Elektrische mobiliteit in bestelautomarkt groeit hard

Elektrische mobiliteit zit in een stroomversnelling. De Belgische regering stippelt een route uit naar een snelle transitie voor zakenauto’s. Ook in de ‘e-bestelwagen’ wereld gaat het inmiddels hard. In die slipstream zien de grote spelers onder meer kansen om een markt voor elektrische shuttles te creëren.

De huidige crisis hielp niet, maar inmiddels komt ook de opmars van elektrische bestelwagens en -shuttles serieus op gang. Het ligt voor de hand dat de ongestoorde toegang tot stedelijke gebieden daarbij troefkaart is. Een wereldspeler als de mondiale internetgigant Amazon wil samen met fabrikant Rivian binnen hun ‘Climate Pledge’ in tien jaar 100 duizend elektrische bestelwagens inzetten. De eerste komen volgend jaar op de weg.

Ook pakketspecialist UPS wil de komende vier jaar tienduizend elektrische bestelwagens in de vloot hebben. Zij hebben een vergelijkbare constructie via deelname bij producent Arrival. Deze tak van sport leent zich uitstekend voor activiteiten van razendsnel groeiende startups. Overigens: Arrival heeft ook een Nederlandse R&D-vestiging.

Nu we het toch over nieuwe spelers en Nederland hebben, past het om met Toyota te beginnen. Daar geeft men er met de ProAce, en volgend jaar ook de ProAce City Electric, een stevige klap op om in deze voor hen nieuwe tak van sport te stappen. EV’s gelden met hun ‘simpele’ bouw als zeer betrouwbaar en onderhoudsarm. Toch willen ze kennelijk alle andere vragen voor zijn met 15 jaar en een miljoen kilometer garantie op hun batterijpack.

Snel 20 procent aandeel

Edward Dijkhuizen, manager van Toyota Professional, denkt dat deze ontwikkeling sneller kan gaan dan menigeen denkt. “Als ik naar Toyota kijk, kan elektrisch volgend jaar al 20 procent van onze lichte bedrijfswagens betreffen, afhankelijk van de economische ontwikkelingen. Wat wel meespeelt zijn de ontwikkelingen rond het elektriciteitsnetwerk. Ik schat dat ‘we’ voor de grote transitie naar elektrische bestelwagens toch wel een jaar of tien nodig hebben. Je ziet dat grote spelers met een vloot die koers
inzetten. Een stip aan de horizon over tien, vijftien jaar. Vooral rond de stedelijke gebieden gaat het snel, bijvoorbeeld bij bedrijven die daar installatie en service uitvoeren. Wie pakweg met zonnepanelen werkt weet waar het om draait, maar bijvoorbeeld ook in de bouw speelt elektrisch rijden op de bouwplaats steeds meer.”

We gaan naar een toekomst met steeds meer afgesloten stadscentra. Doorslaggevend argument? “Vooralsnog zijn er milieuzones, maar binnen vijf jaar gaan ook zero emission-zones hier spelen. Dat komt nu dus al in beeld en dan wordt de restwaarde van de huidige dieselbestelwagens een grote factor. Toch blijven er toepassingen – zware belading en een stevige aanhanger – waar diesel de oplossing is. Onze adviseurs kijken met de klant wat hen past. Samen met Vattenfall InCharge wordt bijvoorbeeld de laadservice verzorgd. Je moet ook kijken hoe je het regelt als de monteur drie hoog woont. En de laadrekening gesplitst moet worden. De dealer zal voor de klanten meer de rol van wagenparkmanager spelen.”

Opel uit startblokken

Bij een gevestigd Europees bedrijfswagenmerk als Opel ziet LCV-productmanager Peter Kuhn de lancering van de Vivaro-e en Zafira-e als een kentering in de markt. De aantallen zijn nog beperkt, maar de belangstelling groeit. Kuhn benoemt sleutelpunten. “Om te beginnen het feit dat de range bij 300 kilometer begint. Vaak meer dan voldoende, zelfs met een veilige speling. Omstandigheden variëren nu eenmaal met de route, belading en misschien een aanhanger. In stedelijke gebieden vragen gebruikers in doorsnee 150 kilometer bereik, zonder dreigend knipperende lampjes. Bijkomend voordeel is dat de range met stop- en startverkeer in stedelijk gebied heel flink toeneemt door recuperatie.”

Ook een sleutelgegeven: incentives van de overheid. “In Duitsland kan dat oplopen tot negenduizend euro. Daarbij komt dat de mindset verandert. Elektromobiliteit is een gegeven en iedereen ziet dat in de wereld alle mogelijke extreme zaken spelen. Het milieu stuurt de mensen zeker ook meer.”

