Het is een van de drukkere tankstations van Nederland, de Shell-locatie langs de A4 tussen Den Haag en Amsterdam, nabij Hoofddorp. Niet vreemd dat Shell er juist hier voor kiest om aan de slag te gaan met waterstof. “Wij willen de ontwikkeling van waterstof in de Nederlandse mobiliteitssector stimuleren. We kunnen niet meer wachten”, legt Lisa Montanari, Hydrogen Commercial Manager bij Shell uit.

Vergunning voor 20 locaties

Het aantal openbare tankstations in Nederland waar waterstof wordt aangeboden is nog op een hand te tellen. Maar daar komt nu snel verandering in. De overheid heeft inmiddels financiering verleend voor de bouw van meer dan twintig stations. In het Nederlandse Klimaatakkoord staat dat in 2025 in totaal vijftig vulstations gerealiseerd moeten zijn.

Het nieuwe vulpunt van Shell is onderdeel van het consortium H2Benelux, waarin Shell samen met Total, het Belgische Colruyt, Rijkswaterstaat en Waterstofnet in totaal acht waterstoftankstations gaat realiseren. Shell neemt drie stations voor haar rekening, twee ervan in Nederland en een in Luxemburg, Colruyt bouwt er drie in België, en Total twee in Nederland.

Pioniers

Twee voorlopers op het gebied van waterstofauto’s zijn Hyundai en Toyota. Algemeen directeur Berend Jan Hoekman van Hyundai Motor Netherlands, dat de Nexo in het modellengamma heeft, onderschrijft het belang van nieuwe vulpunten voor waterstof. “De opening van dit Shell-waterstofstation is weer een belangrijke stap vooruit in het breder beschikbaar maken van rijden op waterstof, als aanvulling op elektrisch rijden, want ook hier geldt net als bij elektrisch rijden dat beschikbaarheid van tankmogelijkheid cruciaal is.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Een goede samenwerking is daarbij van groot belang, vindt Hoekman. “Extra belangrijk om samen te werken om dit te realiseren, en dat heeft Shell goed gezien door verschillende partijen aan zich te binden binnen het H2 Consortium.” Shell toont met de opening van dit station volgens Hoekman visie en leiderschap als het gaat om ontwikkelen van alternatieve brandstoffen voor mobiliteit. “Een mooi voorbeeld dus dat navolging verdient!’

Ook Toyota-importeur Louwman & Parqui onderschrijft het belang van een nauwe samenwerking bij de totstandkoming van een dekkend netwerk aan waterstofvulpunten. “Wij acteren samen met Shell en andere partners in consortium Missie H2 om de bekendheid met betrekking tot de duurzame mogelijkheden van waterstof bij het Nederlandse publiek te verhogen”, legt Guido Roozekrans, Manager Press & Public Affairs uit.

‘Nationale energietransitie’

Roozekrans: “Het brengt een brede beweging op gang richting de noodzakelijke nationale energietransitie. De opening van dit waterstoftankstation vormt hierin een belangrijke mijlpaal. Ook omdat het zichtbaar is voor het publiek. De locatie aan de A4 is een van de drukste tankstations van het land, waarmee de driehoek Rotterdam, Den Haag, Amsterdam een feit is. Uiteraard zijn we erg verheugd dat Shell, na onder meer Duitsland en de VS, ook in ons land met openbare waterstofstations start. Onze brandstofcelauto’s waren er al. Want zoals Toyota destijds vooropliep met de hybride auto, zo doen we dat ook met de brandstofcelauto Mirai. Sterker nog: de tweede generatie komt in 2021 naar ons land!”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Met het nieuwe waterstofstation van Shell erbij telt Nederland nu vijf openbare vulpunten voor particulieren met een waterstofauto. In totaal rijden er zo’n tweehonderd waterstofauto’s in Nederland. “Dat zijn echt de koplopers, de ambassadeurs”, zegt Montanari van Shell. “Uiteraard is het de bedoeling dat het aantal stations en het aantal auto’s op waterstof de komende jaren groeit.”

Regelingen en subsidies

Voor de ontwikkeling van die stations wordt gebruikgemaakt van landelijke en Europese stimuleringsregelingen zoals DKTI-transport en de Connecting Europe Facility. Sacha Scheffer is adviseur Duurzame Mobiliteit bij Rijkswaterstaat en houdt zich namens de overheid bezig met waterstof in de mobiliteitssector. “Met dit soort overheidsregelingen en subsidies stimuleren we de ontwikkeling van rijden op waterstof in Nederland.”

Aan de pomp wordt waterstof verkocht in kilo’s, circa 10 euro per kilo exclusief btw. Omgerekend is rijden op waterstof vergelijkbaar met rijden op benzine. Om ook de prijs aan de pomp te drukken, is het volgens Scheffer noodzakelijk de productie van waterstof te verhogen. “Grote volumes zijn nodig”, weet de adviseur van Rijkswaterstaat. “Daarom zijn industriële waterstofprojecten zoals Shell die ambieert echt nodig om ook de prijs voor de consument aantrekkelijk te maken.”

Het waterstofvulpunt is sinds deze week open. De komende weken worden er nog wel regelmatig testen uitgevoerd. Daardoor zal het station niet altijd beschikbaar zijn. Via de app H2.LIVE kan de status bekeken worden.