“We houden andere ontwikkelingen nauw in de gaten, maar waterstof is momenteel geen item bij ons,” aldus Engström, die verder niet in wil gaan op de mogelijkheden van waterstof. “Onze aandacht ligt nu bij elektrisch aangedreven auto’s.” De XC40 Recharge is de eerste volledig elektrisch aangedreven Volvo. De actieradius zal ruim 400 kilometer zijn aldus Geert Bruynzeel, verantwoordelijk voor de wereldwijde productie.

Engström benadrukt dat de XC40 een verrassend groot succes is. “Het overtrof al onze verwachtingen. Volgend jaar produceren we minimaal het dubbele aantal. Er is capaciteit voor vrijgemaakt zodat we uitkomen op zeker 185.000 verkochte aantallen. We merken dat ook de Chinese markt op onze deur klopt. We hebben de productie lokaal kunnen houden.” De XC40 wijkt desondanks nergens af, het is een wereldauto die los van een enkele nationale eis overal identiek van de band rolt.

Helft elektrisch

Engström is zich ervan bewust dat de prijs van een elektrische auto gemiddeld aanmerkelijk boven een traditioneel aangedreven equivalent ligt. “In verschillende markten is de subsidie een welkome aanvulling. Denk aan voorlopers als Noorwegen, Nederland en nu ook Zweden waar zesduizend euro klaar ligt voor iedere koper van een EV.”

In de komende vijf jaar introduceert Volvo elk jaar een volledig elektrische auto. “Of het bestaande modellen zijn of volledig nieuwe kan en wil ik nu nog niet zeggen. Volgend jaar weten we meer.” Het streven is dat per 2025 de helft van alle Volvo-verkopen een model is met alleen een elektromotor. De andere helft moet bestaan uit geëlektrificeerde hybride modellen (mild hybrid en plug-in hybrid). Engström weet echter ook waar op dit moment de Zweedse kronen nog vandaan komen. Alle elektrificatie ten spijt.

“Onze ‘bread and butter’ auto is de XC60. Wereldwijd ons best verkochte product”. Dat Volvo een nogal mixed imago in de verschillende Europese landen heeft is hem duidelijk. In Nederland staat Volvo op dezelfde hoogte als de premium merken uit Duitsland. Iets wat in het laatstgenoemde land zeker nog niet het geval is. Volgens Engström is daar maar één remedie voor. ”Kwaliteit en betrouwbare auto’s. Iets wat we continu moeten leveren en de nadruk op leggen. Dat is de enige manier waarop we die markt kunnen overtuigen”.

Klimaatneutraal

De verschillende accu-onderdelen voor de productie in Gent komen van LG uit Korea en Polen. Voor de Chinese markt is Volvo in zee gegaan met een Chinese producent. De ingebruikname van de assemblagelijn benadrukt de elektrificatie-strategie van Volvo Cars plus bijbehorende klimaatplannen. Volvo streeft ernaar om de CO2-voetafdruk per geproduceerde auto gedurende de gehele levenscyclus met veertig procent te verkleinen. Dit moet uiterlijk 2025 gerealiseerd zijn. Vanaf 2040 wil Volvo bovendien een volledig klimaatneutraal bedrijf zijn. Geert Bruynzeel,

verantwoordelijk voor Global Production Operations van Volvo: “Het is de eerste Volvo-fabriek met een assemblagelijn voor batterijen. Hiermee loopt de fabriek voorop wat betreft de voorbereiding op elektrificatie van al onze productiefaciliteiten.” Gent is een van de twee Europese fabrieken waar Volvo zijn modellen produceert, sinds 1965. Op dit moment werken er ongeveer 6.500 mensen.

Dit artikel verscheen eerder in AM maart 2020

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding