijven voor hoge boetes te behoeden.

Garantievragen.nl schept duidelijkheid wet- en regelgeving

Het is in de autobranche een wijdverbreid fenomeen: occasions aanbieden zonder garantie of garantie apart in rekening brengen bij de consument, om met meeneemprijzen te kunnen adverteren. Nu de Autoriteit Consument & Markt (ACM) daar een stokje voor heeft gestoken en erop toeziet dat ook bij gebruikte auto’s de onvermijdbare kosten in de prijs moeten zijn opgenomen, is er veel onduidelijkheid over de status van de garantie. "Vergis je niet, de boetes voor het niet geven van die verplichte garantie kan oplopen tot 900 duizend euro", stelt Garantievragen.nl-woordvoerder Harald Bresser. Steeds vaker kwamen vragen vanuit de markt om uitleg te geven over de situatie naar aanleiding van de ACM-uitspraak. "Wij informeren en signaleren ten aanzien van garantie, wat voor alle aanbieders en consumenten duidelijkheid schept."

Garantiechecker

"De wetgeving komt voort uit verschillende wetten, wordt gecontroleerd door verschillende instanties met elk een andere focus en conformiteit is in de wettekst niet genormeerd. Wij bieden daar de helpende hand." Op de site van het platform staat onder meer een Garantiechecker, waarmee autobedrijven en consumenten kunnen nagaan of ze op de juiste weg zijn wat betreft het krijgen en aanbieden van garanties waar ze recht op hebben. "Er is veel discussie over garantie. Sommige autobedrijven hebben voor wettelijke garantie jarenlang aparte kosten in rekening gebracht, dat mag niet meer", aldus Bresser. "En bij het aanbieden van een verlengde garantie, die meer dient te bieden dan de wettelijke garantie, bied je als autobedrijf feitelijk een verzekering aan. Daarbij stelt de DNB de eis dat je over een vergunning beschikt, iets wat veel autobedrijven niet beseffen." De DNB controleert streng op het verrichten van vergunningplichtige activiteiten zonder vergunning. De boete bij een overtreding kan oplopen tot wel 4 miljoen euro.

Garantievragen.nl schept duidelijkheid wet- en regelgeving - Automobielmanagement.nl

Garantievragen.nl schept duidelijkheid wet- en regelgeving

De wet- en regelgeving rondom garantie en conformiteit bij de koop van tweedehandsauto’s is complex en diffuus. Garantievragen.nl wil duidelijkheid scheppen om consumenten te informeren en autobedrijven voor hoge boetes te behoeden.

Garantievragen.nl schept duidelijkheid wet- en regelgeving

Het is in de autobranche een wijdverbreid fenomeen: occasions aanbieden zonder garantie of garantie apart in rekening brengen bij de consument, om met meeneemprijzen te kunnen adverteren. Nu de Autoriteit Consument & Markt (ACM) daar een stokje voor heeft gestoken en erop toeziet dat ook bij gebruikte auto’s de onvermijdbare kosten in de prijs moeten zijn opgenomen, is er veel onduidelijkheid over de status van de garantie. "Vergis je niet, de boetes voor het niet geven van die verplichte garantie kan oplopen tot 900 duizend euro", stelt Garantievragen.nl-woordvoerder Harald Bresser. Steeds vaker kwamen vragen vanuit de markt om uitleg te geven over de situatie naar aanleiding van de ACM-uitspraak. "Wij informeren en signaleren ten aanzien van garantie, wat voor alle aanbieders en consumenten duidelijkheid schept."

Garantiechecker

"De wetgeving komt voort uit verschillende wetten, wordt gecontroleerd door verschillende instanties met elk een andere focus en conformiteit is in de wettekst niet genormeerd. Wij bieden daar de helpende hand." Op de site van het platform staat onder meer een Garantiechecker, waarmee autobedrijven en consumenten kunnen nagaan of ze op de juiste weg zijn wat betreft het krijgen en aanbieden van garanties waar ze recht op hebben. "Er is veel discussie over garantie. Sommige autobedrijven hebben voor wettelijke garantie jarenlang aparte kosten in rekening gebracht, dat mag niet meer", aldus Bresser. "En bij het aanbieden van een verlengde garantie, die meer dient te bieden dan de wettelijke garantie, bied je als autobedrijf feitelijk een verzekering aan. Daarbij stelt de DNB de eis dat je over een vergunning beschikt, iets wat veel autobedrijven niet beseffen." De DNB controleert streng op het verrichten van vergunningplichtige activiteiten zonder vergunning. De boete bij een overtreding kan oplopen tot wel 4 miljoen euro.