‘In 2026 elektrische auto als zakenauto verplichten is te vroeg’

Het idee om al in 2026 in België te verplichten dat nieuwe bedrijfsauto’s volledig elektrisch moeten zijn komt veel te vroeg. Dat stellen de auto-organisaties Febiac, Renta en Traxio in een gezamenlijke reactie op een voorstel in het regeringsprogramma. Het programma is afkomstig van de formateurs die in België een kabinet proberen te vormen.

ALD: leaserijder wil snel over op elektrisch rijden

“Voor onze sectoren en voor ondernemingen en gebruikers van bedrijfswagens is het nuttig om een perspectief op middellange termijn te krijgen over de autofiscaliteit. In het verleden werden reeds wetsvoorstellen in die zin uitgewerkt, maar het vergroeningstraject verliep geleidelijker. Wij stellen ons ernstige vragen bij de haalbaarheid want er liggen nog enkele belangrijke hobbels op de weg.” zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac.

20 procent

In België rijden ongeveer 600.000 auto’s van de zaak, ofwel één op de tien in het totale wagenpark. Met die auto’s wordt 20 procent van het totaal aantal kilometers afgelegd. Kaesemans: “Volgens onze berekeningen betekent dit dat zij verantwoordelijk zijn voor minder dan twee procent van de totale CO2-uitstoot in dit land. Alle beetjes helpen uiteraard maar de impact van deze maatregel moeten we ook niet overschatten. Nu thuiswerk en vergaderen op afstand sterk ingeburgerd geraken door de coronacrisis, verwachten we sowieso een structurele afname van het aantal afgelegde kilometers.”

Afstemmen

Filip Ryant van Traxio vult aan: “Het was wellicht beter geweest om de Belgische plannen af te stemmen met wat in de rest van Europa gebeurt. Daar ligt de focus eerder richting 2030. Vandaag is EV rijden namelijk nog niet voor iedereen praktisch en financieel haalbaar. Denk bijvoorbeeld aan personen die in de thuiszorg werken, die in een stedelijke omgeving wonen of in een woning zonder laadmogelijkheid. Zij kunnen ook niet laden op het werk en publieke laadmogelijkheden zijn zeker niet overal beschikbaar. Ook voor mensen die professioneel zeer veel kilometers doen is een EV niet steeds dé oplossing. We hopen dan ook dat minstens plug-in hybrides meegenomen worden in het vergroeningstraject.’’

Garanties

Volgens de drie organisaties loopt België wat laadinfrastructuur betreft achter in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland. Ze eisen dan ook dat er ‘staalharde garanties komen van de regio’s dat er een publiek laadnetwerk zal liggen en dat de distributienetwerken en de stroomproductie geen krimp zullen geven. Het huidige beleid op dat vlak stemt ons alleszins niet tot veel optimisme.’

‘In 2026 elektrische auto als zakenauto verplichten is te vroeg’ - Automobielmanagement.nl

‘In 2026 elektrische auto als zakenauto verplichten is te vroeg’

Het idee om al in 2026 in België te verplichten dat nieuwe bedrijfsauto’s volledig elektrisch moeten zijn komt veel te vroeg. Dat stellen de auto-organisaties Febiac, Renta en Traxio in een gezamenlijke reactie op een voorstel in het regeringsprogramma. Het programma is afkomstig van de formateurs die in België een kabinet proberen te vormen.

ALD: leaserijder wil snel over op elektrisch rijden

“Voor onze sectoren en voor ondernemingen en gebruikers van bedrijfswagens is het nuttig om een perspectief op middellange termijn te krijgen over de autofiscaliteit. In het verleden werden reeds wetsvoorstellen in die zin uitgewerkt, maar het vergroeningstraject verliep geleidelijker. Wij stellen ons ernstige vragen bij de haalbaarheid want er liggen nog enkele belangrijke hobbels op de weg.” zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac.

20 procent

In België rijden ongeveer 600.000 auto’s van de zaak, ofwel één op de tien in het totale wagenpark. Met die auto’s wordt 20 procent van het totaal aantal kilometers afgelegd. Kaesemans: “Volgens onze berekeningen betekent dit dat zij verantwoordelijk zijn voor minder dan twee procent van de totale CO2-uitstoot in dit land. Alle beetjes helpen uiteraard maar de impact van deze maatregel moeten we ook niet overschatten. Nu thuiswerk en vergaderen op afstand sterk ingeburgerd geraken door de coronacrisis, verwachten we sowieso een structurele afname van het aantal afgelegde kilometers.”

Afstemmen

Filip Ryant van Traxio vult aan: “Het was wellicht beter geweest om de Belgische plannen af te stemmen met wat in de rest van Europa gebeurt. Daar ligt de focus eerder richting 2030. Vandaag is EV rijden namelijk nog niet voor iedereen praktisch en financieel haalbaar. Denk bijvoorbeeld aan personen die in de thuiszorg werken, die in een stedelijke omgeving wonen of in een woning zonder laadmogelijkheid. Zij kunnen ook niet laden op het werk en publieke laadmogelijkheden zijn zeker niet overal beschikbaar. Ook voor mensen die professioneel zeer veel kilometers doen is een EV niet steeds dé oplossing. We hopen dan ook dat minstens plug-in hybrides meegenomen worden in het vergroeningstraject.’’

Garanties

Volgens de drie organisaties loopt België wat laadinfrastructuur betreft achter in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland. Ze eisen dan ook dat er ‘staalharde garanties komen van de regio’s dat er een publiek laadnetwerk zal liggen en dat de distributienetwerken en de stroomproductie geen krimp zullen geven. Het huidige beleid op dat vlak stemt ons alleszins niet tot veel optimisme.’