Kuhn stelt vast: “Diesel kán op termijn ook niet meer. Treffende illustratie is dat we duizend e-vans leveren aan British Gas. Meer dan ‘zomaar een grote deal’ omdat het gaat om de fossiele brandstofindustrie. Grote spelers hebben vertrouwen gekregen op basis van praktijkervaring met al bestaande vloten van – laat ik zeggen – een Duits merk dat al een tijdje levert.”

Certificaat

In zulke situaties, zegt Kuhn, dalen de brandstofkosten spectaculair. Een extreem voordeel. Opel zegt ook al een stap vooruit te denken en zal te zijner tijd voor de doorverkoop na het eerste leven een certificaat over de dan actuele accuconditie leveren. “Zoals al aangehaald is de verzekerde toegang tot stadscentra troef. Veel grote steden komen met een congestion charge als in Londen. Nog zo’n punt: het zijn stille voertuigen. Niet langer een lawaaiige diesel voor de deur wanneer een pakket of supermarktlading wordt afgeleverd. Of passagiers bij een vliegveld, hotel of bedrijf. Belangrijk, want er is toenemende belangstelling voor de shuttlemogelijkheden van de 9-persoons Vivaro-e en de luxe lounge van de Zafira-e. Ze wijzen ons ook de weg naar nieuwe doelgroepen. Denk aan startups in mobiliteit, hop-on-hop-off shuttleservices naar Uber-voorbeeld.”

Hoe kijken dealers er tegenaan? “Soms wel sceptisch. Het is minder mechanisch en geeft minder werk, maar hoe je er ook naar kijkt het komt toch. Dat geldt ook voor ons als fabrikant. Een nieuwe situatie waar je mee dealt. Intussen worden bij alle dealers mensen getraind om met de techniek te werken. Pluspunt is dat de klanten in deze segmenten vaak komen en trouw zijn. En niet na twee jaar uit beeld verdwijnen. Nieuwe kansen? Denk aan het plaatsen van snelladers op je terrein, als service aan de bedrijven in de regio. Die zullen zoiets niet altijd in aantallen zelf hebben. Allemaal potentiële nieuwe contacten.”

Dit artikel verscheen eerder in AM oktober 2020

Elektrische mobiliteit in bestelautomarkt groeit hard - Automobielmanagement.nl

Elektrische mobiliteit in bestelautomarkt groeit hard

Elektrische mobiliteit zit in een stroomversnelling. De Belgische regering stippelt een route uit naar een snelle transitie voor zakenauto’s. Ook in de ‘e-bestelwagen’ wereld gaat het inmiddels hard. In die slipstream zien de grote spelers onder meer kansen om een markt voor elektrische shuttles te creëren.

De huidige crisis hielp niet, maar inmiddels komt ook de opmars van elektrische bestelwagens en -shuttles serieus op gang. Het ligt voor de hand dat de ongestoorde toegang tot stedelijke gebieden daarbij troefkaart is. Een wereldspeler als de mondiale internetgigant Amazon wil samen met fabrikant Rivian binnen hun ‘Climate Pledge’ in tien jaar 100 duizend elektrische bestelwagens inzetten. De eerste komen volgend jaar op de weg.

Ook pakketspecialist UPS wil de komende vier jaar tienduizend elektrische bestelwagens in de vloot hebben. Zij hebben een vergelijkbare constructie via deelname bij producent Arrival. Deze tak van sport leent zich uitstekend voor activiteiten van razendsnel groeiende startups. Overigens: Arrival heeft ook een Nederlandse R&D-vestiging.

Nu we het toch over nieuwe spelers en Nederland hebben, past het om met Toyota te beginnen. Daar geeft men er met de ProAce, en volgend jaar ook de ProAce City Electric, een stevige klap op om in deze voor hen nieuwe tak van sport te stappen. EV’s gelden met hun ‘simpele’ bouw als zeer betrouwbaar en onderhoudsarm. Toch willen ze kennelijk alle andere vragen voor zijn met 15 jaar en een miljoen kilometer garantie op hun batterijpack.

Snel 20 procent aandeel

Edward Dijkhuizen, manager van Toyota Professional, denkt dat deze ontwikkeling sneller kan gaan dan menigeen denkt. “Als ik naar Toyota kijk, kan elektrisch volgend jaar al 20 procent van onze lichte bedrijfswagens betreffen, afhankelijk van de economische ontwikkelingen. Wat wel meespeelt zijn de ontwikkelingen rond het elektriciteitsnetwerk. Ik schat dat ‘we’ voor de grote transitie naar elektrische bestelwagens toch wel een jaar of tien nodig hebben. Je ziet dat grote spelers met een vloot die koers
inzetten. Een stip aan de horizon over tien, vijftien jaar. Vooral rond de stedelijke gebieden gaat het snel, bijvoorbeeld bij bedrijven die daar installatie en service uitvoeren. Wie pakweg met zonnepanelen werkt weet waar het om draait, maar bijvoorbeeld ook in de bouw speelt elektrisch rijden op de bouwplaats steeds meer.”

