Duitsland staat op een tweede plaats met 40.517 laadpunten ofwel 20 procent van het Europese totaal. Weer op afstand volgen Frankrijk met 30.367 laadpunten en Groot-Brittannië met 28.538 van die voorzieningen. Die vier landen samen zijn daarmee goed voor meer dan 75 procent van alle laadpunten in de EU terwijl ze niet mee dan 27 procent van het totale oppervlakte van de Unie innemen. Voor de goede orde: Noorwegen dat in Europa de meeste elektrische auto’s telt, wordt in deze telling niet meegenomen omdat het niet tot de EU behoort. Groot-Brittannië wordt anderzijds nog wel meegeteld omdat de overgangsperiode van Brexit pas eind dit jaar afloopt.

Aan het andere eind van het spectrum is er Roemenië, ruwweg zes keer groter dan Nederland. dat vandaag de dag niet meer dan 344 laadpunten telt, 0,2 procent van het EU-totaal. Hongarije heeft 735 laadpunten, Polen telt er 844 maar in het kleine Ierland staan er al 1.076. In de middenmoot zitten landen als Spanje met 5.769, Oostenrijk met 4.443 en Denemarken met 2.817 laadpunten. Onderaan bungelt Griekenland waar elektrisch rijden met 61 laadpunten tot nu toe nauwelijks van de grond is gekomen.