Er zijn onder meer plannen om een grote productielocatie te openen in de Noord-Franse regio Hauts-de-France, met een capaciteit van 8 GWh, die uitgebreid wordt naar 24 GWh. Een tweede fabriek komt in Duitsland. Beide locaties moeten in 2030 samen goed zijn voor een capaciteit van 48 GWh. Dit staat gelijk aan ongeveer een miljoen batterijen per jaar, zo’n 10 tot 15 procent van de Europese productie. Met de samenwerking is een bedrag gemoeid van ongeveer 5 miljard euro, beide partijen verwachten dat ongeveer een kwart hiervan afkomstig is van Europese subsidies en bijdragen uit eigen land.

Investeren in alternatieve brandstoffen

Total heeft afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe brandstoffen. Niet alleen door de overname van Pitpoint, maar ook door batterijproducent Saft in te lijven. “Met de steun van de Franse, Duitse en Europese autoriteiten zullen we onze expertise en technologieën samen met onze partner Group PSA bundelen om een competitieve Europese batterij-industrie te creëren”, benadrukte topman Patrick Pouyanné van Total.

Ook PSA-topman Carlos Tavares is blij met de samenwerking. “Ik ben ervan overtuigd dat we met dit project een toonaangevende Europese speler kunnen worden in de ontwikkeling en productie van batterijen voor elektrische auto’s.”