We gaan naar een toekomst met steeds meer afgesloten stadscentra. Doorslaggevend argument? “Vooralsnog zijn er milieuzones, maar binnen vijf jaar gaan ook zero emission-zones hier spelen. Dat komt nu dus al in beeld en dan wordt de restwaarde van de huidige dieselbestelwagens een grote factor. Toch blijven er toepassingen – zware belading en een stevige aanhanger – waar diesel de oplossing is. Onze adviseurs kijken met de klant wat hen past. Samen met Vattenfall InCharge wordt bijvoorbeeld de laadservice verzorgd. Je moet ook kijken hoe je het regelt als de monteur drie hoog woont. En de laadrekening gesplitst moet worden. De dealer zal voor de klanten meer de rol van wagenparkmanager spelen.”

Opel uit startblokken

Bij een gevestigd Europees bedrijfswagenmerk als Opel ziet LCV-productmanager Peter Kuhn de lancering van de Vivaro-e en Zafira-e als een kentering in de markt. De aantallen zijn nog beperkt, maar de belangstelling groeit. Kuhn benoemt sleutelpunten. “Om te beginnen het feit dat de range bij 300 kilometer begint. Vaak meer dan voldoende, zelfs met een veilige speling. Omstandigheden variëren nu eenmaal met de route, belading en misschien een aanhanger. In stedelijke gebieden vragen gebruikers in doorsnee 150 kilometer bereik, zonder dreigend knipperende lampjes. Bijkomend voordeel is dat de range met stop- en startverkeer in stedelijk gebied heel flink toeneemt door recuperatie.”

Ook een sleutelgegeven: incentives van de overheid. “In Duitsland kan dat oplopen tot negenduizend euro. Daarbij komt dat de mindset verandert. Elektromobiliteit is een gegeven en iedereen ziet dat in de wereld alle mogelijke extreme zaken spelen. Het milieu stuurt de mensen zeker ook meer.”

Kuhn stelt vast: “Diesel kán op termijn ook niet meer. Treffende illustratie is dat we duizend e-vans leveren aan British Gas. Meer dan ‘zomaar een grote deal’ omdat het gaat om de fossiele brandstofindustrie. Grote spelers hebben vertrouwen gekregen op basis van praktijkervaring met al bestaande vloten van – laat ik zeggen – een Duits merk dat al een tijdje levert.”

Certificaat

In zulke situaties, zegt Kuhn, dalen de brandstofkosten spectaculair. Een extreem voordeel. Opel zegt ook al een stap vooruit te denken en zal te zijner tijd voor de doorverkoop na het eerste leven een certificaat over de dan actuele accuconditie leveren. “Zoals al aangehaald is de verzekerde toegang tot stadscentra troef. Veel grote steden komen met een congestion charge als in Londen. Nog zo’n punt: het zijn stille voertuigen. Niet langer een lawaaiige diesel voor de deur wanneer een pakket of supermarktlading wordt afgeleverd. Of passagiers bij een vliegveld, hotel of bedrijf. Belangrijk, want er is toenemende belangstelling voor de shuttlemogelijkheden van de 9-persoons Vivaro-e en de luxe lounge van de Zafira-e. Ze wijzen ons ook de weg naar nieuwe doelgroepen. Denk aan startups in mobiliteit, hop-on-hop-off shuttleservices naar Uber-voorbeeld.”

Hoe kijken dealers er tegenaan? “Soms wel sceptisch. Het is minder mechanisch en geeft minder werk, maar hoe je er ook naar kijkt het komt toch. Dat geldt ook voor ons als fabrikant. Een nieuwe situatie waar je mee dealt. Intussen worden bij alle dealers mensen getraind om met de techniek te werken. Pluspunt is dat de klanten in deze segmenten vaak komen en trouw zijn. En niet na twee jaar uit beeld verdwijnen. Nieuwe kansen? Denk aan het plaatsen van snelladers op je terrein, als service aan de bedrijven in de regio. Die zullen zoiets niet altijd in aantallen zelf hebben. Allemaal potentiële nieuwe contacten.”

Dit artikel verscheen eerder in AM oktober 2020