Aan batterij-aangedreven auto’s werden er vorige maand een record aantal van 16.798 verkocht, dat is bijna dubbel zo veel als in juli 2019. De toename manifesteert zich echter vooral bij plug-in hybride’s (PHEV) waarvan de verkopen met 19.119 stuks bijna zes keer zo hoog lagen als een jaar eerder.’’PHEV’s zijn de werkelijke bouwsteen voor duurzame mobiliteit. Zij verenigen het beste van twee werelden, naast de elektrische, plaatselijke emissievrije aandrijving maken ze ook het door veel klanten gewenste grotere bereik mogelijk,’’ zegt voorzitter Hildegard Műller van het VDA. Zij geeft wel toe dat de verdubbeling van de aankoopsubsidie vooral particuliere kopers heeft overgehaald om voor elektrisch te kiezen.

Thuisspelers

Duitse ‘thuisspelers’ namen 70 procent van de nieuwe EV’s voor hun rekening terwijl dat in de voorafgaande maand nog 57 procent was. Twee van de drie in Duitsland verkochte elektrische auto’s komt nu uit eigen land. ‘’Het modellenoffensief, momenteel zijn 70 verschillende elektromodellen van Duitse merken beschikbaar, werpt duidelijk vruchten af. Voor een verdere groei is echter een nationaal-dekkende uitbouw van de laadinfrastructuur noodzakelijker dan ooit,’’ aldus Műller.