Bestuurder elektrische auto is brokkenpiloot

Het aantal schadeclaims en de schadelast van elektrische auto’s zijn veel hoger dan bij brandstofauto’s. Elektrische auto’s rijden ruim twee keer zo vaak schade. Dit blijkt uit onderzoek van Pricewise onder 1.000 respondenten. Daaruit blijkt ook dat 31 procent van de Nederlandse automobilisten overweegt binnen vijf jaar elektrisch te rijden.

Gestuurde schadestroom zet druk op kwaliteit

Voogd & Voogd Verzekeringen constateert dat elektrische auto’s gemiddeld eens in de vier jaar schade rijden, terwijl brandstofauto’s gemiddeld eens in de acht jaar schade rijden. Bij zware, luxe elektrische auto’s is dit zelfs eens in de drie jaar. Deze categorie auto’s is ook vaker bij ongelukken betrokken dan brandstofauto’s: het aantal schades ligt daar maar liefst 40 procent hoger dan het gemiddeld aantal schades. Bestuurders van kleine elektrische voertuigen hebben daarentegen juist 10 procent minder kans op een ongeval dan gemiddeld.

Dure onderdelen

Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, zijn de kosten van autoschades bij elektrische auto’s ook veel hoger. “Duurdere onderdelen maken het prijziger om schade te herstellen of onderdelen te vervangen,” zegt De Kok. “Om die reden zijn de premies voor autoverzekeringen voor dit soort wagens vaak hoger, maar ook omdat veel verzekeraars het voertuigvolg-beveiligingssysteem van onder andere Tesla’s niet erkennen als officiële beveiligingsklasse. De keuze in het aantal autoverzekeringen voor een elektrische wagen wordt daarom veel kleiner en snel duurder.”

Premiestijging

Uit het onderzoek van Pricewise blijkt dat de groep die overweegt binnen vijf jaar elektrisch te rijden vooral bestaat uit automobilisten tussen de 18 en 34 jaar bestaat (41 procent). Er is echter ook een groep die helemaal nooit elektrisch wil gaan rijden: één op de tien Nederlandse automobilisten is dit niet van plan.  “Mocht in de komende vijf jaar inderdaad ruim dertig procent van de automobilisten in een elektrische auto gaan rijden, dan zal dit voor een flinke toename in duurdere schades kunnen zorgen. Dit zou kunnen betekenen dat de autopremies voor elektrische wagens de komende jaren zullen blijven stijgen of de voorwaarden van deze verzekeringen zullen verslechteren,” concludeert De Kok.

Reacties

en Zoet Lieve Gerritje moet zeker weer betalen!!!!!

Geplaatst door: JP op

el auto.s directieleden, auto.s van de zaak, een auto van 500 km tele wil hijzelf niet. imago !! auto van de zaak stampen , ze zijn de koning van de weg die navelkruipers. gevolg groot koppel scheuren met die bak , huiswerk verkeer ,anders niks !!

Geplaatst door: eigens wijs op
Bestuurder elektrische auto is brokkenpiloot - Automobielmanagement.nl

Bestuurder elektrische auto is brokkenpiloot

Het aantal schadeclaims en de schadelast van elektrische auto’s zijn veel hoger dan bij brandstofauto’s. Elektrische auto’s rijden ruim twee keer zo vaak schade. Dit blijkt uit onderzoek van Pricewise onder 1.000 respondenten. Daaruit blijkt ook dat 31 procent van de Nederlandse automobilisten overweegt binnen vijf jaar elektrisch te rijden.

Gestuurde schadestroom zet druk op kwaliteit

Voogd & Voogd Verzekeringen constateert dat elektrische auto’s gemiddeld eens in de vier jaar schade rijden, terwijl brandstofauto’s gemiddeld eens in de acht jaar schade rijden. Bij zware, luxe elektrische auto’s is dit zelfs eens in de drie jaar. Deze categorie auto’s is ook vaker bij ongelukken betrokken dan brandstofauto’s: het aantal schades ligt daar maar liefst 40 procent hoger dan het gemiddeld aantal schades. Bestuurders van kleine elektrische voertuigen hebben daarentegen juist 10 procent minder kans op een ongeval dan gemiddeld.

Dure onderdelen

Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, zijn de kosten van autoschades bij elektrische auto’s ook veel hoger. “Duurdere onderdelen maken het prijziger om schade te herstellen of onderdelen te vervangen,” zegt De Kok. “Om die reden zijn de premies voor autoverzekeringen voor dit soort wagens vaak hoger, maar ook omdat veel verzekeraars het voertuigvolg-beveiligingssysteem van onder andere Tesla’s niet erkennen als officiële beveiligingsklasse. De keuze in het aantal autoverzekeringen voor een elektrische wagen wordt daarom veel kleiner en snel duurder.”

Premiestijging

Uit het onderzoek van Pricewise blijkt dat de groep die overweegt binnen vijf jaar elektrisch te rijden vooral bestaat uit automobilisten tussen de 18 en 34 jaar bestaat (41 procent). Er is echter ook een groep die helemaal nooit elektrisch wil gaan rijden: één op de tien Nederlandse automobilisten is dit niet van plan.  “Mocht in de komende vijf jaar inderdaad ruim dertig procent van de automobilisten in een elektrische auto gaan rijden, dan zal dit voor een flinke toename in duurdere schades kunnen zorgen. Dit zou kunnen betekenen dat de autopremies voor elektrische wagens de komende jaren zullen blijven stijgen of de voorwaarden van deze verzekeringen zullen verslechteren,” concludeert De Kok.

Reacties

en Zoet Lieve Gerritje moet zeker weer betalen!!!!!

Geplaatst door: JP op

el auto.s directieleden, auto.s van de zaak, een auto van 500 km tele wil hijzelf niet. imago !! auto van de zaak stampen , ze zijn de koning van de weg die navelkruipers. gevolg groot koppel scheuren met die bak , huiswerk verkeer ,anders niks !!

Geplaatst door: eigens wijs op