Peugeot kan leunen op een concern met daarin Opel, DS en Citroën. Dit zonder de uitgekristalliseerde samenwerking met FCA. Daar zit vooralsnog weinig elektrisch, maar bij Opel al een stuk meer. Nu zitten de ingenieurs bij Peugeot zelf ook niet stil, aldus marketingdirecteur Peugeot Thierry Lonziano. “We bestaan als merk dit jaar 210 jaar. Dat op zich is al bijzonder en geeft blijk van de nodige innovatiekracht. Daarbij geloof ik in de kracht van ons merk om nog een grote toekomst te hebben.”

Total cost

Het is de brandstoftransitie die nu met hoofdletters staat geschreven. Uitgangspunt voor Peugeot is om de overgang naar elektrisch zo simpel en toegankelijk mogelijk te maken. Waar nu nog de prijs en de actieradius van een EV ver boven een traditionele versie zit moet die barrière in de nabije toekomst geslecht worden. “We moeten de klanten heldere uitleg over de transitie naar EV kunnen geven. Objectief, cijfermatig onderbouwd. Wat zijn de total cost of ownership? Wat zijn de eventuele toeslagen van een overheid? Wat is de werkelijke actieradius? Wat kan de klant aan inruilwaarde verwachten? Al dit soort gegevens moeten we paraat hebben. Een klant mag dat van ons verwachten.”

Unboring the Future

Al deze harde data zullen volgens Lonziano echter niet het plezier in het rijden wegnemen. Unboring the Future is het credo waarmee Peugeot wil laten zien en ervaren dat alle toevoegingen in de auto die het de berijder eenvoudiger en veiliger moeten maken de ‘fun to drive’ niet wegneemt. Integendeel volgens de topmarketeer. “Juist de mogelijkheden om jouw auto te personaliseren maakt het nog meer op iemands lijf geschreven. Tot en met de stemming van de berijder via niet alleen de materialen in de auto, maar ook sfeerverlichting en kunstmatige intelligentie wordt het autorijden meer een aangepaste belevenis die past bij de berijder op dat moment.”

Kunstmatige intelligentie

Het is die kunstmatige intelligentie waar nu in Frankrijk aan wordt gewerkt. “We kunnen een auto uitrusten met de rijderskwaliteiten van een top rallyrijder en dat kan mij als ‘passagier’ die ervaring en belevenis geven. Dat is mogelijk. Maar ik ben ervan overtuigd dat kunstmatige intelligentie nooit de bestuurder volledig zal kunnen vervangen. Met name op het gebied van intuïtie.” Het is overigens niet alleen het autonome rijden wat in Frankrijk een rol speelt. Ook de kennis van nanotechnologie biedt prachtige mogelijkheden. “Wat te denken van krassen in de lak die zichzelf repareren.”

In de aderen

“Peugeot is meer dan alleen een auto. Het is een merk dat in de aderen van de klanten zit. Naast auto’s maken we al heel lang andere producten als fietsen en scooters. Ook elektrische versies. Voor ons is mobiliteit het uitgangspunt. Waarbij Unboring the Future staat voor vandaag. Neem de nieuwe Peugeot 208 en je merkt onze stappen naar een dergelijke toekomst. We zitten nu middenin de transitie daarnaartoe.” Een transitie naar EV die de nodige aanpassingen vraagt. “Niet alleen van ons als fabrikant en berijder, want wat te denken van de infrastructuur die de nodige laadpalen vraagt? Neem een land als België. Dat bestaat uit een Vlaams en een Waals gedeelte. Dan heb je te maken met provinciale overheden en vergeet niet de gemeentelijke verordeningen die nog eens hun eigen eisen stellen. Dat maakt het een stevig proces voordat we het naar ieders tevredenheid hebben geregeld. Laten we het een uitdaging noemen. Maar wel een die we kunnen en zullen tackelen.”