De markt werd verstoord door de mededeling dat het loket voor een subsidieaanvraag op particuliere aanschaf of private lease van een elektrische auto voor dit jaar gaat sluiten. Voor de gangbare fleet- en leasemarkt maakt dat weinig uit en daar lijkt vooral Volkswagen in het vierde kwartaal een hoofdrol te pakken.

Hoeveel het er worden? Zelf willen ze er geen aantallen aan verbinden, maar met een ‘geïnformeerde schatting’ kom je voor de deadline van oudjaarsnacht al gauw aan acht- tot tienduizend ID.3’s. Nog net op tijd voor het oude bijtellingsbeleid. Optimistisch? Wie in de regio Leusden woont ziet een indrukwekkende stoet onafzienbaar lange autotransporttreinen achter het Pon-terrein langs schuiven.

Ook betrokkenen uit de wereld van fleet, lease en import laten zich – opvallend – niet graag on the record over details quoten. Zo cruciaal worden de komende maanden kennelijk voor hun hele jaar. Dat zal als gezegd zeker opgaan voor de nieuwste ster en waarschijnlijk de komende nummer-1 in de statistieken: Volkswagen. Tesla-achtige taferelen zijn daar niet te verwachten, maar de dealers staan voor een enorme uitdaging om ze allemaal op tijd te registeren en af te leveren. Dat wordt logistiek wel vergemakkelijkt door het feit dat er nog maar drie ‘smaken’ 1st-edition zijn.

ID.3 & Co

Vanaf september is het aanvoeren en ‘uitrijden’ op het immense PON-terrein meteen hard gegaan en al snel stonden er ook duizenden op kenteken. Een kwestie van weken. Intussen maakt Leusden zich op voor een nog krachtiger eindsprint. Er wordt op gerekend dat het vooral ook in de laatste maand van het jaar hard zal gaan. Dat komt goed uit, want zoals we recent in de aanloop naar het Zakenauto van het Jaar-event bij Volkswagen-directeur Rinke Keimpema noteerden: “Het laatste kwartaal moet veel goedmaken in de dalende totaalmarkt van dit jaar.”

Nog even terugkerend naar succesverhaal Tesla: dat registreerde in Nederland in een jaar tijd alleen al ruim 25 duizend Tesla’s Model 3. Gerekend van augustus tot augustus, de schaal waarop de Rijksdienst voor ondernemend Nederland nu eenmaal meet. Ook zij maken zich op voor een fikse eindsprint. Voorraad is er niet veel, dat zie je ook op hun site.

Maar er zijn er – blijkt bij een ‘klantaanvraag’ in hun center in Arnhem – nog heel wat onderweg in alle gangbare uitvoeringen. Het spreekwoordelijk schip vol, waarschijnlijk meerdere zelfs. Op tijd bestellen betekent dat levering nog voor de deadline mogelijk is. Dat zegt ook hun verkoopsite, zij het met een slagje om de arm.

En ja, vernemen we bij hun center, dat kan net als vorig jaar zijn dat aflevering in het Westelijk Havengebied gebeurt. Lees: met weinig ceremonieel vertoon en massaal. Het Amerikaanse merk heeft zich er inmiddels op ingesteld, zien we. Op hun sites vind je een smorgasbord aan handige filmpjes die de meest voorkomende vragen beantwoorden.

Verder – zoals vakjuryleden het tijdens de Zakenauto van het Jaar-deliberaties verwoordden: “Niet zeuren over een deuk of de verkeerde kleur, anders gaat hij naar een ander.” Dat is ook de reden dat leasemaatschappijen die aflevering liever zelf doen. Tesla zegt daar zoveel mogelijk aan te willen meewerken. De leasewereld laat noteren: “Je zult de komende maanden doorgaans wel moeten nemen wat in hun pijplijn naar Nederland zit.”

Voorraden

Maatwerkproductie is bij de merken sowieso meestal niet aan de orde als je op tijd wilt rijden. Rondvraag bij lease- en fleetspecialisten leert dat ze verrassend goed kunnen leveren. Zo hier en daar ook als je op de laatste dagen nog je vinger opsteekt. Er staan in ons land kennelijk fikse voorraden klaar voor de inmiddels al bijna traditionele ‘eindejaarsrun’. Zoals die steevast optreedt vlak voor een ongunstige verandering van de bijtelling.

Er zijn slechts een paar merken waar dat moeilijk kan worden. Polestar 2 wordt genoemd, wellicht juist omdat die in zakenauto rijdend Nederland juist goed is ontvangen. Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Dat neemt niet weg: voor het gros van de merken wordt het in de laatste maanden van het jaar puzzelen met voorraadmodellen. Die zijn er dus ook, deels omdat andere landen (met name Duitsland) ze niet wegkapen. Maar ook omdat grote spelers gewoon tijdig hebben ingespeeld op het hockeystickeffect. De spreekwoordelijke piek in de laatste weken.

Renault

Als oudgediende in deze tak van sport verwacht ook Renault goed te kunnen leveren. Men maakt zich er trouwens ook op voor een volgende stap in de ontwikkelingen. Lees: de lancering van nieuwe elektrische modellen bij het eigen merk en zuster Dacia. Die laatste – de volgend jaar te leveren Spring – intrigeert bijzonder. Het is een betaalbare EV met de particuliere koper als doelgroep.

De goedkoopste voor wellicht rond de vijftien mille? Datzelfde geldt voor de Twingo Electric, die we bij RVO geprijsd zien op 20.590 euro. De importeur verwacht in elk geval dat de eindsprint dit jaar gestroomlijnd zal verlopen. Directeur communicatie Janet Richter van Renault: “We zijn al tien jaar met EV’s actief. Niet alleen cruciaal voor techniek en product, maar zoals zij (nieuwe spelers, red.) merken: het gaat niet alléén over het in de markt zetten van een elektrische auto. Daar komt van alles bij aan services en infrastructuur. Niet voor niets krijgen onze dealers jaarlijks een opleiding over de nieuwste ontwikkelingen.”

Daarbij speelt mee dat een nieuwe doorbraak zijn schaduw vooruit werpt. De particuliere rijder gaat volgend jaar serieus meespelen. Steeds meer modellen begeven zich in een prijsrange van 15 tot 30 mille. De organisatie zal zich moeten aanpassen, want zulke kopers zullen minder snel de testritloze route op internet bewandelen. Pijnlijk detail is daarbij wel dat het ‘particuliere’ subsidiegrasveld veelal in private leaseconstructies is kaalgegraasd. Ook voor volgend jaar.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in AM oktober 2020