Laadgemak hoogste prioriteit voor EV-rijders

45 procent van de EV-rijders in Europa vreest dat er in de toekomst niet genoeg laadpunten zijn. Ook vindt de helft dat vooral groei van het aantal laadpunten de hele ervaring van het EV-rijden zou verbeteren. Dit en meer blijkt uit de deze week gepresenteerde EV Drivers Survey 2020 van Shell-dochter NewMotion.

LeasePlan: Nederland prima voorbereid op elektrische auto

NewMotion ondervroeg 4.500 EV-rijders uit Europa over hun ervaringen met elektrisch rijden. Naast groei van het aantal laadpunten ziet 41 procent de invoering van een enkele laadpas als een andere belangrijke verbetering. Gemiddeld gebruikt een EV-bestuurder in Europa 2,5 laadpassen en 15 procent heeft zelfs 5 of meer passen. In Nederland ligt dit aantal lager (1,82), waarschijnlijk doordat het mogelijk is om met verschillende laadpassen op één laadpunt te laden en de hoge netwerkdichtheid van laadpunten in Nederland – de hoogste in Europa.

Samenwerken

Sytse Zuidema, CEO bij NewMotion, roept op tot meer samenwerking. “Om e-mobiliteit toegankelijker te maken moet de gehele industrie zich ontwikkelen naar een hoger niveau. Samenwerkingen tussen alle partijen in de energietransitie moeten verbeteren, specifiek die tussen autofabrikanten en bedrijven die laadoplossingen voor EV’s maken. Dit is de enige manier waarop de veelbelovende toekomst van elektrisch rijden waar kan worden gemaakt.”

Laadtarieven

Duidelijkheid over de laadtarieven is een ander belangrijk onderwerp onder EV-bestuurders. 43 procent zegt te weten wat ze vooraf moeten betalen voor een laadsessie. 37 procent geeft specifiek aan dat zij de prijs van een sessie opzoeken voordat ze beginnen met laden. Twee op de vijf respondenten zeggen tenminste één situatie te hebben meegemaakt waarbij de uiteindelijke prijs van een laadsessie anders bleek te zijn dan de prijs die vooraf werd aangegeven door het laadpunt.

Eén roaming-netwerk

“Dit onderzoek toont aan dat een enkele laadpas, evenals prijstransparantie, belangrijke onderwerpen zijn voor bestuurders,” zegt Zuidema. “Wij geloven in het creëren van een open en toegankelijk publiekelijk laadnetwerk om EV-bestuurders het gemak te bieden om hun voertuig overal op te laden. Eén roaming-netwerk, slim laden en full-serviceoplossingen verbeteren het gebruiksgemak voor EV-bestuurders.”

Kosten besparen

Geld besparen is overigens de meest genoemde reden om over te stappen op een elektrisch voertuig. 61 procent van de EV-bestuurders zegt dat ze in een EV rijden om geld te besparen, op de voet gevolgd door de rijervaring (58 procent). Eén op de tien gebruikers ziet een bijdrage leveren aan een beter milieu als een belangrijke reden om EV te rijden. De EV-bestuurders bestempelen zichzelf over het algemeen als ‘milieubewust’ (81 procent).

Aanbevelen

Huidige EV-rijders zijn erg enthousiast over de overstap naar elektrisch rijden. De meeste bestuurders (86 procent) denken dat hun volgende auto weer een elektrisch voertuig wordt, terwijl slechts 2 procent terug zou gaan naar een conventionele auto. Bovendien zou 9 van de 10 mensen een elektrisch voertuig aanbevelen aan anderen, slechts 3 procent geeft aan dat zij een elektrische auto niet aan anderen zouden aanbevelen.

Laadgemak hoogste prioriteit voor EV-rijders - Automobielmanagement.nl

Laadgemak hoogste prioriteit voor EV-rijders

45 procent van de EV-rijders in Europa vreest dat er in de toekomst niet genoeg laadpunten zijn. Ook vindt de helft dat vooral groei van het aantal laadpunten de hele ervaring van het EV-rijden zou verbeteren. Dit en meer blijkt uit de deze week gepresenteerde EV Drivers Survey 2020 van Shell-dochter NewMotion.

LeasePlan: Nederland prima voorbereid op elektrische auto

NewMotion ondervroeg 4.500 EV-rijders uit Europa over hun ervaringen met elektrisch rijden. Naast groei van het aantal laadpunten ziet 41 procent de invoering van een enkele laadpas als een andere belangrijke verbetering. Gemiddeld gebruikt een EV-bestuurder in Europa 2,5 laadpassen en 15 procent heeft zelfs 5 of meer passen. In Nederland ligt dit aantal lager (1,82), waarschijnlijk doordat het mogelijk is om met verschillende laadpassen op één laadpunt te laden en de hoge netwerkdichtheid van laadpunten in Nederland – de hoogste in Europa.

Samenwerken

Sytse Zuidema, CEO bij NewMotion, roept op tot meer samenwerking. “Om e-mobiliteit toegankelijker te maken moet de gehele industrie zich ontwikkelen naar een hoger niveau. Samenwerkingen tussen alle partijen in de energietransitie moeten verbeteren, specifiek die tussen autofabrikanten en bedrijven die laadoplossingen voor EV’s maken. Dit is de enige manier waarop de veelbelovende toekomst van elektrisch rijden waar kan worden gemaakt.”

Laadtarieven

Duidelijkheid over de laadtarieven is een ander belangrijk onderwerp onder EV-bestuurders. 43 procent zegt te weten wat ze vooraf moeten betalen voor een laadsessie. 37 procent geeft specifiek aan dat zij de prijs van een sessie opzoeken voordat ze beginnen met laden. Twee op de vijf respondenten zeggen tenminste één situatie te hebben meegemaakt waarbij de uiteindelijke prijs van een laadsessie anders bleek te zijn dan de prijs die vooraf werd aangegeven door het laadpunt.

Eén roaming-netwerk

“Dit onderzoek toont aan dat een enkele laadpas, evenals prijstransparantie, belangrijke onderwerpen zijn voor bestuurders,” zegt Zuidema. “Wij geloven in het creëren van een open en toegankelijk publiekelijk laadnetwerk om EV-bestuurders het gemak te bieden om hun voertuig overal op te laden. Eén roaming-netwerk, slim laden en full-serviceoplossingen verbeteren het gebruiksgemak voor EV-bestuurders.”

Kosten besparen

Geld besparen is overigens de meest genoemde reden om over te stappen op een elektrisch voertuig. 61 procent van de EV-bestuurders zegt dat ze in een EV rijden om geld te besparen, op de voet gevolgd door de rijervaring (58 procent). Eén op de tien gebruikers ziet een bijdrage leveren aan een beter milieu als een belangrijke reden om EV te rijden. De EV-bestuurders bestempelen zichzelf over het algemeen als ‘milieubewust’ (81 procent).

Aanbevelen

Huidige EV-rijders zijn erg enthousiast over de overstap naar elektrisch rijden. De meeste bestuurders (86 procent) denken dat hun volgende auto weer een elektrisch voertuig wordt, terwijl slechts 2 procent terug zou gaan naar een conventionele auto. Bovendien zou 9 van de 10 mensen een elektrisch voertuig aanbevelen aan anderen, slechts 3 procent geeft aan dat zij een elektrische auto niet aan anderen zouden aanbevelen.