Dit kan een oplossing zijn voor je bereiktwijfel

Veel EV-kopers staan bij de aanschaf van hun nieuwe elektrische auto voor een dilemma: meer geld uitgeven aan een groter accupakket, of kiezen voor vaker laden. De Franse startup EP Tender gelooft dat ze de oplossing bieden met een accu-aanhanger voor ‘Battery as a Service’.

“We maken de betaalbare elektrische auto, die met het kleinere accupakket, ook bruikbaar op de lange afstand,” zegt CEO Jean-Baptiste Segard. Het bedrijf wil verhuurbare accu-aanhangers gaan aanbieden op belangrijke vakantieroutes. Het idee is dat vakantiegangers de aanhangers achter hun elektrisch auto kunnen hangen voor een extra ‘boost’ van 60 kWh. De huurkosten zouden op 34 euro voor een enkele aanhanger uitkomen.

Generator

EP Tender was in eerste instantie van plan om een generator in de aanhangers te plaatsen om van de EV een hybride-voertuig te maken. Er zijn er ook daadwerkelijk twintig van gebouwd, die worden gebruikt door eigenaren van Renault Zoes en elektrische Kangoo busjes. Door de dalende prijzen voor accupakketten is er echter voor gekozen om helemaal over te stappen op elektrisch.

Renault en PSA

Het bedrijf is inmiddels in gesprek met Renault en PSA om af-fabriek de benodigde trekhaak, aansluitingen en bedrading te monteren. De meeste EV’s zijn niet geschikt voor een aanhanger maar volgens EP Tender gaat dat in 2022 veranderen. Wel is het nu al mogelijk om achteraf voor 600 euro een trekhaak en alle aansluitingen te laten monteren.

Nadelen wegwerken

In de tussentijd werkt EP Tender aan het wegwerken van de nadelen van zo’n accupakket achter je auto. De vorm wordt aerodynamischer om de luchtweerstand te verminderen en de trailers krijgen een tweede set uitklapbare wielen om achteruit rijden te vergemakkelijken. De Fransen willen in 2024 60.000 klanten hebben en 4.150 aanhangers op de weg.

Reacties

EP Tender met Zonneparken langs snelwegen. laden op de Zon, opslag Zonnestroom langs de snelweg.
ideale combinatie. onbeperkt overal rijden op zonnestroom.

Geplaatst door: Will Eisinga op

Het maakt kennelijk niemand wat uit wat al die batterijen aan schadelijke effecten hebben ten aanzien van de life cycle, cradle to grave. Dat we met de bescheiden aantallen auto’s die we nu hebben al infrastructurele problemen constateren al evenmin. Wat is er toch fout gegaan met waterstof als energiedrager?! Dit kan net als aardolie producten centraal gefabriceerd en gedistribueerd worden. Het lijkt me zinvol hier naar te kijken. Mogelijk vervalt een belangrijk deel van het aanpassen van ons elektriciteitsnetwerk en daarmee exorbitant hoge kosten. Het voorkomt tevens dat we, als we allemaal elektrisch rijden een halve dag bij laadstations mogen wachten tot we eindelijk aan de beurt zijn. Een tankbeurt met waterstof is qua tijdsduur identiek aan die van bv benzine.

Geplaatst door: Jelle Bruyn op
Dit kan een oplossing zijn voor je bereiktwijfel - Automobielmanagement.nl

Dit kan een oplossing zijn voor je bereiktwijfel

Veel EV-kopers staan bij de aanschaf van hun nieuwe elektrische auto voor een dilemma: meer geld uitgeven aan een groter accupakket, of kiezen voor vaker laden. De Franse startup EP Tender gelooft dat ze de oplossing bieden met een accu-aanhanger voor ‘Battery as a Service’.

“We maken de betaalbare elektrische auto, die met het kleinere accupakket, ook bruikbaar op de lange afstand,” zegt CEO Jean-Baptiste Segard. Het bedrijf wil verhuurbare accu-aanhangers gaan aanbieden op belangrijke vakantieroutes. Het idee is dat vakantiegangers de aanhangers achter hun elektrisch auto kunnen hangen voor een extra ‘boost’ van 60 kWh. De huurkosten zouden op 34 euro voor een enkele aanhanger uitkomen.

Generator

EP Tender was in eerste instantie van plan om een generator in de aanhangers te plaatsen om van de EV een hybride-voertuig te maken. Er zijn er ook daadwerkelijk twintig van gebouwd, die worden gebruikt door eigenaren van Renault Zoes en elektrische Kangoo busjes. Door de dalende prijzen voor accupakketten is er echter voor gekozen om helemaal over te stappen op elektrisch.

Renault en PSA

Het bedrijf is inmiddels in gesprek met Renault en PSA om af-fabriek de benodigde trekhaak, aansluitingen en bedrading te monteren. De meeste EV’s zijn niet geschikt voor een aanhanger maar volgens EP Tender gaat dat in 2022 veranderen. Wel is het nu al mogelijk om achteraf voor 600 euro een trekhaak en alle aansluitingen te laten monteren.

Nadelen wegwerken

In de tussentijd werkt EP Tender aan het wegwerken van de nadelen van zo’n accupakket achter je auto. De vorm wordt aerodynamischer om de luchtweerstand te verminderen en de trailers krijgen een tweede set uitklapbare wielen om achteruit rijden te vergemakkelijken. De Fransen willen in 2024 60.000 klanten hebben en 4.150 aanhangers op de weg.

Reacties

EP Tender met Zonneparken langs snelwegen. laden op de Zon, opslag Zonnestroom langs de snelweg.
ideale combinatie. onbeperkt overal rijden op zonnestroom.

Geplaatst door: Will Eisinga op

Het maakt kennelijk niemand wat uit wat al die batterijen aan schadelijke effecten hebben ten aanzien van de life cycle, cradle to grave. Dat we met de bescheiden aantallen auto’s die we nu hebben al infrastructurele problemen constateren al evenmin. Wat is er toch fout gegaan met waterstof als energiedrager?! Dit kan net als aardolie producten centraal gefabriceerd en gedistribueerd worden. Het lijkt me zinvol hier naar te kijken. Mogelijk vervalt een belangrijk deel van het aanpassen van ons elektriciteitsnetwerk en daarmee exorbitant hoge kosten. Het voorkomt tevens dat we, als we allemaal elektrisch rijden een halve dag bij laadstations mogen wachten tot we eindelijk aan de beurt zijn. Een tankbeurt met waterstof is qua tijdsduur identiek aan die van bv benzine.

Geplaatst door: Jelle Bruyn op