De wegenbelasting vervalt, stroom is goedkoper dan diesel en onderhoudskosten zijn substantieel lager. Bij de ombouw maakt de achterbank plaats voor een vlakke (lichtgewicht) laadvloer, waarop de 100 procent aluminium inrichting met kasten, laden en opbergvakken wordt geplaatst. Een tussenwand achter de voorstoelen zorgt voor optimale veiligheid. “Iedere EV is probleemloos weer terug te bouwen naar personenauto, omdat we niets veranderen aan de carrosserie”, benadrukken Patrick Isfordink en Rick Enderink. De exacte indeling van de lichtgewicht EV-inrichting wordt afgestemd op het voertuig en de wensen van de berijder. Isfordink Olst werkt met een modern 3D ontwerpprogramma, zodat de klant een zeer realistische voorstelling van het eindresultaat krijgt.

Ruimte optimaal benutten

Bij iedere ombouw van geel naar grijs is het doel om de laadruimte optimaal te benutten. “Het is belangrijk dat de servicemonteur al het gereedschap en onderdelen mee kan nemen. De service- of onderhoudsdienst is voor veel bedrijven immers een belangrijke omzetmaker.” Een ander speerpunt bij de ombouw is het behouden van de actieradius. Dus past Isfordink Olst uitsluitend lichtgewicht componenten toe bij de ombouw. De inbouwspecialist monteert bijvoorbeeld een kunststof antislipvloer met honingraadstructuur en – heel belangrijk – bedrijfswageninrichting van 100 procent aluminium. Is een 230v stroomcircuit gewenst, dan wordt gewerkt met lithium-ion accu’s.

Voor alle EV’s

Het lichtgewicht concept is modulair en daarmee beschikbaar voor alle soorten, maten en merken EV’s. Voor de genoemde compacte elektrische auto’s, maar ook voor elektrische bestelauto’s als de Volkswagen e-Crafter of Mercedes Benz eVito. Ook voor de binnenkort te lanceren Toyota ProAce electric is Isfordink Olst gestart met de ontwikkeling van een lichtgewicht inrichting in opdracht van een vaste klant. Kiezen voor een lichtgewicht inrichting biedt ook direct voordelen voor bedrijfsauto’s met een conventionele dieselmotor. “Denk aan brandstofbesparing, lagere slijtage en belasting van de remmen, banden en het onderstel. En een hoger bruikbaar laadvermogen.”